پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: ارائه یک مدل شکل گیری تیم توسعه محصول جدید با سازگاری شبکه ای نیروی انسانی |
1-3- بیان مسأله. 3
1-4- فرضهای مسأله. 3
1-5- ساختار تحقیق.. 4
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 5
2-1- مقدمه. 6
2-2- پیشینه تحقیق.. 6
2-3- توسعه محصول جدید ( NPD ) 9
2-3-1- اهداف فرایند توسعه محصول جدید. 10
2-3-2- مراحل اصلی فرایند توسعه محصول جدید. 11
2-3-2-1- ایدهیابی و ایدهزایی.. 11
2-3-2-2- پالایش ایدهها و انتخاب یک ایده 11
2-3-2-3- توسعه مفهوم. 12
2-3-2-4- توسعه استراتژی بازاریابی.. 12
2-3-2-5- بررسی تجاری.. 12
2-3-2-6- توسعه محصول. 14
2-3-2-7- آزمایش بازار. 15
2-3-2-8- تجاریكردن. 15
2-4- منطق فازی.. 15
2-5- آزمون شخصیتی MBTI 17
2-6- مبانی رفتار گروه و شناخت تیم. 24
2-6-1- تفاوت گروه با تیم ( گروه کاری) 25
2-6-2- انواع تیم. 26
2-6-3- خلق تیمهایی با عملکرد عالی.. 27
2-7- بهینهسازی چندهدفه. 28
2-7-1- تعریف مسائل بهینهسازی چندهدفه. 29
2-7-2- مفهوم بهینگی پارتو و مجموعه غیرمغلوب… 31
2-7-3- روشهای حل مسائل بهینهسازی چندهدفه. 32
2-7-3-1- روش مجموع وزنی.. 32
2-7-3-2- روش برنامه ریزی آرمانی.. 33
2-7-3-3- روش برنامه ریزی آرمانی فازی.. 33
2-7-3-4- روش اپسیلون- محدودیت… 35
2-8- الگوریتم ژنتیک GA.. 35
2-8-1- اجزای الگوریتم ژنتیک… 36
2-8-2- عملگرهای الگوریتم ژنتیك… 37
2-8-2-1- عملگر انتخاب… 37
2-8-2-2- عملگر تقاطع. 39
2-8-2-3- عملگر جهش… 41
فصل سوم: ارائه مدل و روش تحقیق.. 42
3-1- مقدمه. 43
3-2- تعریف مسأله. 43
3-3- ارائه مدل ریاضی پیشنهادی.. 44
3-3-1- اندیسها 44
3-3-2- پارامترهای ورودی.. 44
3-3-3- متغیرهای تصمیمگیری.. 44
3-3-4- مدل ریاضی.. 45
3-3-5- تحلیل مدل. 46
3-4- روش حل.. 46
3-4-1- روش AHP فازی براساس روابط ارجحیت زبانی فازی LinPreRa. 47
3-4-2- ارزیابی روابط بینفردی براساس آزمون MBTI 49
3-4-3- روش برنامه ریزی آرمانی فازی.. 51
3-4-3- ساختار كلی الگوریتمهای ژنتیكی.. 51
3-4-3-1- مراحل حل مسائل در الگوریتم ژنتیک… 52
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 55
4-1- مقدمه. 56
4-2- حل یک مسأله بهوسیله لینگو. 56
4-3- نحوه نمایش جواب… 59
4-4- ارزیابی نتایج بهدستآمده از لینگو و متلب… 62
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات… 63
5-1- نتیجه گیری.. 64
5-2- پیشنهادات آتی.. 65
منابع و مآخذ. 66
فهرست جدولها
جدول ( 2-1 ). متغیرهای زبانی.. 17
جدول ( 2-2 ). مقایسه دو بعد برونگرا و درونگرا 18
جدول ( 2-3 ). مقایسه دو بعد شمی و حسی.. 18
جدول ( 2-4 ). مقایسه دو بعد احساسی و فکری.. 18
جدول ( 2-5 ). مقایسه دو بعد ملاحظهکننده و داوریکننده 19
جدول ( 2-6 ). مقایسه تیم و گروه 25
جدول ( 3-1 ). روابط میان انواع بعدهای شخصیتی.. 50
جدول ( 3-2 ). ماتریس مقیاس روابط بینفردی نرمالسازیشده 50
جدول ( 4-1 ). روابط میانفردی نرمالسازیشده 5 نفر نیروی انسانی.. 56
جدول ( 4-2 ). وزن نهایی هر فرد. 56
جدول ( 4-3 ). زمان مورد نیاز هر پروژه برای هر مهارت… 56
جدول ( 4-4 ). زمان آزاد هر فرد برای هر مهارت… 57
جدول ( 4-5 ). ماتریس توانایی هر فرد برای انجام هر مهارت در هر پروژه 57
جدول ( 4-6 ). مقایسه نتایج بهدستآمده از لینگو و متلب… 62
فهرست شکلها
شکل (2-1). مراحل اصلی فرایند توسعه محصول جدید. 11
شکل (2-2). نمودار منحنیهای عمر محصولات مختلف… 14
شکل (2-3 ). تابع عضویت مثلثی.. 16
شکل ( 2-4 ) نمونه ای از توابع عضویت فازی.. 16
شکل ( 2-5 ). مقایسه تیم و گروه 25
شکل ( 2-6 ). انواع تیم ( از چپ به راست ): تیم حلکننده مسأله، تیم خودگردان و تیم متخصص…. 27
شکل ( 2-7 ). مثالی از نگاشت بین فضای جواب وفضای توابع هدف… 30
