پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: مدل سازی هم زمان سیستم های تولید سلولی پویا و قیمت فروش |
فصل دوم. 13
ادبیات موضوع. 13
1-2: مقدمه ( ادبیات): 14
2-2: مساله قیمت گذاری: 14
1-2-2: ادبیات قیمت گذاری پویا: 15
2-2-2: طبقه بندی ادبیات قیمت گذاری پویا 22
1-2-2-2: امکان تدارک مجدد یا عدم امکان تدارک مجدد موجودی(R/NR) 23
2-2-2-2: تقاضای مستقل یا وابسته در طول زمان(D/I) 23
3-2-2-2: مشتریان نزدیک بین یا استراتژیک(M/S) 24
3-2- ادبیات تولید سلولی.. 28
4-2: سیستم تولید سلولی پویا: 31
5-2: بررسی توابع هدف بکار گرفته شده در ادبیات موضوع CMS و DCMS. 36
6-2: بررسی تقاضا بکار رفته در ادبیات موضوع CMS و DCMS: 38
فصل سوم. 39
زمینه های علمی تحقیق.. 39
1-3 : مقدمه. 40
1-1-3: مدیریت درآمد: 42
1-1-1-3: جایگاه مدیریت درآمد در مدیریت تولید: 43
2-1-1-3: قیمت گذاری پویا: 43
2-1-1-3:توابع تقاضای به كار رفته در مدل: 44
2-1-3: تولید سلولی.. 46
1-2-3 : انواع رویکردهای تولیدی.. 49
1-1-2-3 : چیدمان عملکردی.. 49
2-1-2-3 : چیدمان خطی.. 50
3-1-2-3 : چیدمان سلولی.. 51
2-2-3 : انواع سلول ها و تعریف سلول های تولید انعطاف پذیر. 52
1-2-2-3 : سلولهای سنتی.. 53
2-2-2-3 : سلول های تک ماشینه NC.. 53
3-2-2-3 : سلول های چند ماشینه یکپارچه. 53
4-2-2-3 : سلول های تولید انعطافپذیر. 54
3-3: مزایای مدل پیشنهادی.. 54
4-3:الگوریتم فراابتکاری ژنتیک: 55
5-3 : الگوریتم فراابتكاری شبیهسازی تبرید. 68
6-3 : جمع بندی.. 74
فصل چهارم. 75
ارائه مدل ریاضی.. 75
1-4: مقدمه. 76
2-4: ویژگی های کلی مدل ارائه شده: 76
2-3-4: فرضیات مدل: 78
3-4-4: اندیسها: 80
4-4-4: پارامترهای مدل: 81
5-4-4: متغیرهای تصمیم: 82
7-3-4: تابع هدف: 84
8-3-4: محدودیت ها: 85
9-3-4: مثال 1: 86
تحلیل حساسیت مدل ارائه شده: 92
7-4: پیچیدگی مدل ارائه شده 112
8-4 :دو روش حل برای مدل پیشنهادی.. 112
1-8-4 : روش حل فراابتكاری.. 112
2-8-4 : اجزاء و پارامترهای الگوریتم شبیهسازی تبرید. 113
1-2-8-4: نمایش ساختار جواب.. 113
2-2-8-4: انتخاب جواب اولیه. 115
3-2-8-4: انتخاب دمای اولیه. 115
4-2-8-4: مكانیزم ایجاد جواب همسایه. 116
5-2-8-4: مكانیزم كاهش دما 118
6-2-8-4: مكانیزم پذیرش جواب های نامزد شده 118
7-2-8-4: معیارهای توقف الگوریتم شبیهسازی تبرید. 119
3-8-4 : اجزاء و پارامترهای الگوریتم ژنتیک… 119
1-3-8-4: تعریف كروموزم. 119
2-3-8-4:ایجاد جمعیت اولیه. 121
3-3-8-4: مکانیزم نمونه گیری.. 122
4-3-8-4: عمگرهای زنتیک… 122
1-4-3-8-4:عملگرهای تقاطعی.. 122
2-4-3-8-4: عملگرهای جهشی.. 123
5-3-8-4: نخبه گرایی.. 124
6-3-8-4:استراتژی برخورد با محدودیت ها 124
7-3-8-4:معیار توقف الگوریتم. 125
فصل پنجم. 128
1-5 : نتایج تحقیق. 129
2-5 : ارائه پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 130
منابع و مراجع. 131
فهرست شکلها
شکل1-3: سیستم های تولید انعطاف پذیر در مقیاس بزرگ (لاگن 1991). 41
