محافظه کاری سود به دنبال کاهش مخاطرات اخلاقی است. که ممکن است در شرایط عدم تقارن اطلاعاتی افزایش یابد بر این اساس مدیران ممکن است سودها را کمتر نشان دهند و درآمدها رادستکاری کنند (واتس،2003). بنابراین، محافظه­کاری حسابداری بر نظارت بر فرایند تصمیم ­گیری های مدیریتی کمک می کند و همچنین به حسابرسان خارجی و وام دهندگان در تصمیم ­گیری آگاهانه در ارتباط با شفافیت و اعتبار فرایند گزارشگری مالی شرکت ها کمک می کند. در شرایطی که محافظه­کاری حسابداری بدهی را افزایش می دهد کیفیت بالای حسابرسی ممکن است افزایش بدهی را متوقف کند(جنگیز و همکاران، 2003). شرکت­هایی که به وسیله حسابرسان بزرگ حسابرسی می شوند تمایل به ارائه کیفیت بالای درآمد­ها، کاهش خطای گزارشگری و حسابداری در صورتهای مالی و کاهش مدیرت سود جهت اخذ اظهار نظر مطلوب در گزارش حسابرسان دارند(فرانسیس کرشینال1999،کرشینان2003). ریفوند و جانبالوو(1994) بیان می­ کنند که حسابرسان بزرگ تمایل کمتری به وارد شدن به فرصت طلبی های مدیران دارند و بیشتر تمایل به ارائه یک گزارش مستقل و واقعی حسابرسی را دارند همچنین نتیجه تحقیق آنها نشان داد که درآمد شرکت هایی که توسط حسابرسان بزرگ حسابرسی می شوند محافظه ­کارانه­تر ارائه می شود و گرایش کمتری به تقلبات مالی دارند. استفاده از حسابرسان بزرگ برای حسابرسی شرکت­ها به علت کاهش فشار نظارتی اعمال شده توسط وام دهندگان با اهمیت است (پیتمن وفوریتن،2004). روشی مشخص است که شرکت های حسابرسی که در یک صنعت به صورت ویژه کار می کنند حسابرسی شرکت های آن صنعت را انجام دهند باعث افزایش کیفییت خدمات حسابرسی   می گردد. همچنین موسسات حسابرسی بزرگ نسبت به سایر حسابرسان مستقل دارای کیفیت حسابرسی بالایی هستند(گرملینگ و همکاران،2001) با توجه به موارد بیان شده می توان عنوان کرد که کیفیت بالای حسابرسی محرکی برای افزایش محافظ کاری حسابداری است و حسابرسان بزرگ هنگامی که درصد زیادی از درآمدها به خاطراقدام تعهدی اختیاری باشد سختگیرانه­تر عمل می­ کنند(اترادیس،2012). نلسون وهمکاران(2002) و پیوت و جاتین(2007) نشان دادند که حسابرسان بزرگ ممکن است درهنگام بررسی درآمدها مشاهده کم بودن اقلام تعهدی سخت گیری کمتری اعمال کنند.
انتظار می رود شرکت هایی که توسط حسابرسان بزرگ حسابرسی می شوند به دلیل نیاز بیشتر در انطباق گزارشات مالی با قوانین مقررات حسابداری و افزایش کیفیت حسابداری در گزارشهای مالی جهت اخذ اظهار نظر مطلوب توسط حسابرس مستقل، که اقلام تعهدی اختیاری کمتر و محافظه کاری سود بیشتری را ارئه کنند. یکی از اهداف این تحقیق بررسی پاسخ به این سوال است.آیا بین کیفیت حسابرسی به عنوان متغیر مستقل و محافظه کاری سود ، هزینه نمایندگی و هزینه حقوق صاحبان سهام به عنوان سه متغیر وابسته رابطه معنا داری وجود دارد ؟
مکانیزم های حاکمیت شرکت موثر همانند وجود کمیته حسابداری، وجود درصد بالا از مدیران مستقل و غیر اجرایی در هئیت مدیره، مدیریت و مالکیت نهادی به عنوان ابزاری جهت نظارت بر فرایند تصمیم گیری مدیران عمل خواهد کرد(لافونر و واتس، 2008) به عنوان مثال، وجود درصد بالایی از مدیران غیر اجرایی و کمیته حسابرسی در شرکت ها باعث کاهش احتمال تقلب های حسابداری می­گردد(گری و همکاران،2003). همچنین باعث کاهش مدیریت سود در آنها می گردد(اپس و اسماعیل،2009). به همین ترتیب، گزارش حسابرس نشان دهنده ارزیابی صداقت مدیریت در گزارشگری مالی و قدرت ساختار نظارت شرکت می باشد و پیامدهای استفاده از حاکمیت شرکتی موثرهمانند پیامدهای گزارش حسابرسی مطلوب می باشد که نتیجه آنها کاهش مدیریت سود و افزایش اعتماد سرمایه ­گذاران و ارزش شرکت می باشد (بلاسبورین، 2010و بلک2001). کیفیت بالای حسابرسی باعث حفاظت سرمایه گذاران و ارزش شرکت خواهد شد(بلک و همکاران2006). حسابرسان باید به دنبال ارزیابی نظارت مدیران و بررسی دید مدیران نسبت به منافع و نیازهای سهامداران باشد. چنانچه کنترل های حسابرسی به صورت مستقل ومطابق با منشور اخلاقی باشد ، احتمال اشتباه حسابرسی کاهش داده و باعث افزایش اعتبار حسابرسان می گردد. بنابراین مستقل بودن حسابرسان از لحاظ اقتصادی به نفع خود حسابرسان خواهد بود.
پایین بودن دارایی به فروش به معنای این است که مدیران تصمیمات بهینه در استفاده از دارایی­ ها اتخاذ نکرده اند و این باعث افزایش هزینه نمایندگی می گردد(سنیگ و ریویدسون،2003)همچنین هزینه نمایندگی هنگامی که جریان وجوه نقد بالا اما فرصت های رشد پایین باشد افزایش می یابد(جنس،1986). شرکت هایی که فرصت رشد بالایی دارند جریان وجوه نقد خود را در پروژهای با ارزش فعلی خالص مثبت(+NPV) بکار می گیرند(اوپلر،1993).
با توجه به مطالب بیان شده پیش بینی می شود که نوع حسابرس مستقل بر محافظه­کاری سود، مدیریت سود و هزینه نمایندگی تاثیر گذار است و هدف ما در این تحقیق بررسی این روابط در شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران است.
 
