پایان نامه روانشناسی تربیتی: رابطه دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی: بررسی نقش واسطه ای هویت معنوی |
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………………. 13
1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-5- سئوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 15
1-6- تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………….. 15
1-6-1- هویت معنوی…………………………………………………………………………………………………….. 15
1-6-2- دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………………………………. 15
1-6-3- فاصلهی روانشناختی………………………………………………………………………………………… 16
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش
2-1- هویت……………………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-1-1- رویکرد ساختارنگر به هویت……………………………………………………………………………… 21
2-1-2- رویکرد فرایندنگر به هویت………………………………………………………………………………. 23
2-1-3- رویکرد محتوانگر به هویت……………………………………………………………………………….. 25
2-1-3-1- نظریه هویت اجتماعی……………………………………………………………………………. 25
2-1-3-2- ابعاد سهگانهی هویت چیک و همکاران……………………………………………….. 28
2-1-4- هویت معنوی…………………………………………………………………………………………………….. 30
2-1-4-1- معنویت……………………………………………………………………………………………………. 30
2-1-4-2- هویت و معنویت……………………………………………………………………………………… 32
2-1-4-3-رویکرد سنتی به هویت معنوی………………………………………………………………. 34
2-1-4-3-1- مدل کیسلینگ و همکاران………………………………………………………….. 34
2-1-4-3-2- مدل پل و اسمیت………………………………………………………………………… 37
2-1-4-3-3- مدل ساختاری معنویت و هویت معنوی…………………………………….. 38
2-1-4-4- رویکرد فراشخصی به هویت معنوی………………………………………………………. 41
2-1-4-4-1- مدل توسعه خود………………………………………………………………………. 42
2-1-4-4-2- مدل تعالی خود……………………………………………………………………………. 44
2-1-4-5- هویت معنوی: رویکرد فردی و بافتی…………………………………………………….. 44
2-2- نظریهی دلبستگی……………………………………………………………………………………………………….. 46
2-2-1- دلبستگی در بزرگسالی…………………………………………………………………………………….. 49
2-3- فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 50
2-3-1- جهتگیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………………………….. 51
2-3-2- حریم رعایت اخلاقی………………………………………………………………………………………… 53
2- 4- پژوهشهای پیشین…………………………………………………………………………………………………… 54
2-4-1- یافته های تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر هویت معنوی و فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………. 54
2-4-1-1- یافته های تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر هویت معنوی…………………………………………………………………………………………………………. 55
2-4-2- یافته های تحقیق در زمینه تأثیر دلبستگی
بر فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 57
2-4-3- یافته های تحقیق در زمینه تأثیر هویت معنوی
بر فاصلهی روانشناختی…………………………………………………………………………………………………… 59
2-4-4- نتیجه گیری از تحقیقات پیشین……………………………………………………………………….. 62
2-5- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 63
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………… 65
3-2- شرکت کنندگان پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 65
3-3- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 66
3-3-1- مقیاس دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………………….. 67
3-3-2- مقیاس هویت معنوی………………………………………………………………………………………… 69
3-3-3- مقیاس فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………… 72
3-3-3-1- مقیاس جهتگیری غلبه اجتماعی (SDO)………………………………………… 72
3-3-3-2- مقیاس حریم رعایت اخلاقی (CMR)………………………………………………… 74
3-4- روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………… 74
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………… 75
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 77
4-2- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….. 77
4-3- ماتریس همبستگی متغیرهای مدل پژوهش…………………………………………………………….. 78
4-4- بررسی مدل پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 79
4-4-1- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان
بر فاصله روانشناختی……………………………………………………………………………………………………….. 79
4-4-2- بررسی اثر مستقیم دلبستگی به والدین و همسالان
بر ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………………………….. 80
4-4-3- بررسی اثر همزمان دلبستگی به والدین و همسالان
و ابعاد هویت معنوی بر فاصله روانشناختی………………………………………………………………….. 80
4-4-4- بررسی نقش جنسیت در روابط متغیرهای پژوهش………………………………………. 87
4-4-4-1- بررسی مدل پژوهش در گروه دختران………………………………………………….. 88
4-4-4-2- بررسی مدل پژوهش در گروه پسران……………………………………………………. 90
4-4-4-3- بررسی نقش واسطهگری باورهای ماورایی و باورهای
اخلاقی در دو گروه دختران و پسران با بهره گرفتن از دستور Process…………………….. 92
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و بررسی یافته های پژوهش………………………………………………………………………………. 97
5-1-1- پیش بینی فاصلهی روانشناختی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 98
5-1-2- پیش بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان……………………………………………………………………………………………………………. 99
5-1-3- بررسی نقش واسطهای هویت معنوی در ارتباط
بین دلبستگی به والدین و همسالان و فاصله روانشناختی………………………………………….. 103
5-1-4- بررسی نقش تعدیلی جنسیت در مدل پژوهش
(مقایسه مدل دختران و پسران)…………………………………………………………………………………. 105
5-2- محدودیتها………………………………………………………………………………………………………………… 107