شکل 2-3: سیستم های تولید انعطاف پذیر به عنوان كاراترین ابزار كاهش مشكلات فرایند تولید شناخته می شوند(لاگن 1991). 41
شکل3-3: مقایسه توابع مختلف تقاضا ( نمایی- یكنواخت- كسری). 44
شکل 4-3: سیستم تولید سلولی پویا 48
شکل5-3: چیدمان عملكردی(لاگن 1991). 50
شکل6-3: چیدمان خطی(لاگن 1991). 51
شکل7-3: چیدمان سلولی (لاگن 1991). 52
شکل8-3: مدل تئوری داروین.. 62
شکل 9-3: فلوچارت یک شبیه سازی تبرید کلاسیک ( بابک جوادی 1385). 73
شکل10-4: نحوه پیكره بندی سلول ها در مثال 1. 92
شکل11-4: نحوه پیكره بندی بهینه در مثال 2. 99
شکل12-4: نحوه پیكره بهینه در مثال شماره 3. 102
شکل13-4: نحوه پیكره بندی بهینه در مثال 4. 107
شکل14-4: نحوه پیكره بندی بهینه در مثال 5. 110
شکل15-4: نحوه نمایش کروموزوم. 121
شکل 16-4: عملگرتقاطع. 123
فهرست جداول
جدول1-4: اطلاعات مربوط به ماشین ها 88
جدول2-4: اطلاعات مربوط به زمان پردازش عملیات قطعات بر روی ماشین ها 88
جدول3-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به میزان تقاضای پاسخ داده شده وقیمت کالا در هر دوره در مثال 1. 90
جدول4-4: قسمت های مختلف تابع هدف در مثال1. 91
جدول5-4: ماکسیمم تقاضا در هر دوره و حداقل تقاضایی که مجبور به پاسخگویی به آن هستیم. 93
جدول 6-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به میزا نتقاضای پاسخ داده شده و قیمت کالا در هر دوره در مثال 2. 97
جدول 7-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به شکل سلول ها در مثال 2. 98
جدول 8-4: قسمت های مختلف تابع هدف در مثال 2. 98
جدول 9-4: ماکسیمم تقاضا در هر دوره و حداقل تقاضایی که مجبور به پاسخگویی به آن هستیم. 100
جدول10-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به میزان تقاضای پاسخ داده شده وقیمت کالا در هر دوره در مثال 3. 101
جدول11-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به شکل سلول ها در مثال 3. 102
جدول12-4: قسمت های مختلف تابع هدف در مثال 3. 102
جدول 13-4: اطلاعات مربوط به ماشین ها ( مثال4 ). 103
جدول14-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به میزان تقاضای پاسخ داده شده و قیمت کالا در هر دوره در مثال 4. 105
جدول15-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به شکل سلول ها در مثال 4. 106
جدول16-4: قسمت های مختلف تابع هدف در مثال 4. 106
جدول 17-4: اطلاعات مربوط به ماشین ها ( مثال5). 108
جدول18-4: ماکسیمم تقاضا درهردوره و حداقل تقاضایی که مجبور به پاسخگویی به آن هستیم. 108
جدول 19-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به میزان تقاضای پاسخ داده شده و قیمت کالا در هر دوره در مثال 5. 110
جدول 20-4: اطلاعات بدست آمده مربوط به شکل سلول ها در مثال 5. 111
جدول 21-4: قسمت های مختلف تابع هدف در مثال 5. 111
جدول 22-4: جواب های بدست آمده با الگوریتم های پیشنهادی.. 126
جدول 23-4: مقایسه بین جواب های الگوریتم های توسعه داده شده و بهترین جواب.. 127
چکیده
