پایان نامه مقطع دکتری مهندسی صنایع: برنامه ریزی تولید ادغامی چند هدفه پایدار در زنجیره تأمین تحت شرایط عدم قطعیت |
1-2-1- برنامه ریزی تولید…………………… 2
1-2-2- برنامه ریزی تولید ادغامی……………………. 5
1-2-3- واحد ادغامی…………………… 6
1-2-4- استراتژی های برنامه ریزی تولید ادغامی……………………. 6
1-2-5- هزینه های مرتبط با برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین……. 6
1-2-6- روش های حل مسائل برنامه ریزی تولید ادغامی……………………. 7
1-2-7- عدم قطعیت و انواع آن……………………. 7
1-3- بیان مساله…………………… 8
1-4- ضرورت انجام تحقیق……………………. 9
1-5- كاربردهای تحقیق……………………. 9
1-6- اهداف تحقیق……………………. 10
1-7- ساختار رساله…………………… 10
2- ی بر ادبیات تحقیق……………………. 12
2-1- مقدمه…………………… 13
2-2- ی بر مدل های برنامه ریزی تولید (قبل از سال 2000)………………….. 13
2-3- ی بر مدل های برنامه ریزی تولید تحت عدم قطعیت (بعد از سال 2000)…… 26
2-4- بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت…………………….. 40
2-4-1- برنامهریزی تصادفی با ارجاع…………………… 40
2-4-2- بهینهسازی پایدار………………….. 41
2-4-2-1- بهینهسازی تصادفی پایدار………………….. 43
2-4-2-2- بهینه سازی پایدار با پارامترهای بازه ای…………………….. 45
2-4-3- برنامه ریزی ریاضی فازی…………………….. 47
2-4-3-1- برنامه ریزی فازی منعطف…………………….. 47
2-4-3-2- برنامه ریزی فازی امکانی…………………… 48
2-5- بهینه سازی چند هدفه…………………… 48
2-5-1- برنامه ریزی توافقی……………………. 49
2-5-2- اپسیلون-محدودیت…………………….. 49
2-6- نتیجهگیری از تحقیقات گذشته و بیان ایدههای تحقیق……… 50
3- مدل های پیشنهادی……………………. 52
3-1- مقدمه…………………… 53
3-2- مدل پیشنهادی اول؛………………….. 53
3-2-1- تشریح مسئله و فرضیات…………………….. 54
3-2-2- پارامترها و متغیرهای مسئله…………………… 55
3-2-3- مدل سازی، حالت قطعی……………………. 56
3-2-4- مدل سازی، حالت تصادفی……………………. 58
3-3- مدل پیشنهادی دوم…………………..60
3-3-1- تشریح مسئله و فرضیات…………………….. 62
3-3-2- پارامترها و متغیرهای مسئله…………………… 63
3-4- مدل پیشنهادی سوم؛………………….. 66
3-4-1- پارامترها و متغیرهای مسئله…………………… 66
3-5- مدل پیشنهادی چهارم؛ …………………..70
3-5-1- تشریح مساله و فرضیات…………………….. 71
3-5-2- پارامترها و متغیرهای مسئله…………………… 73
3-5-3- تابع تخفیف مقداری…………………….. 76
3-5-4- تابع جریمه کمبود غیرخطی……………………. 77
3-5-5- خطی سازی توابع چند ضابطه ای…………………….. 78
3-5-5-1- خطی سازی تابع تخفیف قیمت خرید…………………… 78
3-5-5-2- خطی سازی تابع هزینه کمبود…………………… 81
3-5-6- خطی سازی عبارات درجه دوم با روش تفکیک پذیر………… 81
3-5-7- زمان تدارک منعطف…………………….. 83
4- الگوریتم حل و نتایج محاسباتی……………………. 86
4-1- مقدمه…………………… 87
4-2- روش حل پیشنهادی مدل 1…………………… 87
4-3- مورد مطالعاتی مدل 1…………………… 87
4-3-1- تشریح مورد مطالعاتی……………………. 87
4-3-2- نتایج محاسباتی……………………. 93
4-4- روش حل پیشنهادی مدل 2…………………… 98
4-4-1- روش اپسیلون-محدودیت ارتقاء یافته…………………… 98
4-4-2- روش ال-شکل……………………. 100
4-5- مثال کاربردی برای مدل 2…………………… 104
4-5-1- تشریح مثال……………………. 104
4-5-2- نتایج محاسباتی……………………. 105
4-6- روش حل پیشنهادی مدل 3…………………… 108
4-6-1- روش اپسیلون-محدودیت ارتقاء یافته…………………… 109
4-6-2- الگوریتم ژنتیک……………………… 109
4-6-2-1- ساختار کرموزوم (نحوه کد کردن جواب)………………….. 109
