پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: مساله مکان یابی چند تسهیله چند دوره ای در حضور یک مانع خطی با گذرگاه های ظرفیت بندی شده |
فهرست جداول.. ک
فهرست شکلها ل
1-1- مقدمه. 2
1-2-ساختارپایان نامه. 4
2-1- مقدمه. 6
2-2-مسایل مکانیابی همراه باموانع.. 8
2-3- مسایل مکانیابی چندتسهیله. 13
2-4- مسایل مکانیابی چنددوره ای.. 15
3-1- مقدمه. 18
3-2- فواصل درمسایل برنامه ریزی تسهیلات.. 19
3-2-1- فاصله خط مستقیم یااقلیدسی.. 19
3-2-2- فاصله مجذورخط مستقیم یااقلیدسی.. 20
3-2-3- فاصله منهتن یامتعامد. 20
3-2-4- فاصله چبیشف.. 21
3-2-5- كوتاهترین مسیر. 22
3-3- دستهبندی كلی مسایل برنامهریزی تسهیلات.. 22
3-4- دسته بندی مسایل مكانیابی بانگرش سنتی.. 23
3-5- دستهبندی مسایل مكانیابی بانگرش نوین.. 25
3-6- مسایل مکانیابی میانه باانواع فاصله. 26
3-7- تشریح الگوریتم ژنتیک…. 29
3-7-1- مفاهیم کلیدی الگوریتم ژنتیک… 30
3-7-1-1- كدینگ… 30
3-7-1-2- ایجادجمعیت اولیه. 31
3-7-1-3- عملگرهای الگوریتم ژنتیک… 31
3-7-1-4- تابع برازش… 34
3-7-1-5- استراتژی برخوردبامحدودیتها 34
3-7-2- ساختاركلی الگوریتم ژنتیک… 36
4-1- مقدمه. 39
4-2- ساختارمساله. 40
4-2-1- محاسبه فاصله. 43
4-2-2- مکانیابی چندتسهیله چنددوره ای.. 45
4-2-3- مدل ریاضی پیشنهادی.. 46
4-2-3-1- مثال. 53
4-3- الگوریتم ژنتیک…. 57
4-3-1- نمایش كروموزوم. 57
4-3-2- آغازسازی.. 58
4-3-3- ارزیابی.. 59
4-3-4- معیارتوقف.. 59
4-3-5- نخبه گرایی.. 60
4-3-6- عملگرتقاطع. 60
4-3-6-1- عملگرتقاطع نوعI 60
4-3-6-2- عملگرتقاطع نوعII 62
4-3-7- عملگرجهش… 64
4-3-8- انتخاب.. 65
4-5-1- مسایل نمونه. 67
5-1- نتیجه گیری.. 76
5-2- پیشنهادات آتی.. 77
مراجع فارسی.. 79
مراجع لاتین.. 80
فهرست جداول
فصـل دوم:
فصـل سـوم:
جدول (3- 1). توابع فاصله بکارگرفته شده درمسایل مکانیابی [3]. 28
فصـل چهارم:
جدول (4- 1). اطلاعات تسهیلات موجود. 53
جدول (4- 2). وزن بین تسهیلات جدید. 53
جدول (4- 3). اوزان مابین تسهیلات موجودوجدید. 54
جدول (4- 4). مختصات گذرگاه ها 54
جدول (4- 5). ظرفیت گذرگاه ها 54
جدول (4- 6). مختصات مکانهای بهینه تسهیلات جدیددرمثال نمونه. 55
جدول (4- 7). مقادیرپارامترهای الگوریتم ژنتیک. 67
جدول (4- 8). نتایج محاسباتی برای اندازه کوچک. 69
جدول (4- 9). نتایج محاسباتی برای اندازه بزرگ. 71
فهرست شکلها
فصـل سـوم:
شکل (3- 1). فاصله اقلیدسی درصفحه. 20
شکل (3- 2). مسیرهای مختلف متعامدبین و 21
شکل (3- 3). دسته بندی کلی مسائل برنامه ریزی تسهیلات [1]. 23
شکل (3- 4). دسته بندی نوین مسائل مکانیابی [1]. 25
فصـل چهـارم:
شکل (4- 1). تسهیلات موجودویک مانع خطی بادوگذرگاه. 43
شکل (4- 2). شرایط پدیداری. 44
شکل (4- 3). تقسیم فضای مساله به دونیم صفحه. 47
شکل (4- 4). مکان تسهیلات موجودوتسهیلات جدیددر 2 دوره. 56
شکل (4- 5). فلوچارت الگوریتم ژنتیک… 66
شکل (4- 6).مقدارgapالگوریتم ژنتیک دراندازه های متفاوت.. 72
شکل (4- 7). نمودارمقایسه زمان محاسباتیLingo والگوریم ژنتیک دراندازه های متفاوت. 74
چکیده
این تحقیق مساله مکان یابی چند تسهیله چند دوره ای با فواصل متعامد در حضور یک مانع خطی با تعدادی گذرگاه با ظرفیت های محدودرا در نظر میگیرد.هدف یافتن مکان تسهیلات جدید در میان تسهیلات موجود در دوره های مختلف می باشد بگونه ای که مجموع کل فواصل با مانع وزن دهی شده تسیهلات جدید با تسهیلات جدید و موجود حداقل شوند. برای این منظور یک مدل برنامه ریزی غیر خطی ارائه شده است.همچنین یک تعداد از ویژگیهای مساله مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه برای درک مسئله مذکور یک مثال ارائه شده است.نتایج محاسباتی این تحقیق، نشان میدهد که مساله توسط نرمافزار LINGO در اندازه های کوچک در زمان معقول به حل بهینه دست پیدا نمی کند. بهمنظور نشان دادن کارایی مساله در مقیاسهای بزرگ، یک الگوریتم فرا ابتکاری (الگوریتم ژنتیک) پیشنهاد شده است.