 
 
1-2) ضرورت و اهمیت تحقیق
هر پژوهش برای دستیابی به اهداف خاص صورت می گیرد، این اهداف خود را در قالب مساله پژوهش نمودار می سازد و از طریق آن آشکار می شود اهداف پژوهش می تواند به صورت کلی یا فرعی مطرح شود (خاکی، 1386).
با توجه به مطالب بیان شده در قسمت های قبل اهداف تحقیق به صورت زیر تدوین می گردد:

  • تعیین ارتباط بین کیفیت حسابرسی با کاهش اقلام تعهدی اختیاری و افزایش محافظه کاری سود.
  • تعیین ارتباط بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های نمایندگی.
  • تعیین ارتباط بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های حقوق صاحبان سهام.

1-3) سوالات تحقیق
با توجه به موارد پیش گفته سوالات این تحقیق به صورت زیر تدوین می گردد:

  • آیا بین کیفیت حسابرسی با کاهش اقلام تعهدی اختیاری و افزایش محافظه کاری سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد؟
  • آیا بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد؟
  • آیا بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

 
 
 
1-4) فرضیه های تحقیق
 
 
فرضیه در واقع بیان حدس و فرض در مورد روابط احتمالی بین دو یا چند متغیر است پس در درجه اول، فرضیه بیانی است مبتنی بر احتمال نه یقین، در درجه دوم فرضیه ها معمولا به شکل جملات تفسیری یا خبری بیان می شود و طبعا به طور اعم یا اخص متغیری را به متغیر دیگر مرتبط می سازد (ساده،1375).
یک فرضیه، یک حدس مبتنی بر دانش با تجربه در مورد حل یک مسئله است و آن را می توان بعنوان یک رابطه فرضی بین دو متغیر می دانست که به صورت گزاره های قابل آزمون ارائه می شود. بیان مسئله تنها به صورت کلی پژوهش را هدایت می کند و تمام اطلاعات ویژه پژوهشی را در بر ندارد. بنابراین مسئله هرگز بصورت کلی پژوهش را هدایت نمی کند و تمام اطلاعات ویژه پژوهشی را در بر ندارد، بنابراین مسئله هرگز به صورت علمی حل نخواهد شد مگر اینکه به فرضیه یا فرضیاتی تبدیل شود (خاکی، 1384).
جهت رسیدن به اهداف تحقیق و پاسخگویی به سوالات تحقیق فرضیه های این مطالعه به شرح ذیل تدوین می گردد:

  • فرضیه 1: بین کیفیت حسابرسی با کاهش اقلام تعهدی اختیاری و افزایش محافظه کاری سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.
  • فرضیه2: بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.
  • فرضیه3: بین کیفیت حسابرسی با کاهش هزینه های حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد.

