پایان نامه مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی: چشمانداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزاره سوم |
1-1 مقدمه ………………………………………………………………………….
2 1-2 تعاریف محوری ………………………………………………………………………….
2 1-2-1 چشمانداز …………………………………………………………………………..
2 1-2-2 سیستم پویا ………………………………………………………………………….
3 1-2-3 سطح سرویس ………………………………………………………………………………………….
4 1-2-4 نقشهای محوری معابر شهری …………………………………………………………………………………………
4 1-2-5 توسعهی پایدار ………………………………………………………………………………………
5 1-2-6 محیط زیست …………………………………………………………………………………………..
6 1-2-7 فضای سبز شهری …………………………………………………………………………………………..
6 1-2-8 آلودگی محیط زیست ……………………………………………………………………………
6 1-2-8-1 آلودگی آب ……………………………………………………………………………………………
6 1-2-8-2 آلودگی خاک …………………………………………………………………………………………..
7 1-2-8-3 آلودگی هوا …………………………………………………………………………………………….
8 1-2-8-3-1کاهش آلودگی محیط زیست ………………………………………………………………………………………..
8 1-2-8-3-2 روشهای کاهش آلودگی هوا ……………………………………………………………………………..
9 1-9 جنگل ……………………………………………………………………………………………
9 1-10 فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10 1-11سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10 1-12 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………
10 1-13 کاربردهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………
11 فصل دوم ( پیشینه و تاریخچه تحقیق) ……………………………………………………………………
12
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………… | 13 |
2-2 پیشینه و تاریخچه تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 13 |
فصل سوم(روش تحقیق) …………………………………………………………………… | 16 |
3-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………. | 17 |
3-2روش تحقیق ………………………………………………………………………….. | 17 |
3-2-1 شناخت و تعریف مسئله ………………………………………………………………………………………………………….. | 17 |
3-2-2 مفهوم سازی مدل ……………………………………………………………………………………………………….. | 20 |
3-2-2-1 نقش خودروها در مصرف اکسیژن و تولید دیاکسیدکربن و آلودگی هوا ………………………………… | 20 |
3-2-2-2 میزان اکسیژن مورد نیاز برای خودروها …………………………………………… | 21 |
3-2-2-3 آثار کاشت، توسعه و بهرهبرداری از جنگلهای شهری …………………………………………… | 22 |
3-2-2-4 میزان آب مصرفی درختان جنگلی …………………………………………… | 27 |
3-2-2-5 چگونگی تولید اکسیژن توسط درختان …………………………………………… | 28 |
3-2-2-6 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هرخودرو ………………………………………….. | 29 |
3-2-2-7 میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر انسان …………………………………………….. | 29 |
3-2-2-8 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر انسان …………………………………………….. | 30 |
3-2-2-9 میزان آلودگی هوای ناشی از شهرنشینی انسان ……………………………………………… | 30 |
3-2-2-10 نقش انسان ………………………………………………………….. | 31 |
3-2-2-11 نقش جنگل …………………………………………………………….. | 31 |
3-2-2-12 نقش خودرو …………………………………………………………….. | 32 |
3-2-3 تبیین و تدوین مدل …………………………………………………………….. | 33 |
3-2-4 شبیهسازی و اعتبارسنجی …………………………………………………………….. | 37 |
3-2-5 تحلیل سیستم و ارائه راهکار و پیشنهادات …………………………………………………………….. | 43 |
3-2-6 پیادهسازی و اجرا …………………………………………………………….. | 43 |
فصل چهارم ( بحث ) ………………………………………………………………….. | 44 |
4-1 عوامل اصلی ایجاد ترافیک شهری …………………………………………………………….. | 45 |
4-1-1 عابرین پیاده شهری …………………………………………………………….. | 45 |
