پایان نامه ارشد رشته مدیریت آموزشی: راهكارهای غنی سازی برنامه ریزی درسی درمدارس عادی ازدیدگاه معلمان مقطع دبیرستان شهرتهران درسال تحصیلی 91-90 |
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
عنوان فهرست مطالب صفحه
چكیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول : كلیات تحقیق……………………………………………………………………………………. 2
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-1- بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1-2 – اهمیت وضرورت………………………………………………………………………………………………………………………. 9
1-3- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-4- سوالهایی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-5- تعاریف نظری…………………………………………………………………………………………………………………………….. 14
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق و چارچوب نظری…………………………………………….. 16
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
بخش اول : اهداف آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………. 18
بخش دوم : محتوای آموزشی……………………………………………………………………………………………………………… 26
بخش سوم : الگوی تدریس…………………………………………………………………………………………………………………. 68
بخش چهارم : ارزشیابی………………………………………………………………………………………………………………………. 81
بخش پنجم :پیشینه های تحقیق…………………………………………………………………………. 116
بخش ششم :چارچوب نظری………………………………………………………………………………………………………………. 131
فصل سوم :روش تحقیق…………………………………………………………………………………….. 136
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 137
3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 137
3-2- جامعه آماری وحجم نمونه……………………………………………………………………………………………………….. 137
3-3- شیوه نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… 138
3-4- روش جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………. 138
3-5- ابزارهای جمع آوری………………………………………………………………………………………………………………….. 138
3-6- تعیین روایی وپایایی ابزاراندازه گیری…………………………………………………………………………………….. 138
3-7- شیوه تجزیه وتحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………….. 138
3-8- مراحل انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 139
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها…………………………………………………………………….. 140
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 141
بخش اول : توصیف آماری ویژگیهای جمعیت شناسی نمونه پژوهشی…………………………………………… 141
بخش دوم : تحلیل استنباطی داده های مرتبط بامتغیرهای تحقیق………………………………………………… 156
فصل پنجم : خلاصه ،نتیجه گیری وپیشنهاد ها……………………………………………………… 172
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………..
173
یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… 174
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….. 176
محدو یت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 180
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 180
منابع……………………………………………………………………………………………………………….. 181
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 181
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………. 187
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………… 189
پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 189
پیوست ها
چكیده انگلیسی
فهرست نمودارها
نمودار(1-1)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 6
نمودار(2-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
نمودار(3-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 45
نمودار(4-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 86
نمودار(5-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 146
نمودار(4-1)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 142
نمودار(4-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 143
نمودار(4-3)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 144
فهرست اشكال
جدول(2-1)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
جدول(2-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 75
جدول(3-2…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 81
جدول(4-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 86
جدول 4-1)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 141
جدول(4-2)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 142
جدول(4-3)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 143
جدول(4-4)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 145
جدول(4-5)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 148
جدول(4-6)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 151
جدول(4-7)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 154
جدول(4-8)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 155
جدول(4-9)………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 159
جدول(4-10)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 159
جدول(4-11)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 159
جدول(4-12)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
جدول(4-13)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
جدول(4-14)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 161
جدول(4-15)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 161
جدول(4-16)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 162
جدول4-17)………………………………………………………………………………………………………………………………………… 163
جدول(4-18)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 164
جدول(4-19)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 164
جدول(4-20)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 165
جدول(4-21)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 166
جدول(4-22)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 166
جدول(4-23)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 167
جدول(4-24)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 168
جدول(4-25)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 168
جدول(4-26)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 169
جدول4-27)………………………………………………………………………………………………………………………………………… 169
جدول(4-28)……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 170
جدول (4-29)……………………………………………………………………………………………………………………………………… 171
چكیده
پژوهش حاضر با عنوان راهكارهای غنیسازی برنامه ریزی درسی در مدارس عادی از دیدگاه معلمان مقطع دبیرستان شهر تهران درسال تحصیلی 91-90 انجام شد. روش انجام پژوهش، به لحاظ گردآوری داده توصیفی _ پیمایشی به لحاظ هدف پژوهش كاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مقطع دبیرستان شهر تهران درسال تحصیلی 91- 90 به وسیله نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحله ای انجام شد و تعداد 340 نفر می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T تك مولفه ای) استفاده شد. به منظور جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 36 گویه بسته پاسخ تهیه گردیده و برای برآورد، روایی پرسشنامه از روایی متخصصان و صاحبنظران، استفاده شده و بعد از اجرای آزمایشی پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آلفای كرونباخ پایایی پرسشنامه 94% برآورد شد. یافته های پژوهش نشان میدهد مولفههای مورد مطالعه در این تحقیق (اهداف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی) و در میانگین بدست آمده بین مولفههای مورد مطالعه رابطه معنادار وجود دارد. از بین مولفههای مورد مطالعه مولفه های ، حوزه عاطفی از اهداف آموزشی و محتوای تلفیقی و روش تدریس حل مسئله، و استفاده ارزشیابی استاندارد، پیش بینی كننده های معنیداری در غنیسازی برنامه ریزی درسی به شمار می روند.
