پایان نامه روانشناسی گرایش علم اطلاعات و دانش شناسی: مقایسه بهره وری علمی پژوهشگران ایرانی در رشته های مختلف بر اساس شاخص های سرانه انتشار و نرخ انتشار دربازه زمانی 1991-2011 |
زمانی 1991-2011
1-3- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 7
1-3-1- اهداف کلی پژوهش………………………………………………………………………………………… 7
1-3-2- اهداف جزئی پژوهش……………………………………………………………………………………… 7
1-3-3- اهداف فرعی پژوهش……………………………………………………………………………………… 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………………………………………… 10
2-1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 10
2-1-2- بهرهوری علمی……………………………………………………………………………………………… 11
2-1-3- شاخصهای متداول در محاسبه بهرهوری علمی……………………………………….. 12
2-1-3-1- شمار انتشارات و استنادات…………………………………………………………………….. 12
2-1-3-2- شمار پژوهشگران…………………………………………………………………………………….. 14
2-1-3-3- زمان………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-1-4- مدلهای سنجش بهرهوری علمی……………………………………………………………….. 16
2-1-4-1- مدل لوتکا…………………………………………………………………………………………………. 17
2-1-4-2- مدل پائو……………………………………………………………………………………………………. 20
2-1-4-3- مدل شاکلی……………………………………………………………………………………………… 22
2-1-4-4- مدل پرایس………………………………………………………………………………………………. 24
2-1-5- جمعبندی…………………………………………………………………………………………………….. 25
2-2- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 26
2-2-1- پژوهشها پیرامون تولید علم ایران در سطح پژوهشگران………………………… 26
2-2-2- پژوهشهای پیرامون بهرهوری علمی………………………………………………………….. 29
2-2-2-1- با بهره گرفتن از شاخص های بهرهوری علمی………………………………………………. 29
2-2-2-2- با بهره گرفتن از مدلهای بهرهوری علمی…………………………………………………… 32
2-2-3- جمعبندی…………………………………………………………………………………………………….. 35
2-3- پرسشهای اساسی پژوهش………………………………………………………………………………….. 35
2-3- 1- پرسشهای فرعی پژوهش………………………………………………………………………….. 36
2-4- تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش……………………………………………………………………… 36
2-4-1-تعاریف مفهومی………………………………………………………………………………………………. 36
2-4-2- تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………. 37
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 40
3-2- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 40
3-3- جامعه پژوهش……………………………………………………………………………………………………….. 40
3-3-1- طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی…………………………………………………………. 41
3-3-2- حوزه های مورد بررسی…………………………………………………………………………………. 45
3-4- روش و ابزار گردآوری داده……………………………………………………………………………………. 46
3-5- جزئیات مراحل گردآوری دادهها…………………………………………………………………………… 46
3-5-1- شناسایی تولیدات علمی ایران…………………………………………………………………….. 46
3-5-2- شناسایی نویسندگان ایرانی…………………………………………………………………………. 46
3-5-3- ردهبندی موضوعی نویسندگان……………………………………………………………………. 48
3-6- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………… 49
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 53
4-2- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی……………………………………………………………………………. 53
4-2-1- شمار انتشارات……………………………………………………………………………………………… 53
4-2-2- شمار پژوهشگران…………………………………………………………………………………………. 55
4-2-3- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی به طور کلی……………………………………………… 55
4-2-4- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی……………………………….. 56
4-2-4-1- مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی…………. 56
4-2-5- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی……………………………… 59
4-2-5-1- مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی………… 61
4-3- بررسی طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی……………………………………………………… 62
4-3-1- مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی و گروههای آموزشی 64
4-4- بررسی طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی……………………………………………………. 68
4-4-1- مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی………. 69
4-4-2- مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی……… 71
4-5- بررسی نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی………………………………………………………………….. 73
4-5-1- مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی…………………….. 73
4-5-2- مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی……………………. 75
4-6- بررسی نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی……………………………………………….. 77