تولید سلولی یکی از مهمترین کاربردهای تکنولوژی گروهی در محیط تولیدی امروزی است. در یک سلول تولیدی، قطعات (کارها) با زمان های راه اندازی وشرایط ابزار مشابه به عنوان خانواده قطعات در نظر گرفته می شوند. در یک محیط سلولی، نوعی از ماشینها ویا قطعات با یکدیگر درون خانواده قطعات گروه بندی میشوند. مسائل چیدمان سلولی عمدتاً به چینش ماشین ها و ترتیب دهی خانواده قطعات مربوط می شوند به طوری که هر سلول تولیدی به تولید تعداد معینی از خانواده قطعات می پردازد. هنگامی که هر قطعه بر روی هر ماشین به همان ترتیب تخصصی یک سلول تولیدی پردازش شود، آنگاه این سلول، سلول تولیدی خط جریان نامیده می شود. این پایان نامه به بررسی مسئلهقیمت گذاری قطعات، تعیین میزان تولید از هر قطعه، تعیین ماشین ها ی موجود در هر سلول در هر دوره و همچنین چگونگی تخصیص قطعات درون سلول ها بر اساس خانواده قطعات در جهت حداکثر کردن سود می پردازد تا کنون در هیچ کدام از مدل های موجود تاثیر تعیین قیمت قطعات بر روی شکل دهی سلول ها بررسی نشده است. از آنجایی که بدست آوردن حداکثر سود مهمترین هدف در تولید می باشد لذا تعیین مناسب ترین قیمت و بهترین حجم تولید جهت حداکثر کردن سود با اهمیت به نظر می رسد. تعیین قیمت مناسب با توجه به هزینه های مختلف تولید، حجم تولید مناسب را تعیین می کند و این تغییر در میزان تولید در هر دوره باعث تغییر در شکل سلول ها می گردد. در این پایان نامه یک مدل ریاضی برای این مسئله در حالت پویا، ارائه شده است که در آن هدف بیشینه کردن سود و مدیریت درآمدها بوسیله تعیین قیمت و حجم تولید با در نظر گرفتن هزینه های حاصل از جابجایی مواد، جابجایی و نگهداری ماشین ها و هزینه تولید وابسته به ماشین می باشد.
مقدمه
پس از انقلاب صنعتی و افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و بالا رفتن انتظارات مشتریان نیاز به تحول عظیم در سیستمهای تولیدی احساس شد. در کنار این مساله بوجود آمدن مسائلی چون کاهش زمان راهاندازی، افزایش حجم تولید، افزایش تنوع قطعات، کاهش هزینه سرمایهگذاری در ابزار و تجهیزات، کاهش فضای مورد نیاز، کنترل سراسری بهتر و موارد بسیار دیگر، ابعاد جدیدی را در بازار رقابت تولیدکنندگان بوجود آورد که استراتژی تکنولوژی گروهی[1]یكی از راهبردهای طراحی شده برای پاسخگویی به این نیازها میباشد. تکنولوژی گروهی یک تکنیک تولیدی است که طی آن قطعات با خصوصیتهای یكسان در یک گروه قرار میگیرند و مجموعه ای از ماشینآلات نیز که برای تولید آنها به کار برده میشوند به طور مناسبی طبقه بندی شده و در یک واحد استقرار مییابند. تولید سلولی[2] یكی از کاربردهای اولیه قواعد تکنولوژی گروهی برای ساخت و تولید میباشد که بر مبنای آن هر سلول متشكل از تعدادی ماشینآلات و تجهیزات تولیدی، قادر به پردازش گروهی از قطعات تحت عنوان خانواده قطعات[3] که دارای فرایندهای تولیدی مشابه هستند، میباشد. با ظهور اتوماسیون[4] و سیستمهای یكپارچه کامپیوتری[5]، سیستمهای تولیدی به تدریج مسیر خود را در جهت افزایش انعطافپذیری تغییر دادند