1-1 مقدمه                                                                   ………………………………………………………………………….

 

2 1-2 تعاریف محوری                                                   ………………………………………………………………………….

 

2 1-2-1 چشم‌انداز                                                         …………………………………………………………………………..

 

2 1-2-2 سیستم پویا                                                         ………………………………………………………………………….

 

3 1-2-3 سطح سرویس                               ………………………………………………………………………………………….

 

4 1-2-4 نقش‌های محوری معابر شهری         …………………………………………………………………………………………

 

4 1-2-5 توسعه‌ی پایدار                                     ………………………………………………………………………………………

 

5 1-2-6 محیط زیست                                 …………………………………………………………………………………………..

 

6 1-2-7 فضای سبز شهری                           …………………………………………………………………………………………..

 

6 1-2-8 آلودگی محیط زیست                                     ……………………………………………………………………………

 

6 1-2-8-1 آلودگی آب                             ……………………………………………………………………………………………

 

6 1-2-8-2 آلودگی خاک                           …………………………………………………………………………………………..

 

7 1-2-8-3 آلودگی هوا                             …………………………………………………………………………………………….

 

8 1-2-8-3-1کاهش آلودگی محیط زیست   ………………………………………………………………………………………..

 

8 1-2-8-3-2   روش‌های کاهش آلودگی هوا               ……………………………………………………………………………..

 

9 1-9 جنگل                                               ……………………………………………………………………………………………

 

9 1-10 فرضیات تحقیق                               ……………………………………………………………………………………………

 

10 1-11سوالات تحقیق                                 ……………………………………………………………………………………………

 

10 1-12 اهداف تحقیق                                 ……………………………………………………………………………………………

 

10 1-13 کاربردهای تحقیق                           ……………………………………………………………………………………………

 

11 فصل دوم ( پیشینه و تاریخچه تحقیق)       ……………………………………………………………………

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-1 مقدمه                                              …………………………………………………………………………………………… 13
2-2 پیشینه و تاریخچه‌ تحقیق                 …………………………………………………………………………………………… 13
فصل سوم(روش تحقیق)                         …………………………………………………………………… 16
3-1 مقدمه                               …………………………………………………………………………………………………………. 17
3-2روش تحقیق                                                      ………………………………………………………………………….. 17
3-2-1 شناخت و تعریف مسئله ………………………………………………………………………………………………………….. 17
3-2-2 مفهوم سازی مدل           ……………………………………………………………………………………………………….. 20
3-2-2-1 نقش خودروها در مصرف اکسیژن و تولید دی‌اکسیدکربن و آلودگی هوا   ………………………………… 20
3-2-2-2 میزان اکسیژن مورد نیاز برای خودروها                                           …………………………………………… 21
3-2-2-3 آثار کاشت، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های شهری                     …………………………………………… 22
3-2-2-4 میزان آب مصرفی درختان جنگلی                                                   …………………………………………… 27
3-2-2-5 چگونگی تولید اکسیژن توسط درختان                                           …………………………………………… 28
3-2-2-6 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هرخودرو                            ………………………………………….. 29
3-2-2-7 میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر انسان                                           …………………………………………….. 29
3-2-2-8 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر انسان                             …………………………………………….. 30
3-2-2-9 میزان آلودگی هوای ناشی از شهرنشینی انسان                               ……………………………………………… 30
3-2-2-10 نقش انسان                                                                   ………………………………………………………….. 31
3-2-2-11 نقش جنگل                                                               …………………………………………………………….. 31
3-2-2-12 نقش خودرو                                                             …………………………………………………………….. 32
3-2-3 تبیین و تدوین مدل                                                        …………………………………………………………….. 33
3-2-4 شبیه‌سازی و اعتبارسنجی                                                …………………………………………………………….. 37
3-2-5 تحلیل سیستم و ارائه راهکار و پیشنهادات                         …………………………………………………………….. 43

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-2-6 پیاده‌سازی و اجرا                                                            …………………………………………………………….. 43
فصل چهارم ( بحث )                             ………………………………………………………………….. 44
4-1 عوامل اصلی ایجاد ترافیک شهری                                       …………………………………………………………….. 45
4-1-1 عابرین پیاده شهری                                                           …………………………………………………………….. 45
4-1-2 وسایل نقلیه شهری                                   ………………………………………………………………………………….. 45
4-1- 3 معماری شهری                                       ……………………………………………………………………………………. 45
4-2 شکل‌ها و نمودارهای حاصل از نرم‌افزار   ……………………………………………………………………………………… 45
فصل پنجم ( نتیجه‌گیری)                 …………………………………………………………………….. 58
5-1 نتیجه‌گیری(ویژگی‌های چشم‌انداز تعامل انسان+ جنگل+ خودرو)       ………………………… 59
5-2 پیشنهادات                                       …………………………………………………………………….. 60
5- 2-1 تفکیک سطح‌گذر و فضای سبز           …………………………………………………………………………………….. 60
5- 2- 2 ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر         …………………………………………………………………………………….. 60