4-6-2-2- جمعیت اولیه…………………… 112
4-6-2-3- تابع برازندگی……………………. 112
4-6-2-4- استراتژی انتخاب…………………….. 113
4-6-2-5- عملگرهای بهبود یافته الگوریتم ژنتیک……………………… 113
4-6-2-6- اپراتورهای تعدیل……………………. 114
4-6-3- قدم های الگوریتم ژنتیک پیشنهادی……………………. 115
4-6-3-1- معیار توقف الگوریتم……………………. 116
4-7- مثال های عددی برای مدل 3…………………… 117
4-7-1- تشریح مثال……………………. 118
4-7-2- نتایج محاسباتی مثال های عددی با ابعاد کوچک و متوسط…….. 118
4-7-3- نتایج محاسباتی مثال های عددی با ابعاد بزرگ…………… 120
4-7-4- منحنی کارائی……………………. 121
4-8- روش حل پیشنهادی مدل 4…………………… 122
4-8-1- تخمین تعداد سناریوهای مورد نیاز………………….. 124
4-8-2- تشریح مثال……………………. 125
4-8-3- نتایج محاسباتی……………………. 126
5- جمعبندی و پیشنهادها………………….. 133
5-1- جمعبندی…………………….. 134
5-2- نوآوریهای تحقیق……………………. 134
5-3- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی……………………. 135
6- منابع و مراجع…………………… 136
7- پیوستها …………………..149
7-1- پیوست 1…………………… 150
7-2- پیوست 2…………………… 150
چکیده:
برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین یکی از فعالیتهای اصلی در حوزه برنامه ریزی کلی شرکتهای بزرگ و پیشرو محسوب میگردد. در تحقیق حاضر، برنامه ریزی ادغامی در زنجیره تأمین بصورت متمرکز با بهره گرفتن از مدلهای برنامه ریزی ریاضی چند هدفه و تحت شرایط عدم قطعیت مدلسازی شده است. رویکردهای مورد استفاده شامل دو گام میباشد: در گام اول؛ تصمیمات کلانِ پیشتولید، نظیر میزان و نحوه تأمین مواد اولیه از تأمین کنندگان، برنامه ریزی لجستیک و حمل و نقل مربوط به آن، تعیین نرخ تولید و مدیریت نیروی انسانی در کارخانههای تولیدی مورد بررسی قرار میگیرد. در گام دوم؛ با تحقق تصمیمات مربوط به گام اول، در مورد میزان و نحوه نگهداری موجودی ها، میزان و نحوه توزیع کالا به مشتریان به همراه برنامه ریزی لجستیک آن، تصمیم گیری می شود. تصمیمات مربوط به گام اول همگی مبتنی بر پیش بینی مقادیر پارامترها صورت میگیرد و تصمیمات مربوط به گام دوم همگی مبتنی بر مقادیر واقعی پارامترها گرفته می شود.
مدلهای ارائه شده در این تحقیق، اهداف زیر را دنبال می کنند:
1- کمینه سازی مجموع هزینه های تأمین و تولید (شامل هزینه های مربوط به خرید، حمل و نقل، تولید، تغییر ظرفیت تولیدی و نگهداری موجودی در کارخانه ها) و کمینه سازی امید ریاضی مجموع هزینه های توزیع (شامل هزینه های حمل و نقل، نگهداری و کمبود موجودی)
2- بیشینه سازی رضایتمندی مشتریان نهائی از طریق کمینه کردن بیشینه کمبود کالا در میان همه نقاط مشتری
3- کمینه نمودن تغییرپذیری و ریسک حاصل از عدم تحقق برنامه به دلیل ماهیت غیر قطعی زنجیره تأمین
4- افزایش بهرهوری کارکنان، از طریق برگزاری دوره های آموزشی
نوع عدم قطعیت در نظر گرفته شده شامل عدم قطعیت در میزان تقاضا، زمان تدارک، پارامترهای هزینهای و نیز عدم قطعیت در تأمین میباشد. به دلیل ماهیت چندملیتی زنجیره تأمین، تغییرات قوانین و مقررات دولتی (گمرکی/زیست محیطی) حاکم بر تأمین/تولیدکنندگان مدنظر قرار گرفته است. مباحث آموزش نیروی انسانی و نقش موثر آن در بهرهوری، تخفیفِ مقداری، به عنوان عامل موثر در میزان سفارش، انعطاف پذیری زمان تدارک و همبستگی آن با هزینه حمل و نقل، و در نهایت هزینه کمبودِ غیرخطی از جمله ویژگیهای مدلهای ارائه شده میباشد.