مقدمه
یكی از مسایلی كه باید در مراحل اولیه طراحی سیستمهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد مسالة مكانیابی[1] (جایابی) واستقرار تسهیلات است. مطالعه پیرامون مكان بهینه از دیدگاه جغرافیدانان و علمای علم اقتصادی همواره دارای اهمیت و اولویت بوده است [1].در ادبیات موضوعی، معمولاً چند حالت از مسایل مكانیابی پیوسته، مورد بحث قرار گرفتند، مانند مساله میانه[2]، مساله مركز[3] و مساله مركز-میانه[4]. در مساله میانه هدف، پیدا کردن مکان وسیله (تسهیل) جدید میباشد، بطوریکه مجموع فواصل وزندهی شده بین تسهیل جدید و تسهیلات موجود، حداقل گردد. این مساله، در تئوری مکان یابی به مساله وِبِر[5] و مساله کمینه مجموع[6] نیز شهرت دارد. مسایل مکان یابی بر اساس نوع تابع فاصله نیز تقسیم بندی میشوند، مانند فاصله اقلیدسی و متعامد. مساله میانه با فواصل اقلیدسی یکی از قدیمی ترین مسایل مکان یابی تسهیلات میباشد. برای حل بهینه این نوع مساله، روشهای حل مختلفی پیشنهاد شدهاست که مشهورترین آن روش تکراریی میباشد، که توسط ویزفلد [2] توسعه داده شد.
در گونهای از مسایل میانه با محدودیت در قرار گیری[7] و یا حركت[8]مواجه هستیم.در دستهای از این نوع مسایل، نواحی وجود دارند كه تسهیل (یا تسهیلات) جدید نه میتواند در آنجا استقرار یابد و نه میتواند از میان آن عبور كند. این نواحی، نواحی بامانع[9] نامیده میشوند.دریاچهها، كوهستانها، مناطق نظامی، رودخانهها و بزرگراهها ودر مقیاس كوچكتر، ماشینآلات و واگنهای حمل مواد در كارخانجات، مثالهایی از این نواحی میباشند.این مسایل در مقایسه با مسایل مكانیابی كلاسیک خیلی عملیتر ونزدیكتر به دنیای واقعی میباشند، اما بهعلت پیچیدگی محاسباتی که این نوع مسایل دارند، تنها در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفتند. در برخی موارد با موانعی مواجه هستیم که عبور از آنها تنها از طریق چند گذرگاه[10]بر روی مانع خطیامکان پذیر می باشد. مدل پیشنهادی این تحقیق، یک مساله میانه با فواصل متعامد میباشد، بطوریکه در ناحیه پیوسته یک مانع خطی افقی وجود دارد که بر روی آن تعدادی گذرگاه وجود دارد که ظرفیت هر یک از گذرگاه ها محدود می باشد. فرضیات مساله پیشنهادی بقرار زیر در نظر گرفته میشوند:
با مساله مکان یابی پیوسته میانه متعامد چند تسهیله با ظرفیت نامحدود برای تسهیلات جدید سرو کار داریم،
تعامل هم مابین تسهیلات جدید و جدید، و هم ما بین تسهیلات جدید و موجود برقرار است.
تابع فاصله از نوع متعامد میباشد.
تنها یک مانع خطی با تعدادی گذرگاه با مختصات های معین، در مدل وجود دارد.
5. مساله مکان یابی چند دوره ای میباشد.
ظرفیت هر یک از گذرگاه ها در دوره های مختلف محدود می باشد.
7. هر تسهیل موجود دارای مکان ثابت با مختصات معین، قطعی و دارای وزن غیرمنفی میباشد.
8. مانع بر روی یک مسیر افقی قرار دارد.
تسهیلات موجود در مسیر مانع مستقر نیستند.
10. تسهیلات جدید بر روی مسیر مانع خطی نمیتوانند استقرار یابند.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 02:50:00 ب.ظ ]
|