4-6-1- مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده در ردههای موضوعی…………………………………. 77
4-6-2- مقایسه نرخ انتشار بهنجار شده پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی.. 79
4-7- رتبه بندی پژوهشگران ایرانی به لحاظ نرخ انتشار………………………………………………. 81
4-8- رتبه بندی پژوهشگران ایرانی به لحاظ نرخ انتشار بهنجارشده…………………………… 82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 85
5-2- وضعیت کلی رشتهها…………………………………………………………………………………………….. 85
5-3- پرسش نخست پژوهش: سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991- 2011، در رشتههای مختلف چگونه است؟………………………………………………………………………………………………………………………………… 87
5-4- پرسش دوم پژوهش: آیا بین طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 – 2011، در رشتههای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد؟………………………………………………………………………………………… 91
5-5- پرسش سوم پژوهش: آیا بین طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 – 2011، در رشتههای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد؟…………………………………………………………………………… 94
5-6- پرسش چهارم پژوهش: آیا بین نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 – 2011، در رشتههای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد؟………………………………………………………………………………………… 97
5-7- پرسش پنجم پژوهش: آیا بین نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 – 2011، در رشتههای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد؟…………………………………………………………………………… 99
5-8- پرسش فرعی پژوهش: رتبه بندی پژوهشگران ایرانی بر اساس نرخ انتشار در بازه زمانی 1991 – 2012 چگونه است؟………………………………………………………………………………………………………………………………………… 101
5-9- پرسش فرعی پژوهش: رتبه بندی پژوهشگران ایرانی بر اساس نرخ انتشار بهنجارشده در بازه زمانی 1991 – 2012 چگونه است؟………………………………………………………………………………………………………………….. 102
5-10- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….. 103
5-11- پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………. 104
5-12- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده……………………………………………………………. 105
فهرست منابع
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………. 106
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………. 110
پیوست…………………………………………………………………………………………………. 114
فهرست جدولها
جدول 2-1- فراوانی نویسندگان و مقالات……………………………………………………………………………. 18
جدول 3-1- وضعیت تولید علم پژوهشگران در گروههای با طول حیات علمی متفاوت…. 42
جدول3-2- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین انتشارات و سال در میان پژوهشگران با طول حیات علمی متفاوت 43
جدول 4-1- توزیع انتشارات، پژوهشگران و سرانه انتشار در ردههای موضوعی……………….. 54
جدول 4-2- سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی به طور کلی………………………………………………….. 56
جدول 4-3- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف 57
جدول 4-4- ردههای موضوعی دارای سرانه انتشار متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی 58
جدول 4-5- گروههای آموزشی دارای بیشترین و کمترین سرانه انتشار…………………………… 60
جدول 4-6- آزمون ولش برای مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی مختلف 61
جدول 4-7- گروههای آموزشی دارای سرانه انتشار متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول 62
جدول 4-8- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف 65
جدول 4-9- ردههای موضوعی دارای طول حیات علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان- ویتنی 66
جدول 4-10- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف 69
جدول 4- 11- ردههای موضوعی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی 70
جدول 4-12- آزمون ولش برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی مختلف 72
جدول 4-13- گروههای آموزشی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول 73
جدول 4-14- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف 74
جدول 4-15- ردههای موضوعی دارای نرخ انتشار متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی 75
جدول 4-16- آزمون ولش برای مقایسه نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در رشتههای مختلف 76
جدول 4-17- گروههای آموزشی دارای نرخ انتشار متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول 76
جدول 4-18- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی مختلف 77
جدول 4-19- ردههای موضوعی دارای نرخ انتشار بهنجارشده متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی 78
جدول 4-20- آزمون ولش برای مقایسه نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در گروههای آموزشی مختلف 80
