1-3 اهداف تحقیق.. 4

1-4 ساختار تحقیق.. 4

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.. 5

2-1 مقدمه. 6

2-2 زنجیره تامین و ضرورت وجود آن. 6

2-3 زنجیره تامین یک­پارچه. 9

2-4 فرایندهای عمده­ی مدیریت زنجیره تامین.. 10

2-4-1 مدیریت اطلاعات… 10

2-4-2 مدیریت لجستیك… 12

2-4-3 مدیریت روابط.. 12

2-5 ابعاد فیزیکی زنجیره تامین.. 13

2-6 روند توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و نقش آن­ها در زنجیره تامین.. 14

2-7 زنجیره تامین غذایی.. 16

2-7-1 جایگاه زنجیره تامین غذایی در ایران. 18

2-7-2 مزایای ایجاد زنجیره تامین غذایی در کشور ایران. 20

2-7-3 توجه به کیفیت و سلامت محصول در زنجیره تامین غذایی.. 20

2-7-4 کارآمدی حمل و نقل در زنجیره تامین غذایی.. 22

2-7-5 زنجیره تامین سبز. 25

2-7-5-1 تفاوت زنجیره تامین سنتی و سبز. 27

2-7-6 بررسی روابط میان چالش­های مطرح شده 27

2-8 رویکرد مدل­سازی و حل.. 29

2-9 نتیجه ­گیری.. 31

فصل سوم : مدل سازی زنجیره تامین غذایی.. 34

3-1 مقدمه. 35

3-2 مسئله­ زنجیره تامین و مدیریت آن. 35

3-3 معرفی مدل. 35

3-4 روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن.. 38

3-5 فرض­های مدل. 39

3-6 نشانه گذاری.. 39

3-7 فرمول­بندی مدل. 43

3-8 مثال عددی.. 47

3-9 تحلیل حساسیت… 51

3-10 نتیجه ­گیری.. 53

فصل چهارم : مطالعه­ موردی.. 54

4-1 مقدمه. 55

4-2 معرفی شرکت… 55

4-3 تعریف مسئله. 56

4-4 داده ­های ورودی مسئله برای مدل­سازی.. 57

4-5 حل مدل. 60

4-6 تحلیل نتایج.. 63

4-7 فصل پنجم : نتیجه ­گیری و پیشنهادها 65

5-1 مقدمه. 67

5-2 نتایج تحقیق.. 67

5-3 پیشنهادهای آتی.. 68

مراجع. 69

پیوست… 75

Abstract 80

فهرست شکل­ها

شکل(2-1) شمایی از زنجیره تامین.. 7

شکل (2-2) زنجیره­ تامین بدون جریان اطلاعات… 11

شکل (2-3) زنجیره­ تامین همراه با جریان اطلاعات… 12

شکل(2-4) شمایی از زنجیره تامین غذایی.. 16

شکل(2-5) حمل و نقل در زنجیره تامین.. 23

پایان نامه و مقاله

 

