پایان نامه حقوق جزا و جرم شناسی: بررسی فقهی و حقوقی پرداخت دیه غیرمسلمان و بیگانگان از بیت المال |
3- اهداف کلی تحقیق کاربردهای آن……………………………………………………………………………..5
4- سوال های اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………….7
5- فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………7
6- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………8
7- سازماندهی تحقیق……………………………………………………………………………………………..8
فصل اول…………………………………………………………………………………………………………….10
کلیات………………………………………………………………………………………………………………..10
1-1- مبحث اول: واژه شناسی…………………………………………………………………………………..11
1-1-1- تبیین مفهوم دیه………………………………………………………………………………………….11
1-1-1-1- معنای دیه در لغت……………………………………………………………………………………..11
2-1-1-1- معنای دیه در اصطلاح فقهای امامیه…………………………………………………………………12
3-1-1-1- معنای دیه در اصطلاح فقهای اهل سنت……………………………………………………………13
4-1-1-1- معنای دیه در لسان روایات……………………………………………………………………………14
5-1-1- تعریف مسئولیت در لغت…………………………………………………………………………………14
تعریف مسئولیت در اصطلاح………………………………………………………………………………………15
1-5-1-1- انواع مسئولیت در فقه و حقوق………………………………………………………………………15
6-1-1- معنای لغوی و اصطلاحی بیت المال……………………………………………………………………17
1-6-1-1- بررسی پیشینه تاریخی مسئولیت دولت……………………………………………………………18
2-6-1-1- پیشینه مسئولیت بین المال (دولت) در دوران گذشته…………………………………………….19
3-6-1-1- پیشینه مسئولیت دولت در دوران معاصر…………………………………………………………….21
7-1-1- مفهوم بیگانه………………………………………………………………………………………………22
1-7-1-1- مفهوم بیگانه و انواع آن در حقوق موضوعه…………………………………………………………23
2-7-1-1- مفهوم بیگانه و اقسام آن در فقه اسلامی…………………………………………………………23
8-1-1- غیرمسلمان از دیدگاه اهل لغت و فقه و حقوق اسلامی…………………………………………..24
1-8-1-1- گروه های غیرمسلمان از نظر اسلام……………………………………………………………….26
2-8-1-1- اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران…………………..28
1-2- مبحث دوم: بررسی پیشینه تاریخی دیه………………………………………………………………..29
1-1-2- دیه در دوران باستان……………………………………………………………………………………..30
2-1-2- دیه در شرایع آسمانی…………………………………………………………………………………..32
3-1-2- دیه در نظام حقوقی غرب……………………………………………………………………………….36
4-1-2- دیه در نظام حقوقی ایران……………………………………………………………………………….38
1-4-1-2- پیشینه دیه قبل از انقلاب اسلامی ایران…………………………………………………………..38
2-4-1-2- پیشینه دیه بعد از انقلاب اسلامی ایران……………………………………………………………39
1-3- مبحث سوم: جایگاه دیه در حقوق کیفری ایران…………………………………………………………41
1-1-3- جایگاه دیه در حقوق کیفری ماهوی……………………………………………………………………41
2-1-3- جایگاه دیه در حقوق کیفری شکلی……………………………………………………………………42
2-2- مبحث اول: مفهوم مبانی………………………………………………………………………………….43
1-2-2- مفهوم مبانی در لغت……………………………………………………………………………………44
2-2-2- مفهوم مبانی در اصطلاح حقوقی………………………………………………………………………45
3-2-2- مفهوم مبانی در اصطلاح فقهی………………………………………………………………………..46
فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………..48