5-3-پیشنهادات و دلالتهای نظری و عملی…………………………………………………………………….. 108
فهرست منابع
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………. 109
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………….. 112
پیوست
پیوست یک: پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان………………………………………………… 121
پیوست دو: پرسشنامه هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 123
پیوست سه: پرسشنامه جهت گیری غلبه اجتماعی ……………………………………………………….. 126
پیوست چهار: پرسشنامه حریم رعایت اخلاقی…………………………………………………………………. 127
فهرست جداول
جدول 3-1- توزیع فراوانی شرکت کنندگان پژوهش بر حسب جنسیت و دانشکده……………. 66
جدول 3-2- تحلیل عوامل دلبستگی به والدین و همسالان……………………………………………………. 68
جدول 3-3- تحلیل عوامل هویت معنوی…………………………………………………………………………………. 71
جدول 3-4- تحلیل عوامل جهتگیری غلبه اجتماعی……………………………………………………………. 73
جدول 4-1- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………. 77
جدول 4-2- ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………………………………………….. 78
جدول 4-3- پیش بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس
دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 79
جدول 4-4- پیش بینی باورهای ماورایی و باورهای اخلاقی بر اساس
دلبستگی به والدین و همسالان…………………………………………………………………………………………………. 80
جدول 4-5– پیش بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی……………………………………………………………………………………. 81
جدول 4-6- معناداری اثرات غیر مستقیم متغیرهای پژوهش……………………………………………….. 81
جدول 4-7- بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پژوهش
در مدل معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………………………………. 84
جدول 4-8- شاخص های برازش مدل………………………………………………………………………………………. 85
جدول4-9- مقایسه دانشجویان دختر و پسر بر اساس میانگین نمرات
در متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 87
جدول 4-10- پیش بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………… 88
جدول 4-11- پیش بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان در دختران……………………………………………………………………………………………………. 88
جدول 4-12- پیش بینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در دختران…………………………………………………………… 89
جدول 4-13- پیش بینی ابعاد فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………. 90
جدول 4-14- پیش بینی ابعاد هویت معنوی بر اساس دلبستگی به
والدین و همسالان در پسران…………………………………………………………………………………………………….. 90
جدول 4-15- پیش بینی فاصله روانشناختی بر اساس دلبستگی
به والدین و همسالان و ابعاد هویت معنوی در پسران……………………………………………………………. 91
جدول 4-16- اثر واسطهای باورهای اخلاقی در رابطه دلبستگی به
والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………… 92
جدول 4-17- اثر واسطهای باورهای ماورایی در رابطه دلبستگی به
والدین و همسالان با ابعاد فاصله روانشناختی…………………………………………………………………………. 92
فهرست اشکال
شکل 1-1: مدل اولیه پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 12
شکل 2-1: مدل گسترش یافته پژوهش……………………………………………………………………………………. 63
شکل 4-1: مدل نهایی پژوهش (رابطه دلبستگی به والدین و همسالان
و فاصله روانشناختی با واسطهگری ابعاد هویت معنوی)…………………………………………………………. 83
شکل 4- 2: مدل پژوهش (با در نظر گرفتن متغیر هویت معنوی به عنوان متغیر مکنون) … 86
شکل 4-3: مدل پژوهش در دختران…………………………………………………………………………………………. 94
شکل 4-4: مدل پژوهش برای پسران………………………………………………………………………………………… 95
چکیده
هویت معنوی به عنوان تعریف و شناسایی خود بر اساس معنویت و تجارب معنوی، از جمله سازه هایی است که در سالهای اخیر توجه محققان را به خود جلب نموده است. عدم وجود ابزار کمّی در این زمینه و مفهومسازی غیردقیق از هویت معنوی از جمله چالشهایی است که این حوزه با آن روبروست. از این رو، هدف این پژوهش بررسی پیشآیندها و پیامدهای هویت معنوی در قالب یک مدل علّی بود تا ضمن ارائه تصویر روشنتری از این سازه در جهت عملیاتی نمودن آن نیز گام برداشته شود. در این مدل دلبستگی به والدین و همسالان به عنوان متغیر برونزاد، هویت معنوی به عنوان متغیر واسطهای و فاصله روانشناختی به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکت کنندگان این پژوهش 398 نفر (255 دختر و 143 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ)، مقیاس جهتگیری غلبه اجتماعی (سیدانیوس و پراتو) و مقیاس حریم رعایت اخلاقی (آکوئینو و رید) بود و به منظور سنجش هویت معنوی از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ و جهت احراز روایی مقیاسها از روش تحلیل عوامل استفاده شد. شواهد مؤید پایایی وروایی مطلوب مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از روش رگرسیون متوالی همزمان استفاده شد و برای تعیین نقش واسطهگری متغیر میانجی از مراحل بارون و کنی و دستور بوتاسترپ در نرمافزار اموس استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دلبستگی به والدین پیشبین باورهای ماورایی بوده و دلبستگی به همسالان باورهای اخلاقی را به صورت مثبت و معنیدار پیش بینی نموده است. همچنین نتایج روشن ساخت که باورهای اخلاقی در رابطه دلبستگی به همسالان با فاصلهی روانشناختی نقش میانجی دارد. علاوه بر این، یافته های حاصل از دستور فرایند در نرمافزار SPSS نشان داد که مدل پژوهش حاضر وابسته به جنسیت میباشد.در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر آن است که دلبستگی و روابط عاطفی با همسالان به واسطه افزایش باورهای اخلاقی موجب کاهش فاصله روانشناختی در افراد می شود. دلالتهای پژوهش برای خانواده، معلمان و فعالیتهای مشاورهای مورد بحث قرار گرفت.
