پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده……………………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول:  کلیات تحقیق
1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. 3
1-2- بیان مساله ………………………………………………………………………………………………. 4
1-3 – اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………….. 5
1-4-  اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………… 6
1-5-سولات تحقیق  ……………………………………………………………………………………………………….7
1-6 – فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………. 8
1-7- مدل ومتغیر­های تحقیق ………………………………………………………………………………. 8
1-8 – روش تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 8
1-9 – جامعه آماری و روش نمونه گیری ……………………………………………………………….. 9
1-10- قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………… 9
1-11-روش گردآوری داده ها ………………………………………………………………………………………….9
1-12-  تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه­ های کلیدی تحقیق ………………………………………….. 10
1-13-  ساختار کلی تحقیق ………………………………………………………………………………… 13
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………….   15
2-2- مبانی نظری تحقیق…………………………………………………………………………………..   15
2-2-1- بر ادبیات سود و مدیریت سود…………………………………………………………….   15
2-2-1-1-تئوری سود   …………………………………………………………………………………….   15
2-2-1-2-مکاتب سود ………………………………………………………………………………………   15
2-2-1-3- مدیریت سود ……………………………………………………………………………………   16
2-2-1-4- تعریف مدیریت سود…………………………………………………………………………..   17
2-2-1-5- انواع مدیریت سود………………………………………………………………………………   18
فهرست مطالب
عنوان ..  صفحه                                                                                            
2-2-1-6- انگیزه های مدیریت سود………………………………………………………………………   18
2-2-1-7- الگوهای مرتبط با مدیریت سود………………………………………………………………   19
2-2-1-8- نظریه های علمی مرتبط با مدیریت سود…………………………………………………..   20
2-2-1-9- فرضیه های حاکم بر مدیریت سود………………………………………………………….   21
2-2-1-10-  اقلام تعهدی…………………………………………………………………………………..   22
2-2-1-11- عوامل موثر بر نوع مدیریت سود…………………………………………………………..   23
2-2-1-1-12- هموارسازی سود……………………………………………………………………………   24
2-2-1-1-12-1- انگیزه های هموارسازی سود ………………………………………………………..   25
2-2-1-13- ویژگی­های شرکت ها………………………………………………………………………..   28
2-2-1-13-1- گروه صنعت ……………………………………………………………………………….   28
2-2-1-13-2- اندازه شركت ……………………………………………………………………………….   28
2-2-1-13-3- سودآوری……………………………………………………………………………………   29
2-2-1-13-4- دارایی های وثیقه ای ……………………………………………………………………..   30
2-2-1-13-5- فرصت های رشد …………………………………………………………………………   30
2-3- پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………….   31
2-3-1- تحقیقات انجام شده در خارج……………………………………………………………………   31
2-3-2- تحقیقات انجام شده در ایران…………………………………………………………………….   32
2-4- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………….   33
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………..   35
3-2-  هدف تحقیق……………………………………………………………………………………………   35
3-3- تدوین فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………   36
3-4- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….   36
3-5-  روش گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………….   36
3-6- ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………   37
3-7- حدود پژوهش………………………………………………………………………………………….   37
فهرست مطالب
عنوان …………………………………………………………………………………. صفحه                                                                                           
3-8 -جامعه آماری…………………………………………………………………………………………….   37
3-9 – تعریف متغیرهای تحقیق و نحوه اندازه گیری آن‌ ها…………………………………………….   39
3-10- مدل آماری فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………….   41
3– 11- روش‌های آماری و انواع آزمون فرضیه‌ها………………………………………………………   43
3– 11– 1- تعبیر و تحلیل رگرسیون………………………………………………………………………   43
3-11-2- داده‌های تابلویی (ترکیبی) یا panel data………………………………………………..   44
3–11–3-  خود همبستگی…………………………………………………………………………………..   46
3-11-4-  آزمون معنادار بودن همبستگی…………………………………………………………………   46
3-11–5- آزمون معنادار بودن رگرسیون………………………………………………………………….   47
3-12- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………..   48
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………..   49
4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………….   49
4-3- آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………….   50
4-3-1- تخمین مدل اول…………………………………………………………………………………….   52