مبانی نظری، فقهی و قانونی توجیه کننده مسئولیت……………………………………………………….48
بیت المال مسلمین در قبال دیه غیرمسلمانان و بیگانگان…………………………………………………..48
1-2- طرح بحث……………………………………………………………………………………………………49
2-2- مبحث دوم: مبانی نظری و فقهی تعهد و مسئولیت بیت المال نسبت به پرداخت دیه غیرمسلمانان
و بیگانگان………………………………………………………………………………………………………….50
1-3-2- پایمال نشدن خون مسلمان……………………………………………………………………………51
2-3-2- قصور حکومت در ایجاد نظم……………………………………………………………………………..59
3-3-2- قاعده الضمان بالخراج……………………………………………………………………………………62
4-3-2- جنبه های عاطفی و سیاسی………………………………………………………………………….65
1-4-2- حقوق کیفری داخلی…………………………………………………………………………………….66
2-4-2- حقوق بین الملل………………………………………………………………………………………….67
5-2- مبحث چهارم: طرح دیدگاه ها……………………………………………………………………………..70
1-5-2- ادله فقهی موافقان مسئولیت بیت المال……………………………………………………………..71
2-5-2- دیدگاه دوم: ادله مخالفان مسئولیت بیت المال………………………………………………………77
3-5-2- دیدگاه سوم: ادله قائلین به تفصیل میان کافر ذمی و حربی……………………………………….80
4-5-2- دیدگاه منتخب (نظریه مختار)…………………………………………………………………………..83
فصل سوم…………………………………………………………………………………………………………85
دیه غیرمسلمانان و بیگانگان…………………………………………………………………………………….85
از منظر دین اسلام و روایات……………………………………………………………………………………..85
1-3- ضرورت و اهمیت بحث……………………………………………………………………………………..86
2-3- مبحث اول: دیه غیرمسلمان و بیگانه از نگاه دین اسلام و روایات…………………………………….87
1-2-3- مقادیر و شرایط دیه غیرمسلمان و بیگانه…………………………………………………………….87
2-2-3- دیه اهل ذمه در روایات………………………………………………………………………………….90
نتایج و پیشنهادها………………………………………………………………………………………………110
الملخص………………………………………………………………………………………………………….112
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………..113
چکیده:
در مورد مسئولیت بیت المال مسلمین نسبت به جنایتی که شخص غیر مسلمان در قلمرو کشورجمهوری اسلامی ایران مرتکب میشودیا جنایتی که به او وارد میگردد، تصریح فقهی و قانونی وجود ندارد و در کتابهای حقوقی نیز مسأله بر سکوت برگزار شده است. در این پایان نامه با توجه به قواعد فقهی مرتبط همچون حاکم وارث کسی است که وارثی ندارد و قاعدهی هر کس نفعی برای اوست خسارت هم بر عهدهی اوست و قاعدهی استیمان و قاعدهی ارزشمندی خون مطلق انسان قطع نظر از وابستگیهای قومی، نژادی، دینی، مذهبی، عقیدتی و… و ادلهی فقهی و شرعی سه دیدگاه به دست آمده است. دیدگاه منتخب این تحقیق:
دیدگاه اول آن است که تفاوتی بین کافر و مسلمان وجود ندارد و همانطور که بیت المال نسبت به مسلمان مسئولیت دارد. نسبت به غیرمسملمان و بیگانه نیز مسئولیت داشته باشد. دیدگاه دوم آن است که بیت المال مسلمین مسئولیتی در قبال کفار و غیرمسلمانان و بیگانگان نداشته باشد. بالاخره دیدگاه سوم آن است که بیت المال به واسطهی قرارداد ذمه فقط در مورد کفار ذمی مسئولیت داشته باشد.
نتیجه به دست آمده براساس دلایل فقهی و حقوقی دیدگاه اول موجهتر است. در مواردی که در قانون مجازات اسلامی و حقوق کیفری ایران پرداخت دیه از بیت المال تجویز شده است و شامل بیگانگان هم میشود.