شکل(2-6) شمایی از تاثیرات چالش­های مختلف زنجیره­ تامین غذایی بر هم. 32

شکل(3-1) بخش­های مختلف زنجیره تامین و ارتباطات آن­ها 36

شکل(3-2) روش تخمین تولید گاز دی اکسید کربن در حمل و نقل جاده­ای.. 38

شکل (3-3) نمایش شماتیک خروجی مدل. 47

شکل(4-1) مقایسه­ هزینه­ها 64
فهرست جدول­ها

جدول(2-1) مقاصد زنجیره تامین فرآورده ­های غذایی.. 19

جدول (2-2) ی بر پیشینه­ی تحقیق.. 31

جدول (3-1) موجودی انبارهای ورودی.. 48

جدول (3-2)  تعداد واحدهای مورد نیاز در هر انبار. 48

جدول (3-3) میزان تولید در هر خط تولید. 48

جدول­های (3-4) و (3-5) جریان مواد. 49

جدول (3-6) تعداد وسایل نقلیه­ی به کار گرفته شده 49

جدول (3-7)  هزینه­ های بخشهای مختلف… 50

جدول (3-8)  مقایسه­ زمان حل مدل در مقیاس­های مختلف… 50

جدول (3-9)  مقایسه­ هزینه­ها در شرایط مختلف… 52

جدول (3-10)  مقایسه­ مسئله در دو حالت استفاده از 3pl و عدم استفاده از آن. 53

جدول (4-1) اطلاعات مربوط به مواد خام. 57

جدول (4-2) اطلاعات مربوط به تامین­کنندگان. 57

جدول (4-3) محصولات و اطلاعات آن­ها 58

جدول (4-4) تقاضای هر محصول در هر خرده فروش… 58

جدول (4-5) مشخصات انبار. 59

جدول (4-6) فاصله­ی خرده فروشان از انبارهای خروجی.. 59

جدول (4-7) مشخصات وسایل نقلیه. 59

جدول (4-8) موجودی انبار ورودی.. 60

جدول (4-9) موجودی انبار خروجی و تولید خط تولید. 60

جدول (4-10)  جریان مواد. 61

جدول (4-11) تعداد وسایل نقلیه­ی به کار گرفته شده 61

جدول (4-12)  هزینه­ های بخشهای مختلف… 62

جدول (4-13)  مقایسه­ مسئله در دو حالت استفاده از 3pl و عدم استفاده از آن. 63

جدول (پ-1) اطلاعات انبارها 75

جدول (پ-2) اطلاعات وسایل نقلیه. 75

جدول (پ-3) شرایط نگه­داری مواد اولیه. 75

جدول (پ-4) تامین مواد توسط تامین کنندگان. 76

جدول (پ-5) ظرفیت تولید. 76

جدول(پ-6) تقاضای مواد اولیه. 76

جدول (پ-7) تقاضای محصولات… 76

جدول (پ-8) فاصله­ی تسهیلات… 77

جدول (پ-9) هزینه تولید. 77

جدول (پ-10) مقدار عرضه توسط هر عرضه کننده 78

جدول (پ-11) هزینه مواد اولیه. 79

چکیده:

امروزه به دلیل رقابتی شدن بازار، یک زنجیره تامین کارآمد در هر صنعتی می ­تواند نقش بسزایی در موفقیت آن داشته باشد. صنایع غذایی هم از این موضوع مستثنی نمی­باشند. این صنعت به دلیل وجود بازار فروش گسترده و سود زیاد، در سال­های اخیر به شدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. در یک زنجیره تامین غذایی موفق می­توان، کیفیت و سلامت محصول، کارآمدی حمل و نقل و پایداری محیط زیست را به عنوان فاکتورهای اصلی در نظر گرفت.

این پژوهش مدلی ارائه می­دهد که در آن جریان مواد از تامین کننده تا خرده فروش در نظر گرفته شده است و شرایط نگه­داری آن­ها در هر لحظه از فرایند جهت حفظ کیفیت و سلامت محصول  تحت کنترل قرار دارد. همچنین در این مدل توجه خاصی به ارائه محصول با کیفیت­های متفاوت برای مشتریان شده است تا پاسخ­گوی تمامی سلایق باشد. تابع هدف این مدل از جنس هزینه است و در پی کمینه کردن مجموع هزینه­ها می­باشد. کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیز در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است و مدل با انتخاب روشی مناسب برای حمل و نقل علاوه بر کاهش هزینه، موجب کمینه شدن میزان تولید گاز دی اکسید کربن و آسیب به محیط زیست می­ شود.

نتایج نشان می­دهد چالش­های فوق تناقضی با یکدیگر نداشته و در صورت وجود یک مدل حساب شده، یک زنجیره تامین غذایی می ­تواند بدون تحمل هزینه­ های اضافه و با احترام به محیط زیست محصولاتی سالم و با کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

1-1 مقدمه

با توجه به سرعت اجتناب ناپذیر بین المللی شدن تجارت و ورود اغلب کشورهای در حال توسعه به این جریان، اهمیت توجه به کارآمدی زنجیره تامین بیشتر نمایان می­ شود. در بازار رقابتی امروز محصول سالم و با کیفیت باید در کوتاه­ترین زمان ممکن در اختیار مشتری قرار بگیرد تا بنگاه اقتصادی بتواند رضایت مشتری را جهت حفظ آن و جلب مشتری­های جدید فراهم کند. یک زنجیره تامین کارآمد در هر صنعتی نقش بسزایی در موفقیت آن دارد و صنایع غذایی نیز از این قضیه مستثنی نمی­باشند. در حالی که صنایع غدایی در حال حاضر درگیر مسایلی مانند امنیت غذایی، دورریز محصولات، کشاورزی و سلامت عمومی می­باشد چالش­های جدیدی مانند تغییرات آب و هوایی و تجارت منصفانه ظهور یافته­اند و نگرانی­هایی هم در مورد صنایع غذایی پایدار ایجاد شده­است [11]. از طرفی صنایع غذایی با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی که در زندگی افراد می­گذارد می ­تواند در شکوفایی اقتصاد کشورهای دنیا نقش بسزایی داشته باشد و تاثیرات مثبت بسیاری در آن ایجاد کند. از جمله­ این آثار می­توان به افزایش بهره­روی نیروی انسانی و سرمایه، ایجاد بازار مصرف برای بیشتر محصولات، کاهش ضایعات، عرضه بهداشتی­تر محصولات غذایی، رعایت استانداردهای مواد غذایی و صرفه­جویی در وقت و هزینه اشاره کرد.

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...