شکل( 2-8 ).الف-بیان تصویری بهینگی پارتو درفضای هدف.ب-روابط بین جوابها درفضای هدف… 31
شکل ( 2-9 ). تقسیم بندی استراتژی های جستجو. 36
شکل ( 2-10 ). نحوه ارزیابی شایستگی در چرخ رولت… 39
شکل ( 2-11 ). یک نمونه تقاطع. 40
شکل ( 2-12 ). نمونه ای از تقاطع دونقطهای.. 40
شکل ( 2-13 ). نمونه ای از تقاطع یکنواخت… 41
شكل ( 2-14 ) یک كروموزوم قبل و بعد از اعمال عملگر جهش… 41
شکل ( 3-1 ). شبهکد یک الگوریتم ساده ژنتیک… 53
شکل ( 3-2 ). فلوچارت الگوریتم ژنتیک… 54
شکل ( 4-1 ). تخصیص 5 کارمند به 2 پروژه و 2 مهارت… 59
شکل ( 4-2 ). یک کروموزوم تصادفی برای مثال. 60
شکل ( 4-3 ). نحوه عملکرد عملگر تقاطع. 61
چکیده:
رشد سریع تکنولوژی، تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان و افزایش رقابت در بازارهای جهانی، باعث شده است تیمهای توسعه محصول جدید با فشار زیادی جهت ارائه هرچه سریعتر محصولات جدید با هزینه و کیفیت مناسب مواجه شوند. شکل گیری تیمهای توسعه محصول جدید ( NPD ) نقشی بسیار حیاتی در پروژه های NPD ایفا می کند.
ما در این پژوهش یک مدل بهینهسازی چندهدفه تشکیل تیم ارائه دادیم که در آن تواناییهای جامع و روابط میانفردی اعضا درنظر گرفته شده است. برای عنوانکردن تواناییهای هر فرد یک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی بر مبنای روابط ارجحیت فازی بهکار گرفته شده است؛ این روش سازگاری و دقت ارزیابی را تضمین کرده و بر کاستیهای استفاده از متغیرهای قطعی غلبه می کند. علاوه بر آن، شاخص نوع مایرز- بریگز برای مدلسازی روابط میانفردی به کار رفت که ساختار آن براساس گروهبندی شخصیتها در MBTI شکل گرفته و با تبدیل این روابط به اعداد توصیف مدل را تسهیل می کند. همچنین برای حل مدل مذکور از دو رویکرد مختلف دقیق وفراابتکاری استفاده شده است. روش دقیق اتخاذ شده روش آرمانی فازی میباشد که با مطرح کردن مفهومی به نام تابع عضویت یا تابع مطلوبیت برای هر یک از توابع و سپس با ماکزیمم کردن آن برای تک تک اهداف به دنبال نزدیک کردن هر یک از اهداف به مقدار بهینه خود است. الگوریتم ژنتیک یکی از الگوریتمهای بهینهسازی تکاملی است که در حل مسأله موردنظربه کار رفته است. نتایج حاصل از مقایسه این دو روش نشان داد که الگوریتم ژنتیک برنامهنویسی شده در متلب هم از لحاظ زمان، هم کیفیت جواب بهتر از لینگو عمل می کند.
مقدمه
سازمانهای امروزی در بازار جهانی، با سطح بالایی از رقابت مواجهند. توسعه محصول جدید فرایندی است که در آن محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه می شود. امروزه عمر بازار محصولات در حال کاهش است؛ در نتیجه محصولات جدیدی که نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده سازند و از آن فراتر روند، عاملی کلیدی در حفظ و بهبود مزیت رقابتی به شمار میرود.
هدف از NPD [1]جمعآوری دانش و توانایی موردنیاز برای تعیین محصول جدید مناسب است. چالش اصلی توسعه محصول جدید پیش بینی مسائلی است که هنوز اتفاق نیفتادهاند و این پیش بینی میبایست در یک بازار پویا با متغیرهای بسیار زیادی که تحت کنترل ما نیستند صورت گیرد.
دیدگاه های مبتنی بر درک و حس افراد، دانشی را تولید می کند که نمی تواند منحصراً از تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود بهدستآید. اینجاست که اهمیت تیم توسعه در موفقیت توسعه محصول جدید پدیدار می شود؛ اعضای تیم اهداف پروژه را به اشتراک گذاشته، پیچیدگی فنی را کنترل و با بهره گرفتن از دانش میانکارکردی جمعآوریشده، تغییرات را اعمال می کنند.
با این وجود هنوز یک چالش قابلتوجه برای مدیران پروژه و سایر تصمیمگیرندگان وجود دارد و آن گردآوری اعضای گروه است به طوری که بتوانند به صورت موثر برنامهها را اجرا و پروژه های NPD موفق را تولید کنند.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|