جدول 4-21- گروههای آموزشی دارای نرخ انتشار بهنجارشده متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول 80
جدول 4-22- پژوهشگران ایرانی دارای کمترین و بیشترین نرخ انتشار…………………………… 82
جدول 4-23- پژوهشگران ایرانی دارای کمترین و بیشترین نرخ انتشار بهنجارشده……….. 83
جدول 1- سرانه انتشار گروههای آموزشی مختلف……………………………………………………………. 115
جدول 2- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن توزیع داده ها در هر رده موضوعی 117
جدول 3- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن توزیع داده ها در هر گروه آموزشی به لحاظ طول حیات علمی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 119
جدول 4- آزمون کروسکال-والیس برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی با طول حیات علمی 21 سال در ردههای موضوعی مختلف…………………………………………………………………………………………………………………… 120
جدول 5- ردههای موضوعی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون یو-مان-ویتنی 120
جدول 6- آزمون ولش برای مقایسه طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی با طول حیات علمی 21 سال در گروههای آموزشی مختلف…………………………………………………………………………………………………………………………………… 122
جدول 7- گروههای آموزشی دارای طول فعالیت علمی متفاوت معنادار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول 122
جدول 8- رتبه بندی پژوهشگران ایرانی به لحاظ نرخ انتشار……………………………………………. 123
جدول 9- رتبه بندی پژوهشگران ایرانی به لحاظ نرخ انتشار بهنجارشده………………………… 125
جدول 10- میانگین طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی به تفکیک ردههای موضوعی 127
جدول 11- میانگین طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی به تفکیک گروههای آموزشی 128
جدول 12- میانگین طول حیات علمی پژوهشگران ایرانی به تفکیک ردههای موضوعی 130
جدول 13- فراوانی و درصد پژوهشگران ایرانی به تفکیک طول حیات علمی……………….. 130
جدول 14- فراوانی پژوهشگران ایرانی با طول حیات علمی 21 سال به تفکیک گروههای آموزشی 131
فهرست نمودارها
نمودار 2-1- مدل لوتکا برای فراوانی نویسندگان و مقالات برای جدول 2-1. 19
نمودار 2-2- توزیع تجمعی لگاریتمی شمار تولیدات بر حسب شمار پژوهشگران…………… 23
نمودار 3-1- تحلیل رگرسیون تعداد انتشارات بر حسب سال در پژوهشگران با طول حیات علمی 8- 14 سال 44
نمودار 3-2- تحلیل رگرسیون تعداد انتشارات بر حسب سال در پژوهشگران با طول حیات علمی 15- 21 سال 44
نمودار 4-1- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی 15-21 سال…………………. 63
نمودار 4-2- فراوانی تولید علم پژوهشگران با طول حیات علمی 21 سال………………………… 64
نمودار 4-3- طول فعالیت علمی پژوهشگران با طول حیات علمی 15-21 سال 68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه بهرهوری علمی پژوهشگران ایرانی در رشتههای مختلف در بازه زمانی 1991-2011 بر اساس شاخص های سرانه انتشار و نرخ انتشار است. روش پژوهش، پیمایشی با رویکرد علمسنجی است. نمونه پژوهش را آن دسته از نویسندگان مسؤول ایرانی تشکیل می دهند که انتشارات آنان در سال 1991 در نمایهنامه استنادی علوم واقع بر پایگاه وبآوساینس نمایه شده اند و دست کم در یک سال از سالهای پس از آن (تا سال 2011) حداقل یک اثر دیگر در پایگاههای مذکور داشته باشند.
95 پژوهشگر ایرانی فعال در عرصه تولید علم در سال 1991 شناسایی شدند. با حذف 14 تن که به دلیل رکود در تولید علم یا پایان حیات علمی، به زودی از چرخه فعالیت خارج شده اند شمار پژوهشگران فعال در سال 1991 به 81 تن رسید. سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در طول بازه زمانی 21 ساله به طور کلی 07/51 است. نتایج آزمونها نشان داد که میان سرانه انتشار ردههای موضوعی و گروههای آموزشی مختلف اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین میان طول حیات علمی پژوهشگران ردههای موضوعی مختلف اختلاف معناداری وجود دارد اما میان طول حیات علمی پژوهشگران گروههای آموزشی مختلف اختلاف معناداری وجود ندارد. همچنین، پژوهش حاضر، برای نخستین بار «نرخ انتشار بهنجار شده بر اساس طول فعالیت علمی پژوهشگران» را به عنوان شاخصی برای سنجش عملکرد پژوهشگران در طول زمان به کار گرفت. میان ردههای موضوعی و گروههای آموزشی مختلف به لحاظ طول فعالیت علمی اختلاف معناداری وجود دارد. میان نرخ انتشار پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی و گروههای آموزشی مختلف نیز اختلاف معناداری وجود دارد و این اختلاف تنها به اختلاف دو رده موضوعی شیمی و علوم کشاورزی با برخی دیگر از ردهها؛ و گروه آموزشی شیمی باز میگردد. علاوه بر آن، میان نرخ انتشار بهنجارشده پژوهشگران ایرانی در ردههای موضوعی و گروههای آموزشی مختلف اختلاف معناداری وجود دارد.