در نهایت برای حل مدلهای پیشنهادی، روشهای حل مناسب و کارایی در حوزه های حل قطعی (نرم افزارهای LINGO ،AUGMECON ،CPLEX) ، شبیه سازی، ابتکاری (تلفیق روش اپسیلون-محدودیت، روش ال-شکل و مونت کارلوی توسعه یافته) و فرا ابتکاری (تلفیق روش های اپسیلون محدودیت ارتقاء یافته و الگوریتم ژنتیک) ارائه شده و برای اثبات کارائی آنها و اعتبارسنجی مدلهای پیشنهادی، مورد مطالعاتی (شرکت چوب و کاغذ چوکا) و مثالهای عددی در نظر گرفته شده است. مقایسات خوبی بین حل های بدست آمده از نرم افزارهای موجود نظیر CPLEX و LINGO با الگوریتم های ابتکاری و فرا ابتکاری پیشنهادی صورت پذیرفته است.
تجزیه و تحلیل نتایج، کاربردپذیری مدلهای پیشنهادی و روشهای حل آنها را به خوبی تأیید مینماید.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
برنامه ریزی تولید همواره یکی از ارکان غیر قابل تفکیک در امر تولیده بوده است. امروزه، با پیچیده تر شدن شرایط تولید، برنامه ریزی کلی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکتهای بزرگ تولیدی ایفا مینماید. این شرایط عبارتند از:
– افزایش تنوع محصولات
– افزایش پیچیدگی تقاضا
– کاهش دورة عمر محصول
– تغییرات سریع در تقاضای بازار و سلیقه مشتریان
– فشرده شدن رقابت جهانی
– نیاز روزافزون به افزایش کیفیت و ضرورت کاهش هزینه های زاید
– کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان
– توسعه شرکتهای بزرگ چند ملیتی و گسترش روز افزون زنجیره تأمین
– عدم قطعیت موجود در پارامترهای موثر در تولید و زنجیره تأمین
همه این عوامل منجر گشته برنامه ریزی کلی تولید جایگاه ویژه خود را خصوصاً در زنجیرههای بزرگ تأمین حفظ نماید. تولید اقتصادی و سودآور ایجاب می کند که برای کلیه مراحل تولید از تأمین مواد اولیه از تأمینکنندگان گرفته تا تولید محصول در کارخانهها و توزیع محصولات نهایی به مشتریان، برنامه ریزی جامع و دقیق صورت گرفته تا ضمن استفاده بهینه از منابع موجود، هزینه های کل سیستم تولیدی کمینه گردد. عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین که معمولاً در مواردی نظیر پیش بینی نادقیق تقاضا، زمان تدارک متغیر، تحویلهای دیرهنگام، ارسال ناقص سفارشات، نوسانات هزینهها و قیمت، تخفیف مقداری و مناسبتی، سفارشات متورم شده و غیره رخ میدهد، همواره اثرات نامطلوبی نظیر تأخیر، ناتمام ماندن سفارشات و تحمیل هزینه های اضافی بر سیستم تولیدی میگذارد. بنابراین یکی از اهداف مهم برنامه ریزی کلی تولید، تعمیم برنامه ریزی متمرکز از یک شرکت منفرد به تمامی موجودیتهای زنجیره تأمین و در نظر گرفتن توأمان همگی فاکتورهای موثر در تولید میباشد به نحویکه برنامه تهیه شده توانایی پاسخگوئی به عدم قطعیتهای موجود را داشته باشد. بنابراین در تحقیق حاضر، ضمن یکپارچه نمودن برنامه ریزی تولید کلی با برنامه ریزی زنجیره تأمین، تلاش شده است رویکردهای نوینی در این عرصه برای مواجهه با انواع مختلف عدم قطعیت ارائه گردد.
2-1- تعاریف کلی از حوزه تحت بررسی
هدف از این بخش ارائه تعاریف مختصر از مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی میباشد.