مقدمه:
حمد و سپاس خدایی را سزاست كه انسان را در بهترین حالات آفریده و او را مسجود ملایک ساخت. جانشین خویش در روی زمین قرار داد و او را بر تمام مخلوقات، كرامت و برتری داد. از روح خویش در كالبد جان او دمیده و انسانها را از تعرض به نفوس یكدیگر منع نمود. نه تنها متعرضین به نفوس را به عذاب اخروی وعده داد و مجازات دنیوی را برای آنان مقرر نمود، بلكه راضی شدن و بی تفاوت ماندن نسبت به كشته شدن افراد را نیز برابر شرك قلمداد نمود. به خون انسانها به طور عموم احترام خاصی قایل شده و از هدر رفتن و ضایع شدن خون آنان نهی نمود. از این رو حاكمان را نیز مكلّف به جبران خون به زمین ریخته شدهای دانست كه جبران كنندهای نداشته و یا قدرت پرداخت خون بهای مقتول را ندارد و چنین تكلیفی بر دوش حاكمان از آن جهت نهاده شده است تا مبادا خونی به هدر رود. یكی از اصول مسلم و اساسی در دین مقدّس اسلام احترام به ارزش و كرامت ذاتی انسان است. مهمترین جلوه و جنبهی كرامت انسان نیز جان آدمی است و بقیهی امور تابع و بدان وابسته است. بر اساس این اصل است كه جان، عرض و آبرو، مال و ثروت، عقیده و رأی او، محترم شمرده شده است. در آیات نورانی قرآن كریم و روایات ائمهی معصومین (ع) به حرمت جان آدمیان جدای از همهی امتیازهای عرضی و فرعی از قبیل جنس، نژاد، رنگ، مذهب، عقیده و… تأكید شده است. چنان حرمتی كه در هیچ یک از مكاتب حقوقی یافت نمیشود. طبیعی است این عطیهی الهی كه در مرحلهی تكوین و خلق بشر از سوی خداوند منان به انسان اعطا گردیده است، زمانی پاس داشته میشود كه تساوی قانونی و حقوقی و برابری انسانها و نبود ظلم و تبعیض در همهی حقوق اجتماعی، مدنی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… از سوی حاكمان و دولتمردان و آحاد جوامع انسانی در ارتباط و همزیستی با یكدیگر مراعات گردد.
امروزه چه بخواهیم و یا نخواهیم پیشرفت صنعت ارتباطات و از بین مرزها و حصارها انسانها را به یكدیگر نزدیک نموده و میرود كه تمامی انسانهای كره زمین در یک دهكدهی جهانی گردهم آیند و این فقه و حقوق اسلامی است كه باید مسایل مستحدثه و مبتلا به جهانی فرا روی مسلمانان و حكومت اسلامی را در قرن معاصر حل و فصل نماید.
فقه اسلامی – كه داعیهدار ادارهی جوامع انسانی در اقصی نقاط این گیتی پهناور میباشد – مكلف است با اجتهادی پویا و دخالت دادن دو عامل تعیین كننده زمان و مكان در آن و در عین حال با حفظ اصول و سنّتها و مرزهای اعتقادی خالص كه لازمهی قوام و پایداری هر آیین و مرام و مسلكی است و با منظور نمودن قاعدهی كرامت ذاتی انسان و با توجه به اندیشههای نوین جهانی شدن حقوق بشر در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، حقوقی و… و با د رنظر گرفتن اصل استصلاح عقلی و مصالح ملزمهی بشری و ضرورتهای بایستهی جهانی به تعارضات و چالشهای داخلی و بین المللی موجود در زمینه ارتباط و هم زیستی با كفار و غیر مسلمانان و بیگانگان و در یک كلمه حقوق مطلق انسانها پاسخ دهد.
پر واضح است كه اگر فقه و حقوق اسلامی با ارائه راهكارهای انسانی و منطقی و براساس مصالح عقلی و با در نظر گرفتن عناصر اجتهادی زمان و مكان و به موضوع همزیستی با كفار و ارتباط با آنان و حقوق آنها در قلمرو و نظام جمهوری اسلامی ایران كه امّ القرای جهان اسلام است نگاه كند، میتواند انتظار جذب غیر مسلمانان به تعالیم عالیهی اسلام و گرایش مثبت آنان را به دین توحیدی داشته باشد؛ چنان که در تاریخ اسلام نمونههای فراوانی از این نوع برخوردهای صحیح و سالم و مألاً جذب غیر مسلمانان به دین اسلام را میتوان مشاهده كرد.
1- طرح موضوع
در منابع شرعی و فقهی و حقوق كیفری ایران و قوانین موضوعه مواردی از مسئولیت بیت المال در پرداخت دیه بیان گردیده است. مانند موردی كه شخصی در اثر ازدحام جمعیت كشته شود و یا جسد مقتولی در شارع عام پیدا شود و قاضی قرائتی برای نسبت قتل به شخص یا جماعتی نداشته باشد (مادهی 255، قانون مجازات اسلامی).