مقدمه
از سال 1970 یکی از سازههای مهم در روانشناسی، علوم اجتماعی و رفتاری مفهوم “خود”[1] بوده است. اگرچه برای خود جنبه های متعددی چون خودکارآمدی، عزت نفس و … بیان شده است، یکی از مهمترین جنبه های خود مفهوم “هویت”[2] است که از دیرباز مورد توجه فیلسوفانی چون جیمز[3]، کولی[4] و مید[5] بوده است و پس از آن به عنوان یک سازهی مهم در روانشناسی مطرح شده است (لری و تانجنی[6]، 2012). هویت به عنوان پاسخی که افراد به سئوال من کیستم؟ می دهند و ارائه تعریفی از خود، اساساً از کارهای اریکسون[7] اقتباس شده است (فیرون[8]،1999). او رویکردی روانشناختی جهت فهم هویت اتخاذ کرد و هویت را به عنوان سازمان پویای انگیزهها، تواناییها، اعتقادات و تاریخ در شکلدهی خودمستقل و یکپارچه تعریف کرده است که مسیر زندگی فرد را روشن میسازد (اریکسون، 1968). اما نظریهپردازان پس از اریکسون هویت را در قالب رویکردهای مختلفی مفهوم پردازی کرده اند و چنانچه به صورت رویکردی به هویت نظر افکنیم، در این راستا میتوان از سه رویکرد عمدهی وضعیتنگر، فرایندنگر و محتوانگرسخن گفت (برزونسکی[9]، 2003).
علیرغم آنکه در دو رویکرد وضعیتنگر و فرایندنگر وضعیت و سبک هویت بررسی می شود، در رویکرد محتوانگر محتوای خودپنداره و موضوعی که افراد بر اساس آن خودشان را تعریف می کنند اهمیت مییابد. بنابراین، از این منظر بر اساس محتوا و موضوعی که افراد در تعریف “خود” بدان اشاره می کنند هویت دارای جنبهها و ابعاد مختلفی است.
اقبال و توجه به بررسی هویت با توجه به محتوای خاص آن و در نظر گرفتن ابعاد مختلفی برای آن، در سالهای اخیر سبب بروز و ظهور ابعاد گوناگونی برای هویت، از جمله هویت قومی، هویت ملّی، هویت دینی و مذهبی، هویت سیاسی و هویت اخلاقی شده است (هادی[10]،2001). اما با در نظرگرفتن انسان به عنوان وجودی معنوی و قائل شدن بعد معنویت در کنار سایر ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی برای او و با توجه به اهمیت معنویت به عنوان بخش مهمی از زندگی افراد، در سالهای اخیر بعد جدیدی از هویت، تحت عنوان “هویت معنوی”[11] در ادبیات روانشناسی مطرح گشته است (مکدونالد[12]، 2009). بر اساس نظریهی هویت اجتماعی، در هویت معنوی، افراد در تعریف خود به معنویت و تجارب معنوی خویش اشاره می کنند. در حقیقت، معنویت در احساس “خود” آنان دارای چنان اهمیت و برجستگی است که در پاسخ به سئوال من کیستم؟ خود را به عنوان فردی معنوی میشناسند.
با توجه به جدید بودن این حوزه از هویت، در این پژوهش نقش دلبستگی به والدین و همسالان[13] به عنوان پیشایند هویت معنوی و فاصلهی روانشناختی[14] به عنوان پیامد آن مد نظر قرار گرفت. پیش از پرداختن به مسئله پژوهش ضروری است تا سازههای مورد نظر مورد مداقه و بحث قرار گیرند. لذا، در ادامه هر یک از سازهها در سطح نظری تشریح خواهند شد.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 01:15:00 ب.ظ ]
|