ش های دیابتی بطور مشخص کاهش در قطر توبول سمینی فروس،سلول های سرتولی،شمار وتحرک اسپرم و مقدار تستوسترون وهورمون های گنادوتروپین نشان دادند؛همچنین بررسی های بافتی افزایش ضخامت غشای پایه توبول سمینی فروس ودژنراسیون سلول های ژرمینال را نشان داد.در رت های تیمار شده با کودزو این عوارض بهبود یافته، افزایش در تعدادوتحرک اسپرم،سلول های رده اسپرم ساز وسلول سرتولی مشاهده گردید. بعلاوه در گروه های درمانی قطر توبول سمینی فر افزایش یافته وضخامت غشاء پایه کاهش یافت.بعلاوه کدزو میزان هورمونهای گنادوتروپین وتستوسترون را افزایش داد.

نتیجه گیری: کودزو می تواند آثاردرمانی بر دیابت از طریق کاهش گلوکز خون .اصلاح برخی فاکتورهای بیوشیمیایی اعمال کند. علاوه براین تأثیر درمانی مثبتی بر آسیب بیضه ای در رت های دیابتی بالغ داشته که شاید این مسئله نیز به اثر کدزو در کاهش قند خون وهمچنین ویژگی آنتی اکسیدانی آن باز می گردد.

واژگان کلیدی:

دیابت، کودزو ،اسپرماتوژنز،سلول سرتولی،آسیب بیضه ها

مقدمه

دیابت به عنوان یکی از بیماری های رو به افزایش در قرن حاضر بسیار مورد توجه محققان و پزشکان قرار گرفته است.گرچه این بیماری از دیرباز به عنوان یکی از مشکلات فراگیر در جوامع انسانی مطرح بوده وراه های درمانی متعددی برای آن پیشنهاد می شده است،اما شمار رو به افزایش مبتلایان به دیابت این روزها حتی دولتمردان در سراسر جهان را به فکر یافتن راه هایی برای مقابله،درمان وپیشگیری از عوارض مخرب این بیماری انداخته است.

گزارش ها حاکی از آن است که بیش از 6درصد جمعیت زیر بیست سال ایران مبتلا به دیابت می باشند.این آمارها سبب تلاش محققان برای یافتن راه

پایان نامه

 های مقابله با این معضل جهانی می باشد.

دیابت عوارض حادومزمن بسیاری بر روی ارگان های مختلف بدن­ داردوزمینه ساز مشکلاتی چون نوروپاتی،نفروپاتی ورتینوپاتی می باشد.یکی از مشکلات دیابت عوارض ناشی از آن بر رفتارهای جنسی وبافت تولیدمثلی می باشد،چنانکه دیابت سبب کاهش میل جنسی در بیماران می گردد.این اثرات در بافت تولیدمثلی جنس نر بصورت کاهش در تعداد اسپرم،کیفیت پایین مایع سمینال،کاهش هورمون تستوسترون،کاهش سلول های رده اسپرم ساز وبسیاری مشکلات دیگر بروز می کند.از آنجا که بسیاری از این مشکلات به دلیل تولید بیش از حد رادیکال های آزاد در جریان دیابت وایجاد استرس اکسیداتیو می باشد،در این پژوهش بر آن شدیم تا آثار تجویزریشه کودزو را که دارای ویژگی های آنتی اکسیدان بر بافت تولید مثلی نر است را بررسی کنیم.

 دیابت

پیشینه، تعاریف و همه گیر شناسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...