که سیستمهای تولید سلولی نیز از این قاعده مستثنی نبودند. سیستمهای تولید انعطافپذیر[6] به علت داشتن قابلیتهای بالا در زمینه های مختلف، به سرعت توانستند جایگزین سیستمهای تولید قبلی شوند. معایبی از قبیل خاص منظوره بودن سلولها و نیز تنوع تولید پایین در آنها صاحبان صنایع را بر آن داشت تا با ایجاد اتوماسیون در سلولها و افزایش انعطافپذیری آنها، به قابلیتهای توامان سیستمهای تولید سلولی و سیستمهای تولید انعطافپذیر دست یابند. این نوع سیستمهای تولیدی که تحت عنوان سلولهای تولیدی انعطافپذیر[7] از آن نامبرده می شود تا حدودی از اصول اولیه تکنولوژی گروهی (که طراحی سلولها براساس آن است) فاصله میگیرند زیرا اصل متمایز بودن گروهها (سلولها) در این نوع سیستمها کمرنگ می باشد. بدین معنی که به علت اتوماسیون، سلولها قادر به تولید انواع مختلفی از قطعات (خانواده قطعات) میباشند.
شرکتها و موسساتی که به فروش کالاها یا خدمات اشتغال دارند، اغلب با مسئله فروش ظرفیت محدودی از یک کالای خاص در یک افق زمانی محدود روبرو هستند. چنانچه در بازار مشتریان متنوعی وجود داشته باشند که حاضر به پرداخت قیمتهای مختلف در قبال محصول دریافتی باشند، اغلب این امکان وجود دارد که با تنوع بخشیدن به محصول ، اقسام گوناگونی از مشتریان را هدف فروش قرار دهد. بدین ترتیب محصول را با قیمتهای متفاوتی به فروش رساند و به ازای یک محصول در یک زمان خاص یا ارائه خدمات با کیفیتی بالاتر ، وجه بیشتری را از مشتری دریافت کرد. بدین منظور باید نخست درباره نحوه قیمت گذاری و نیز تعداد محصولات تخصیص یافته به هریک از انواع مشتریان تصمیم گیری کرد. چگونگی انجام این تصمیم گیریها، موضوع بحث “مدیریت درآمد” است.
مدیریت درآمد را میتوان بدین صورت تعریف کرد: هنر بیشینه سازی سود حاصله از ظرفیت محدودی از محصولات، در یک افق زمانی محدود، از طریق فروش هر محصول به مشتری مناسب در زمان مناسب و به قیمت مناسب. این مقوله، فعالیتهای نظیر متمایزسازی قیمت ورد کردن برخی از مشتریان در انتظار مراجعهی مشتریان سودده تر را شامل می گردد.
در طول دهه گذشته در بسیاری از صنایع، مدیریت درآمد تبدیل به ابزاری حیاتی در بهبود و افزایش سطح سوددهی شرکتها شده است. یک شرکت ممکن است سود بسیاری را از دست بدهد فقط به این دلیل که قیمتهای تعیین شده از سوی او برای محصولاتش همراستا و هماهنگ با تقاضا نباشد. حجم بسیار زیادی از تحقیقات انجام شده بر یافتن استراتژی بهینه در قیمت گذاری پویا و تخصیص موجودی با هدف حداکثر کردن سود، تمرکز داشته است. شرکتهای هواپیمایی جزء اولین شرکتهایی بودند که این گونه استراتژی های پویا را در عمل پیاده کردند.در این پژوهش یک مسئله توام تولید سلولی – قیمت گذاری توسعه داده شده است. که با تعیین قیمت برای هر کالا در هر رده به منظور حداکثر کردن درآمد با تعیین میزان تولید هر کالا در هر دوره تاثیر آن را بر شکل سلول و نحوه تخصیص قطعات به سلولها بررسی می شود
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 02:53:00 ب.ظ ]
|