پایان نامه و مقاله

 

4-3-2- تخمین مدل دوم ……………………………………………………………………………………   54
4-3-3- تخمین مدل سوم …………………………………………………………………………………..   57
4-3-4- تخمین مدل چهارم ………………………………………………………………………………..   58
4-4- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………….   60
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………..   62
5-2-  خلاصه تحقیق………………………………………………………………………………………….   62
5-3- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………   62
5-4- نتایج تحقیق …………………………………………………………………………………………….   64
5-5- محدودیت‌های تحقیق ………………………………………………………………………………..   66
فهرست مطالب
عنوان . صفحه
5-6-پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 66
5-6-1- پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق…………………………………………………………………   66
5-6-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………..   67                                                                                         
5-8- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………….   67
منابع و مآخذ
الف – منابع فارسی   …………………………………………………………………………………………   68
ب – منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………..   71
 


چکیده:
این تحقیق به بررسی تاثیر ویژگی های خاص شرکت بر مدیریت سود با بهره گرفتن از دفعات گردش دارایی وحاشیه سود خالص در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این تحقیق به بررسی و تشریح مفاهیم مربوط به ادبیات مدیریت سود که شامل بیان مکاتب سود، تعاریف مختلف مدیریت سود از دیدگاه های مختلف، انواع مدیریت سود، انگیزه های مدیریت سود، الگوهای مدیریت سود، فرضیات مدیریت سود و عوامل موثر بر مدیریت سود  بیان شده است و همچنین ویژگی های شرکت ها شامل اندازه، نوع صنعت و سودآوری مورد بررسی قرار گرفته است.همچنین داده و اطلاعات مورد نظر از صورت های مالی شرکت ها استخراج شده اند. که با بهره گرفتن از نرم افزار اکسل و نرم افزار اقتصاد سنجی ایویوزتجزیه و تحلیل شده اند در راستای این هدف، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که صورتهای مالی­(ترازنامه، صورت حساب سود وزیان­) و اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1385-1390 ارائه داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع 48 شرکت از صنایع مختلف انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیه ­ها از رگرسیون چند متغییره استفاده شد و معنی دار بودن آنها با بهره گرفتن از آماره t و F صورت گرفت؛ همچنین برای آزمون خودهمبستگی مدل از آزمون دوربین- واتسون استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می­دهد دفعات گردش دارایی‌ها و حاشیه سود خالص در شناسایی مدیریت سود با توجه به ویژگی های خاص شرکت دارای محتوای اطلاعاتی بالاتری نیستند.
 
 
واژه های کلیدی: مدیریت سود، دفعات گردش دارایی ها، حاشیه سود خالص،ویژگی های خاص شرکت
 
مقدمه
هدف صورت های مالی ارائه اطلاعات تخلیص و طبقه ­بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف­پذیری مالی واحد تجاری است که بر طیف گسترده­ای از استفاده­کنندگان صورت­های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع شود. رقم سود نیز یکی از اجزایی اطلاعات صورت­های مالی است که در تصمیم ­گیری اشخاص برون سازمانی جهت برآورد ارزش سرمایه ­گذاری، ارزیابی عملکرد شرکت و غیره موثر است.
سود خالص یكی از مهمترین اقلام تهیه شده با سیستم حسابداری است كه توسط استفاده­كنندگان درون و برون سازمانی به منظور گرفتن تصمیم­های اقتصادی مورد استفاده قرار می­گیرد. اهمیتی كه سود حسابداری برای استفاده­كنندگان از اطلاعات مالی دارد، باعث شده است كه مدیریت واحد تجاری به مبلغ و چگونگی تهیه و ارائة آن توجهی خاص قائل شود. دلایل احتمالی زیادی برای مدیریت سود وجوددارد. برای مثال، اگر شركتی سود باثباتی گزارش كند، سهامداران احساس اطمینان بیشتری خواهند كرد، مدیریت سود تاثیر مطلوبی بر ارزش سهام و هزینة سرمایه دارد، یا سهامداران اطلاعات بیشتری از اعلام سود به دس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...