یا در قتل خطای محض جانی دارای عاقله نباشد یا عاقلهاش نتواند دیه را بپردازد (مادهی 312، قانون مجازات اسلامی) یا در قتل عمد و شبه عمد جانی فرار كند و مال یا بستگانی نداشته باشد (مادهی 313، قانون مجازات اسلامی) یا موردی كه مأمور نظامی یا انتظامی در اجرای دستور آمر قانونی بدون هیچ گونه تخلفی از مقررات تیراندازی كرده باشد و در نتیجهی آن فردی كشته یا مجروح شده باشد كه مهدورالدم نباشد (مادهی 332، قانون مجازات اسلامی و مواد 12 و 13 از قانون به كارگیری سلاح توسط مأمورین نظامی و انتظامی ). سوالی كه در اینجا مطرح میگردد آن است كه آیا حمایت بیت المال یا حكومت اسلامی و یا امام مسلمین در فقه اسلامی هر سه واژه تقریبا به یک معنا استعمال گردیده است؟ مراد از جانی، جانی مسلمان است یا اگر جانی، غیر مسلمان نیز باشد دیهی جنایت او در موارد مذكور در فقه جزایی و قوانین موضوعه از بیت المال مسلمین پرداخت میشود؟ همچنین اگر مجنی علیه غیر مسلمان باشد وضعیت چگونه است ؟برای تنقیح موضوع فرض كنیم كه شخصی غیر مسلمان به عنوان مهاجرت یا گردشگری و… وارد قلمرو كشور جمهوری اسلامی ایران میگردد و یا بیگانهای غیر مسلمان و یا حتی مسلمان كه تابیعت بیگانه را دارد در حوزهی قلمرو كشور مرتكب جنایتی میشود یا علیه او جنایتی واقع میگردد كه اگر جانی یا مجنی علیه شخصی مسلمان میبود براساس قوانین موضوعه و فقه جزایی بیت المال مسئولیت پرداخت دیهی وی را بر عهده میگرفت (در موارد مسئولیت بیت المال مقرر در قانون و فقه جزایی ). حال سوال این است كه آیا در چنین مواردی بیت المال مسئولیت و وظیفهای در پرداخت دیهی شخص غیر مسلمان یا بیگانه را همچون فرد مسلمان و شهروند درجهی یک خود دارد یا خیر ؟
در فقه اسلامی و حقوق كیفری ایران و قوانین موضوعه تصریحی در این زمینه وجود ندارد و در كتابهای حقوقی نیز مساله به سكوت واگذار شده است. تحقیق حاضر تلاش دارد تا به بررسی مسئولیت بیت المال مسلمین در قبال دیهی غیر مسلمانان و بیگانگان از دیدگاه فقه جزایی و حقوق كیفری ایران بپردازد. اهمیت مشكل از آن جهت اساسی است كه محاكم و دادگاههای كیفری در مقام رسیدگی به پروندههای مربوط به اتباع بیگانه و غیر مسلمان دچار سردرگمی میشوند و بر اساس قانون نیز مكلف به رسیدگی به پرونده و صدور حكم میباشند (اصل یكصد و شصت و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ).
اگر چه قانون گذار پس از سالها قیل و قال و بحثهای جنجال برانگیز حقوقی و فقهی سرانجام در تبصرهی ماده 297 قانون مجازات اسلامی براساس نظر حكومتی ولی امر تكلیف دیهی اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مشخص و نظر به تساوی و برابری دیدهی اقلیتهای دینی با مسلمانان داد، اما هیچ اشارهای به مسئولیت دولت و بیت المال نسبت به آنان در شرایط مشابه با دیگر مسلمانان و شهروندان كشور ننمود. متاسفانه تداوم این مشكل موجب انزوای كشور در عرصهی بین المللی گردیده و حقوق كیفری ایران را از دو منظر داخلی و بین المللی با چالش جدی مواجه نموده است؛ اولاً اینكه حقوق كیفری ایران باید از نظر داخلی تكلیف حقوق بیگانگان اعم از مسلمان و غیر مسلمان كه به صورت دایم یا موقت در قلمرو كشور اقامت دارند را روشن نماید و اصولاً باید مشخص كند كه آیا آنان همانند مسلمانان و شهروندان درجه یک كشور از حقوق مقرر در قوانین موضوعه بهره مند میباشند یا خیر؟ ثانیاً از نظر بین المللی مطابق با اعلامیهی جهانی حقوق بشر و میثاقین بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حقوق مدنی و اجتماعی كه به تصویب قوهی مقننهی ایران نیز رسیده است تساوی در برابر قانون بدون هیچ گونه محدودیتی از جهت جنس، نژاد، مذهب و… جزء تعهدات رسمی بین المللی است و باید در قوانین داخلی نیز رعایت گردد.
