• مقدمه……………………………………………………………………………………….. 2
  • ساختار پایان نامه ………………………………………………………………………….. 4

فصل دوم: ادبیات و روش تحقیق…………………………………………………………………………… 5

    • مقدمه……………………………………………………………………………………….. 6
    • دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات……………………………………… 7
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نگرشی سنتی……………………………………… 8
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نگرشی نوین…………………………………….. 10
    • مسایل مکان یابی- تخصیص………………………………………………………… 12

      • طبقه بندی مساله مکان یابی- تخصیص………………………………. 12
      • انواع مدل های مکان یابی- تخصیص…………………………………. 14
    • ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………………………… 21


فصل سوم: مدل ریاضی…………………………………………………………………………………….. 30

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 31
    • تعیین اولویت کوتاهترین مسیر )سناریو اول(…………………………………. 31

      • تعریف و نمایش شبکه…………………………………………………… 31
      • عملیات اولیه ریاضی……………………………………………………… 35
      • الگوریتم کوتاه­ترین مسیر………………………………………………… 37
    • مدل تعیین سیاست بهینه در سناریو دوم…………………………………………… 40
    • روش حل مدل………………………………………………………………………….. 43


فصل چهارم: نتایج محاسبات………………………………………………………………………………. 46

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 47
    • مثال توضیحی سناریوی اول………………………………………………………….. 47
    • الگوریتم حداقل برش مجموعه­ها……………………………………………………. 49
    • مثال نمونه سناریوی دوم………………………………………………………………. 54

      • تحلیل حساسیت روش حل مدل سناریو دوم………………………… 61



فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادها………………………………………………………………………. 63

    • نتیجه ­گیری………………………………………………………………………………… 64
    • پیشنهادها برای کارهای آتی………………………………………………………….. 64

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65

مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66

مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71
فهرست شکل­ها

شکل 2- 1. دسته­بندی کلی مسایل برنامه ­ریزی تسهیلات……………………………………………….. 8

شکل 2- 2. دسته­بندی نوین مسایل مکان­ یابی …………………………………………………………… 11

شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34

شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39

شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40

شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48

شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49
فهرست جدول­ها

جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34

جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51

جدول 4-2. خروجی­های مسئله اول………………………………………………………………………. 52

جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53

جدول 4-4. خروجی­های مسئله دوم………………………………………………………………………. 54

جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55

جدول 4-6. خروجی­های مسئله سوم……………………………………………………………………… 56

جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57

جدول 4-8. خروجی­های مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58

جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59

جدول 4-10. خروجی­های مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60

جدول 4-11. خروجی­های مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61

جدول 4-12. خروجی­های مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62

چکیده:

سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی است که امکان پیش ­بینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن است. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین،

پایان نامه و مقاله

 نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بی­نظمی شدید همراه می­باشد و مشکلات بیشماری برای افراد آسیب­دیده و مسئولین ایجاد می­نماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامه ­ریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقه­ای مناسب برای کمک­رسانی سریعتر به افراد آسیب­دیده می­باشد.

تحقیق حاضر از دو سناریو تشکیل شده است. در سناریو اول با اجرای الگوریتم­هایی که در گذشته پیشنهاد شده اولویت­ کوتاه­ترین مسیر را بدست می­آوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه سعی می­ شود که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا استفاده از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ شود. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این تحقیق با روش برنامه ­ریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته می­ شود.

مقدمه

بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان می­ شود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب می­گردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا می­دانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی می­باشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی می­باشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریب­های شدید محیطی را به دنبال می­آورند.

به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل می­دهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیم ­گیری و اقدامات اضطراری موقت می­باشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت می­گیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت می­گیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداری­ها، کشتارگاه­ها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانه­ها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاه ها، مراکز پخش و غیره) می­ شود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می­گردد.

در این پایان نامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمک­رسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمک­رسانی را تعیین نموده و در آن شعاع­هایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه می ­تواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاه­ترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته  می­شوند:

  1. شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر می­گذارد.
  2. تقاضا غیرقطعی (احتمالی) است.
  3. شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد.

مدلی که در این پایان نامه ارائه شده است در واقع برای برنامه ­ریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی است. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه است که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم می­ شود. مدلی که در این پایان نامه ارائه شده است در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود می­آورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده می­ کند تا یک تصمیم اتخاذ شود که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد.

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...