5- 2- 3 بلوک بندی در معماری شهری           ………………………………………………………………………………………

پایان نامه

 

61
منابع …………………………………………………………………………………………………………………… 63
پیوست 1 …………………………………………………………………………………………………………….. 67
پیوست 2 …………………………………………………………………………………………………………….. 68
پیوست 3 …………………………………………………………………………………………………………….. 69

چکیده:

هدف از این تحقیق ارائه ویژگی‌های چشم‌انداز معماری و افزایش سطح سرویس معابر شهری با اولویت حفظ و توسعه‌ی محیط زیست شهری با بهره گرفتن از روش مطالعاتی “سیستم پویا” و نرم‌افزار “ون‌سیم” می‌باشد، در این تحقیق؛ با توجه به توانایی خاص نرم‌افزار؛ هم‌زمان تاثیرات متقابل معماری شهری و سطح سرویس معابر و آلودگی هوای شهری ناشی از مصرف سوخت خودروها مورد بررسی قرار گرفته‌اند و ساختار سلسله مراتبی تحقیق در شش مرحله عبارتند از: شناخت و تعریف مسئله، تعریف حدود و مرزهای سیستم با مفهوم‌سازی مدل بر اساس تعاریف حاصل از: چشم‌انداز، معابر شهری، نقش انسان در آلودگی محیط زیست و حفظ و توسعه‌ی محیط زیست شهری با توسعه‌ی جنگل‌کاری شهری، به‌دست آوردن نمودارهای حالت/جریان با بهره گرفتن از متغیرهای حالت و کمکی حاصل از مرحله‌ی قبل برای چشم‌انداز و سطح سرویس معابر شهری و نقش انسان در آلودگی محیط زیست شهری و توسعه‌ی جنگل‌کاری شهری با بهره گرفتن از نرم‌افزار ، شبیه‌سازی و اعتبارسنجی از عملکردهای متغیرهای وارده و کسب اطمینان شده از مرحله‌ی قبل در نرم‌افزار ، تحلیل و ارائه‌ راهکارها و پیشنهادات به یکی از دو روش‌ تغییر سیاست‌ها یا تغییر ساختارها و اتخاذ سیاست نهایی و اخذ استراتژی منتخب، و در نهایت نیز پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌ها که بایستی توسط مجریان طرح‌های شهری عملیاتی گردد. و بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، ایجاد اختلاف ارتفاع ما‌بین معابر، همراه با تفکیک سطوح سرویس پیاده‌روها و خودروها برای افزایش سطح سرویس معابر، و جنگل‌کاری شهری برای پایداری توسعه‌ و حفظ محیط‌زیست شهری در تامین اکسیژن مورد نیاز انسان‌ها و خودروها، به عنوان راهکاری جدید در چشم‌انداز معماری و طراحی‌ شهری پیشنهاد شده‌اند.

مقدمه

کریستوفر الکساندر، از نظریه‌پردازان بزرگ معاصر معماری و رئیس مرکز ساختار محیطی و استاد دانشگاه برکلی کالیفورنیا معتقد است: شهر یک اثر هنری است که آفرینندگانی به تعداد جمعیتش دارد[1].

با احترام به آثار اندیشمندان شهر و شهرسازی و با توجه به بیش از پنجاه سال زندگی شهری و سه سال مطالعه درزمینه‌ی مباحث شهری و زیست‌محیطی و مشکلات ناشی از توسعه‌ی شهرنشینی، ایده‌ا‌ی جدید و قابل تحقق، با عنوان “چشم انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزاره‌ی سوم” خلق گردید، تا پیشنهادی برای آشتی انسان با طبیعت و تحقق آرزوی بر حق هر انسان زنده و آینده‌نگر در رسیدن به زندگی پایدار در محیطی سالم و عاری از مشکلات و معضلات ترافیکی و زیست‌محیطی باشد.

آشنایی با تعاریف محوری برای تسهیل در مطالعه ضروری بوده و به‌طور خلاصه در ادامه به آنها پرداخته شده است.‌

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...