كلید واژه ها : غنی سازی، برنامه درسی، اهداف آموزشی، روش تدریس، محتوای تلفیقی، ارزشیابی
مقدمه:
وقوع انقلاب اطلاعاتی از سویی و پیشرفت روز افزون فناوریها از سوی دیگر، نظام آموزشی سنتی را از بسیاری جهات به شدت تحت تاثیر قرارداده است تحولاتی را به آن متحمل میكند. عدم كارآیی نظام پیشین حافظه مدار، در شرایطی كه حجم علم در5-5/5 سال دو برابر میشود، تغییر رویكرد سنتی به رویكرد حل مسئله، را الزامی كرده است. دنیایی كه امروزه دانش آموزان با آن مواجه هستند در حال تغییر است، عصر فن آوری اطلاعات و ایده جهانی شدن، تربیت، شاخصهای كسب موفقیتهای زندگی را، دگرگون كرده است (منطقی،1384)
توانایی سازگاری بحران ها و نیازهای سبز فایل، مستلزم آموزش و یادگیری و مهارتهایی چون تفكر انتقادی، یادگیری اجتماعی، تحلیل و تفسیر اطلاعات و استفاده بهینه از آن در تصمیم گیری به دانش آموزان است. همگام با تحولات روزافزون علم و تكنولوژی، نظام آموزشی نیز تغییرات را به طور سریع پذیرفته، شاید بیشتر از سایر سازمانها و نظامها عرضه تغییر و تحول گردیدهاند و خود زمینه ساز و سرعت دهندهای از تغییر و تحولات به پشتوانه گسترش و توسعه علم و رونق بخشیدن به اندیشه و تفكربوده اند. تغییر اهداف برنامه های درسی، مواد و محتوای آموزشی و روشها و مسائل آموزشی و به طور كلی تغییر در فرایند یاددهی_ یادگیری و همگانی شدن با نوآوریها امری مسلم انكارناپذیر است، با شكوفاسازی این استعدادهای بالقوه افراد كاوشگر، آفریننده، مشكلگشا؛ نوآور، مولد و عامل تغییر را تربیت كند كه شایستگیهای فردی و اجتماعی لازم را كسب كنند. بدین ترتیب جامعهای ایدهال ایجاد خواهد شد. و از این رو از آموزش و پرورش انتظار میرود كه در قبال این سرمایه های عظیم انسانی، فضای آموزشی لازم، فناوریهای جدید اطلاعاتی و نوآوری در روش های آموزشی از این فرصت استثنایی استفاده كند و از این رو وظیفه نظامهای آموزشی نیز در جوامع امروز سنگینتر و تعهدات آنها در قبال جامعه و خانواده ها بیشتر گردیده است(شریعتمداری، 1379)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 02:11:00 ب.ظ ]
|