1-5) روش تحقیق

پایان نامه

 

روش پژوهش حاضر قیاسی_ استقرایی، بدین معنی که چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از راه مطالعات کتابخانه ای، مقالات و سایت ها بصورت قیاسی و جمع آوری داده ها برای تایید یا رد فرضیه ها از استدلال استقرایی استفاده می شود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است این روش در پژوهش هایی سودمند می باشد که هدف آنها کشف رابطه بین متغیر ها است در این تحقیق تلاش می شود که همبستگی بین متغیر­های تحقیق آزمون شود. این تحقیق از نوع تحقیقات پس رویدادی است زیرا اطلاعات گذشته برای آزمون فرضیات استفاده می شود.
این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. تحقیق همبستگی، زمانی بکار می رود که محقّق دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف­(در قالب متغیّرهای مستقل) مربوط به یک گروه از دو یا چند گروه را در اختیار دارد و هدف مطالعه میزان تغییرات دو یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر می­باشد و تحلیل رگرسیون یکی از انواع تحقیق همبستگی است که از آن در این تحقیق استفاده خواهد شد. همچنین این تحقیق از نظر ماهیت و اهداف، از نوع کاربردی است.
این تحقیق از نظر روش تحقیق تجربی بوده و از نظر هدف، تحقیقی توسعه­ای و از نظر گردآوری داده ­ها، توصیفی­_ همبستگی تلقی می­ شود که در آن از اطلاعات واقعی در صورت های مالی شرکت­ها برای جمع آوری اطلاعات و داده ­ها از روش کتابخانه ای استفاده می شود. در این بخش، جنبه­ های تئوریکی موضوع و مطالعات کاربردی گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بخشی از داده ­های مورد نیاز با بهره گرفتن از نرم افزارها و بانک­های اطلاعاتی موجود گردآوری می شود. در نهایت تحلیل داده ­ها و آزمون­ها به کمک نرم افزارهای Eviews و Excel و سایر نرم­افزارهای مرتبط، انجام می پذیرد.
1-6) جامعه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهند. برای تعیین نمونه مورد مطالعه، شرکت هایی از جامعه آماری یاد شده، انتخاب می شوند که:

  • پایان سال مالی آنها29 اسفند ماه باشد،
  • از سال1385 تا 1390 ، در بورس حضور داشته باشند،
  • شرکت بین سال های 1385 تا 1390 ، تغییر سال مالی نداشته باشد،
  • شرکت نباید در گروه واسطه گری مالی باشد(بانک ها ،نهاد ها،سرمایه گذاری ها و..)
  • اطلاعات مورد نیاز شرکت، در دسترس باشد.

1-7) قلمرو تحقیق
از نظر قلمرو تحقیق، قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی این تحقیق به شرح زیر می باشد:
قلمرو موضوعی: بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی با محافظه­ کاری سود، هزینه نمایندگی و هزینه حقوق صاحبان سهام.
قلمرو زمانی : از نظر زمانی دوره زمانی سالهای 1385 لغایت 1390 در نظر گرفته می شود.
قلمرو مکانی­: شرکت ها­ی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مد نظر است.
1-8) روش گردآوری داده ها و اطلاعات
در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از هر دوروش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابتدا با مراجعه به کتابخانه و با مطالعه کتب و مقالات مختلف و سایت های علمی پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله دکترا درباره اهداف و مباحث تئوریک این تحقیق پرداخته شده است(کتابخانه ای ) سپس داده های آماری این تحقیق که اطلاعات مربوط به شرکت ها می باشد که از طریق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس اوراق بهاددار تهران و با بهره گرفتن از نرم افزار های موجود در این زمینه جمع آوری شده است(میدانی ).
برای استخراج اطلاعات صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سایت بورس اوراق بهادار و بانک های اطلاعاتی بورس، مجلات و گزارش های بورس، نرم افزار های تدبیر پرداز(که شامل صورتهای مالی کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است )، صحرا، دناسهم و ره آورد نوین 3 استفاده شد.
1-9) تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق
مدیریت سود:مدیریت سود عبارتست از نوعی دستکاری مصنوعی سود توسط مدیریت جهت حصول به سطح مورد انتظار سود برای بعضی تصمیمات خاص (از جمله پیش بینی تحلیل گران یا برآورد روند سود های قبلی برای پیش بینی سود های آینده ) می باشد(دی جورج و همکاران،1999.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...