نتایج نشان داد که با بهنجارسازی شمار انتشارات پژوهشگران با شاخص طول حیات علمی یا طول فعالیت علمی، شمار رشتههای دارای اختلاف کاهش مییابد. اما با بهنجارسازی نرخ انتشار بر اساس سنجه طول فعالیت علمی، رشتههای بیشتری متفاوت نشان می دهند که ناشی از لحاظ کردن طول فعالیت علمی علاوه بر طول حیات علمی است که می تواند تصویری دقیقتر از تفاوت میان پژوهشگران در رشتههای مختلف نشان دهد. با این حال، پژوهشگران رشته شیمی حتی با بهنجارسازی تولیدات علمی آنان با طول حیات علمی در گام اول و با طول فعالیت علمی در گام دوم، باز هم با بسیاری از رشتهها تفاوت نشان میدهند. این امر را میتوان به فعالتر بودن پژوهشگران و یا ماهیت متفاوت این رشته نسبت داد.
مقدمه
تجارت جهانی در آغاز قرن بیستم موید آن است که آنچه تحول و پیشرفت خارقالعاده جهانی را سبب شد، گسترش دانش و پژوهش بوده است. افزایش روزافزون دانش، اثرات بسیار عمیقی در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف به جا گذاشته است. بیتردید تحقیق به عنوان یک کار دانشگاهی جهانی از ارزش اقتصادی و اجتماعی بیشتری برخوردار میگردد. بنابراین دانشگاهها در بسیاری از سامانههای رتبه بندی، ارزیابی و تدوین شاخص های عملکرد خود، بر فعالیتهای پژوهشی تمرکز مینمایند (آلپرت[1]، 1985) .
برای ارزیابی عملکرد علمی دانشگاهها میتوان از روشهای علمسنجی بهره جست. یکی از رایجترین موارد کاربرد علمسنجی، ارزیابی فعالیت علمی پژوهشگران میباشد که حوزه اجرایی سیاستگذاران علمی-پژوهشی در کشورهای مختلف است (میرحسینی و جلیلیباله، 1388) . به عبارت دیگر هدف اصلی از انجام مطالعات علمسنجی که ارائه خدمات به سیاستگذاری علمی است، تنها با تکیه بر ارزیابی میسر است. از طرفی استفاده از ارزیابی برای شناسایی تفاوتهای فردی، مطرح بوده و در واقع این همان نکتهای است که امروزه در علمسنجی مطرح است (نوروزی چاکلی، 1390) .
از سوی دیگر، تولید اطلاعات علمی پژوهشگران در قالبهای گوناگون انجام میشود كه یكی از مهمترین آنها انتشارات است. اندازهگیری انتشارات علمی، از رایجترین ضابطههای سنجش عملكرد تولید اطلاعات علمی است. از میان عمومیترین شاخص هایی كه در توصیف فعالیتها و تلاش های كشورهای مختلف مورد توجه است، مؤلفه تعداد مقالههای علمی منتشر شده در مجلههای معتبر علمی بینالمللی است (صبوری، 1381) . شناسایی ویژگیها و الگوهای حاکم بر تولید علم پژوهشگران می تواند پاسخ بسیاری از پرسشها در رابطه با چگونگی تولید علم در میان پژوهشگران انفرادی در یک رشته خاص، دانشگاه یا کشور خاص را فراهم آورد. از این رو، پژوهش پیرامون بهرهوری علمی پژوهشگران انفرادی به منظور کشف الگوهای مختلف تولید ضروری است. از سوی دیگر زمان یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین سطح بهرهوری پژوهشگران انفرادی است. با وجود اهمیت عامل زمان، ارزیابیهای پژوهشی بدون توجه به این عامل صورت میگیرد. با توجه به آن که در سطوح خردتر، نتایج ارزیابیها به منظور توزیع اعتبارات، تخصیص پاداشها و امتیازها و نیز استخدام و ارتقای رتبه به کار گرفته می شود، ضروری است تفاوتهای الگوهای بهرهوری در میان رشتههای مختلف بررسی گردد. در کنار تفاوت الگوهای بهرهوری رشتههای مختلف، تفاوت در شمار پژوهشگران آنها نیز لازم است در ارزیابیها مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین پژوهش حاضر میکوشد با بهره گرفتن از دو شاخص سرانه انتشار و نرخ انتشار به مقایسه بهرهوری علمی پژوهشگران ایرانی در رشتههای مختلف بپردازد.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 01:37:00 ب.ظ ]
|