4-1-2 وسایل نقلیه شهری ………………………………………………………………………………….. | 45 |
4-1- 3 معماری شهری ……………………………………………………………………………………. | 45 |
4-2 شکلها و نمودارهای حاصل از نرمافزار ……………………………………………………………………………………… | 45 |
فصل پنجم ( نتیجهگیری) …………………………………………………………………….. | 58 |
5-1 نتیجهگیری(ویژگیهای چشمانداز تعامل انسان+ جنگل+ خودرو) ………………………… | 59 |
5-2 پیشنهادات …………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2-1 تفکیک سطحگذر و فضای سبز …………………………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2- 2 ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر …………………………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2- 3 بلوک بندی در معماری شهری ………………………………………………………………………………………
|
61 |
منابع …………………………………………………………………………………………………………………… | 63 |
پیوست 1 …………………………………………………………………………………………………………….. | 67 |
پیوست 2 …………………………………………………………………………………………………………….. | 68 |
پیوست 3 …………………………………………………………………………………………………………….. | 69 |
چکیده:
هدف از این تحقیق ارائه ویژگیهای چشمانداز معماری و افزایش سطح سرویس معابر شهری با اولویت حفظ و توسعهی محیط زیست شهری با بهره گرفتن از روش مطالعاتی “سیستم پویا” و نرمافزار “ونسیم” میباشد، در این تحقیق؛ با توجه به توانایی خاص نرمافزار؛ همزمان تاثیرات متقابل معماری شهری و سطح سرویس معابر و آلودگی هوای شهری ناشی از مصرف سوخت خودروها مورد بررسی قرار گرفتهاند و ساختار سلسله مراتبی تحقیق در شش مرحله عبارتند از: شناخت و تعریف مسئله، تعریف حدود و مرزهای سیستم با مفهومسازی مدل بر اساس تعاریف حاصل از: چشمانداز، معابر شهری، نقش انسان در آلودگی محیط زیست و حفظ و توسعهی محیط زیست شهری با توسعهی جنگلکاری شهری، بهدست آوردن نمودارهای حالت/جریان با بهره گرفتن از متغیرهای حالت و کمکی حاصل از مرحلهی قبل برای چشمانداز و سطح سرویس معابر شهری و نقش انسان در آلودگی محیط زیست شهری و توسعهی جنگلکاری شهری با بهره گرفتن از نرمافزار ، شبیهسازی و اعتبارسنجی از عملکردهای متغیرهای وارده و کسب اطمینان شده از مرحلهی قبل در نرمافزار ، تحلیل و ارائه راهکارها و پیشنهادات به یکی از دو روش تغییر سیاستها یا تغییر ساختارها و اتخاذ سیاست نهایی و اخذ استراتژی منتخب، و در نهایت نیز پیادهسازی و اجرای سیاستها که بایستی توسط مجریان طرحهای شهری عملیاتی گردد. و بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر، همراه با تفکیک سطوح سرویس پیادهروها و خودروها برای افزایش سطح سرویس معابر، و جنگلکاری شهری برای پایداری توسعه و حفظ محیطزیست شهری در تامین اکسیژن مورد نیاز انسانها و خودروها، به عنوان راهکاری جدید در چشمانداز معماری و طراحی شهری پیشنهاد شدهاند.
مقدمه
کریستوفر الکساندر، از نظریهپردازان بزرگ معاصر معماری و رئیس مرکز ساختار محیطی و استاد دانشگاه برکلی کالیفورنیا معتقد است: شهر یک اثر هنری است که آفرینندگانی به تعداد جمعیتش دارد[1].
با احترام به آثار اندیشمندان شهر و شهرسازی و با توجه به بیش از پنجاه سال زندگی شهری و سه سال مطالعه درزمینهی مباحث شهری و زیستمحیطی و مشکلات ناشی از توسعهی شهرنشینی، ایدهای جدید و قابل تحقق، با عنوان “چشم انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزارهی سوم” خلق گردید، تا پیشنهادی برای آشتی انسان با طبیعت و تحقق آرزوی بر حق هر انسان زنده و آیندهنگر در رسیدن به زندگی پایدار در محیطی سالم و عاری از مشکلات و معضلات ترافیکی و زیستمحیطی باشد.
آشنایی با تعاریف محوری برای تسهیل در مطالعه ضروری بوده و بهطور خلاصه در ادامه به آنها پرداخته شده است.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 03:25:00 ب.ظ ]
|