1-2-1- برنامه ریزی تولید
بنا به تعریف، برنامه ریزی تولید به معنای فرایند تصمیم گیری در خصوص منابعی است که سازمان برای عملیات تولید آیندهاش به آنها نیاز دارد و نیز تخصیص این منابع جهت تولید محصول مورد نظر در تعداد مورد نیاز و با کمترین هزینه. در حقیقت میتوان برنامه ریزی تولید را ایجاد محدوده و مرز جهت عملیات تولیدی آیندة سازمان تعبیر نمود. با توجه به تعریف فوق، دو هدف اساسی را میتوان برای برنامه ریزی تولید برشمرد:
الف) تعیین برنامه های تولید بر اساس هزینه ها و سیاستهای مدیریت در خصوص مسائل مالی، توسعه ظرفیت، خدمت به مشتری و پویایی نیروی کار.
ب) کمک به مدیریت جهت نشان دادن تأثیرات سیاستهای مختلف روی هزینه ها، میزان موجودی و تولید.
برنامه ریزی را میتوان از دیدگاه های متفاوت به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود ولی یکی از کاربردیترین و مرسومترین این تقسیمات، تقسیم بندی براساس بُرد زمانی برنامه ریزی میباشد. بطورکلی برنامه ریزی را میتوان به سه دسته بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی کرد. برنامه ریزی تولید نیز از این قائده مستثنی نیست. بسته به مطالباتی که از یک برنامه ریزی تولید داریم، افق زمانی آن می تواند بلند مدت، میان مدت و یا کوتاه مدت باشد (شکل 1-1).
کوچکترین واحد زمانی برنامه ریزی، دوره نامیده می شود. فرض بر این است که دوره قابل شکسته شدن به واحدهای کوچکتر نمی باشد. بسته به نوع صنعت و هدف از برنامه ریزی، واحد زمانی دوره می تواند یک شیفت کاری، روزکاری، هفته و یا حتی ماه باشد.
ساختار کلی برنامه ریزی و کنترل تولید را میتوان به صورت شکل 1-2 نمایش داد.
همانطور که در شکل 1-2 مشخص است، سیستم برنامه ریزی و کنترل تولید به سه سطح تقسیم شده که عبارتند از خط مقدم[1]، موتور[2] و پشتیبانی[3] که در ادامه به اختصار به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.
خط مقدم، قسمتی از برنامه ریزی تولید است که با استراتژی های کلان شرکت در ارتباط است. افق برنامه ریزی های آن 1 تا 5 ساله است و از سه قسمت مدیریت تقاضا، برنامه ریزی منابع و برنامه ریزی عملیات و فروش تشکیل یافته است. برنامه ریزی عملیات و فروش با گرفتن اطلاعات مربوط به پیش بینی تقاضا، استراتژی های کلان شرکت و نیز برآورد سرانگشتی منابع، اقدام به تهیه برنامه عملیاتی و فروش می کند که معمولاً افق برنامه ریزی آن چند ساله است. این برنامه ریزی اغلب برحسب یک واحد ادغامی است و از این جهت به آن برنامه ریزی ادغامی نیز گفته می شود. این برنامه ریزی ادغامی سپس در یک سطح پائینتر با بهره گرفتن از تکنیکهای برنامه ریزی تفکیک پذیر، برنامه مدون شدة فروش برای محصولات ادغامی را به برنامه ای برای فروش به تفکیک نوع محصول تبدیل مینماید که خروجی چنین اقدامی سربرنامه تولید (MPS) است که افق آن نیز معمولاً یکساله میباشد.
سطح موتور که ورودی اصلی خود را از سربرنامه تولید میگیرد، با بهره گرفتن از تکنیکهای برنامه ریزی مواد و ظرفیت، برنامه هایی با جزئیات بیشتر و با افق برنامه ریزی کوتاهتر برای مواد و ظرفیت مورد نیاز فراهم میآورد. برنامه ریزی مواد مورد نیاز (MRP) و برنامه ریزی ظرفیت (CP) در این حوزه قرار میگیرد.
در نهایت در سطح پشتیبانی، شاهد سیستم هایی جهت پشتیبانی از زنجیره تأمین شرکت از یکسو و برنامه ریزی عملیات در کف کارگاه از سوی دیگر هستیم. آنچه در برنامه ریزی کف کارگاه صورت میگیرد نوعاً برنامه هایی از جنس زمانبندی و تعیین توالی کارها بر روی ماشینها و تخصیص نیروی انسانی به ماشین آلات میباشد.
[1] Material Requirement Planning
[2] Capacity Planning
[1] Front End
[2] Engine
[3] Back End
[4] Master Production Scheduling
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 12:22:00 ب.ظ ]
|