عدم اتخاذ سیاست جنایی، تقنینی و قضایی معقول و منطقی نظام عدالت كیفری ایران را مواجه با مشكلاتی فراگیر و حتی محكومیت در عرصهی مجامع جهانی و بین المللی نموده است. به نظر میرسد كه از مهمترین عوامل موثر در وقوع این مشكلات وجود نوعی تعارض و تضاد در دیدگاههای فقیهان اسلامی باشد؛ زیرا از آنجایی كه پایه و اساس و منبع حقوق كیفری ایران را فقه اسلامی تشكیل میدهد و قواعد فقه تاثیر زیادی در حقوق ایران نموده است، متاسفانه برخوردهای متعارض دوگانه و یا چندگانه با مقولهی حقوق غیرمسلمانان موجب ظهور و بروز مشكلات داخلی و خارجی گردیده است. قانون گذار اسلامی از یک طرف با آموزههای فقهی در ارتباط با كفّار و غیر مسلمانان از جهت تعلق دیه به آنان مواجه است، و از طرفی دیگر با موازین، مواثیق، اسناد و كنوانسیونهای بین المللی كه گاه تضاد موجود 180 درجه در جهت مخالف با یكدیگر میباشند. به نظر نگارنده راهكار و راه حلی كه در این مقام در خصوص برخورد با این مشكلات و رفع آن میتوان ارائه داد، این است كه فقهای عظام باید مبانی خویش را با در نظر گرفتن مصلحت و ضرورتهای ثانوی و دخالت دادن دو عنصر تعیین كنندهی زمان و مكان تصمیمگیری نمایند؛ زیرا اصولا دیات از احكام امضایی در شرع اسلام بوده و احكام امضایی برخلاف احكام تأسیسی بر حسب ضرورتهای زمان و مكان قابل تغییر و تطّور میباشد و تعدیل و با تلطیف در مبانی فقهی در این زمینه هیچ منافاتی با اصول و ضرورت فقه ندارد كه در جای خود به آن اشاره خواهد شد در هر صورت احساس مشكل در خصوص غیر مسلمانان و بیگانگان و مسئولیت بیت المال در پرداخت دیهی آنها و چالشهای موجود در عرصهی داخلی و خارجی و پیامدهای ناشی از تداوم مشكل، ضرورت تحقیق در خصوص موضوع را كاملا جدی و مبرهن میسازد. ضمن آنكه انجام این تحقیق فواید زیادی برای محاكم كیفری داخلی از جهت رسیدگی به پروندههای به جا مانده و بلاتكلیف در خصوص غیر مسلمانان و بیگانگان مقیم در قلمرو كشور جمهوری اسلامی ایران دارد؛ به عنوان نمونه كشته شدن توریستهای غیر مسلمان درایران از جمله پرونده هایی است كه دستگاه قضایی باید تكلیف آنها را از جهت پرداخت غرامت و خون بها به اولیاء دم و وراث قانونی آنان روشن نماید.
2- سابقه و ضرورت تحقیق
تا آنجایی كه نگارنده با مراجعه به محافل علمی و تخصصی ودانشگاهها وسایتهای مختلف حقوقی بررسی و تفحص نموده است تحققی كه در خصوص مسئولیت بیت المال مسلمین در قبال پرداخت دیه غیر مسلمانان وبیگانگان مقیم در قلمرو كشور جمهوری اسلامی ایران انجام شده باشد مشاهده نگردید ویا حداقل نگرنده موافق به یافتن آن نشده است. فقدان چنین تحقیقی خود حاكی از ضرورت انجام آن است كه به بعضی از ضرورتها در فوق اشاره گردید.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با ف
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 05:34:00 ب.ظ ]
|