پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: ارزیابی کارآیی زنجیره ی تأمین با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده های فازی و مدل کارت امتیازی متوازن |
3.1 سابقه و ضرورت انجام پژوهش.. 4
4.1 مفروضات تحقیق.. 6
5.1 اهداف تحقیق.. 6
فصل دوم: ادبیات تحقیق.. 8
1.2 مقدمه.. 9
2.2 مدیریت زنجیرهیتأمین.. 9
1.2.2 فرایند ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین.. 12
2.2.2 تحلیل پوششی دادهها.. 12
3.2 تعریف عملکرد و مجموعه امکان تولید.. 13
1.3.2 مدل ورودیگرا و خروجیگرا.. 20
2.3.2 مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها.. 20
3.3.2 مدل کارت امتیازدهی متوازن.. 22
4.3.2 مفهوم کلی کارت امتیازی متوازن.. 23
5.3.2 معرفی وجوه كارت امتیازی متوازن.. 25
4.2 پیشینه تحقیق.. 28
1.4.2 معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین.. 33
1.1.4.2 شاخصهای ارزیابی چِن.. 33
2.1.4.2 شاخصهای تحقیق گوناسکاران و همکاران 40
فصل سوم: روش تحقیق.. 43
1.3 مدل چارنز، کوپر و رودز.. 44
2.3 مدل تحلیل پوششی دادههای فازی.. 45
1.2.3 سیستمهای خطی فازی.. 45
3.3 متدولوژی پژوهش.. 51
1.3.3 مدل تركیبی BSC-FDEA.. 52
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 56
1.4 شرح مساله.. 57
2.4 استخراج شاخص ها.. 58
1.2.4 جامعه آماری.. 58
2.2.4 نمونه آماری.. 59
3.2.4 طراحی پرسشنامه.. 60
3.4 شاخصهای ارزیابی.. 65
4.4 دادههای مساله.. 66
5.4 مدل تحلیل پوششی دادههای فازی.. 68
4. 6 نتایج مدل تحلیل پوششی دادههای فازی.. 69
4 .7 تحلیل حساسیت.. 71
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 74
1.5 مقدمه.. 75
2.5 نتایج.. 75
3.5 بحث.. 78
4.5 پیشنهادات کاربردی پژوهش.. 80
5.5 محدودیتهای پژوهش.. 81
6.5 پیشنهادات آتی.. 81
پیوست… 83
پیوست الف: شاخصهای ارزیابی چِن.. 84
پیوست ب: چارچوب ارائه شده توسط گوناسکاران و همکاران برای معیارهای ارزیابی.. 87
پیوست پ: مدلهای ارزیابی کارآیی زنجیرهیتأمین و مشخصات آن ها 88
پیوست ت: شاخصهای ارزیابی شپرد و گانتر.. 93
منابع.. 99
فهرست اشکال
شکل 2- 1 : یک نمای ساده از زنجیرهیتأمین.. 9
شکل 2 – 2 : یک نمای کامل از زنجیرهیتأمین.. 10
شکل 2- 3 : فرایند ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین.. 12
شکل2-4 : یک واحد تصمیمگیری با یک خروجی و یک ورودی.. 14
شکل2- 5 : یک واحد تصمیمگیری و خروجیها و ورودیهای آن 14
شکل 2-6 : واحد فرضی با ورودی کمتر، خروجی یکسان.. 17
شکل 2 – 7 : واحد فرضی با ورودی یکسان، خروجی بیشتر 17
شکل 2 – 8 : واحد فرضی با ورودی کمتر، خروجی بیشتر.. 18
شکل 2 – 9 : نمایش یکی از ضعفهای مدل تحلیل پوششی دادهها 22
شکل 2- 10 : خلاصه وجوه کارت امتیازی متوازن (کاپلان و نورتون 1992) 28
شکل 3- 1 : واحد تصمیمگیری با s ورودی و m خروجی.. 44
شکل 3 – 2 : تعریف نامساوی فازی.. 47
شکل 3 – 3 : نمایش بیشینهسازی یک عدد فازی.. 48
شکل 3 – 4 : نمایش ………… 49
شکل 3 – 5 : فرایند انجام مطالعه.. 52
شکل 3- 6 : مدل ترکیبی ارزیابی عملکرد.. 54
شکل 4 – 1 : نمایی از زنجیرهیتأمین مساله مورد بررسی 58
شکل 4– 2: مدل مفهومی تحلیل پوشش دادههای فازی.. 68
شکل 4 – 3 : رتبهبندی واحدهای تصمیمگیری در سطوح مختلف اطمینان 73
فهرست جداول
جدول 2 – 1 : دستهبندی شاخصهای ارزیابی چِن.. 34
جدول 2 – 2 : دستهبندی شاخصهای تحقیق گوناسکاران.. 40
جدول 3 – 1 : ساختار تکمیلی B S C-D E A… 53
جدول 4 – 1 : شاخص های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین از چهار (B S C) 60
جدول 4 – 2 : شاخصهای ارزیابی در نظر گرفته شده برای مساله 65
جدول 4– 3 : مقادیر مربوط به شاخصهای هزینهای برای زنجیرههای تأمین 67
جدول 4 – 4 : دادههای مربوط به شاخصهای غیر هزینهای زنجیرههای تأمین 67
جدول 4 – 5: مقادیر کارآییهای محاسبه شده برای شش واحد تصمیمگیری 70
جدول 4 – 6 : رتبهبندی زنجیرههای تأمین با بهره گرفتن از مدل تحلیل پوششی دادههای فازی.. 71
جدول 4 – 7: کارآیی زنجیرههای تأمین در سطوح اطمینان مختلف 72
جدول 5-1 :رتبهبندی واحدهای تصمیمگیری با بهره گرفتن از سه روش 77
چکیده
زنجیرهیتأمین مجموعهای از تأمینکنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مشتریان است که ارتباط منطقی بین آن ها را نشان میدهد. ارزیابی عملکرد نقش مهمی را در مدیریت زنجیره تامین ایفا میكند. تحلیل پوششی دادهها[1] نیز روشی ناپارامتری بر پایهی برنامهریزی خطی است که عملکرد واحدهای مختلف تصمیمگیری را نسبت به هم میسنجد. این روش میتواند ورودیها و خروجیهای چندگانه داشته باشد. برای ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین، معیارهای متفاوتی را میتوان در نظر گرفت. كارت امتیازی متوازن شاخص های خود را به چهار چشم انداز مالی؛ فرایندها؛ مشتری و یادگیری و رشد نیروی انسانی توسعه داده و به دنبال ایجاد توازنی بین اهداف مالی به عنوان نتیجه عملكرد گذشته (شاخص های گذشته نگر) و سه شاخص دیگر(شاخص های آیند ه نگر) است. در این پژوهش یک مدل تلفیقی تحلیل پوششی داده های فازی و کارت امتیازی متوازن ارائه گردیده است كه بر اساس آن ورودی ها و خروجیها از كارت امتیازی متوازن استخراج شده اند. ارزیابی عملکرد نیز توسط مدل تحلیل پوششی داده های فازی صورت پذیرفته است. در نهایت نیز كاربرد مدل مذكور برای زنجیرههای تأمین در یکی از صنایع کشور مورد بررسی و پیاده سازی قرار گرفته است.
مقدمه
در سالهای اخیر، مدیریت زنجیرهیتأمین[1] به دلیل افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهانی به یکی از مهمترین زمینهها در شاخهی مدیریت تولید تبدیل شده است. مدیریت زنجیرهیتأمین، به عنوان ابزاری که در اوایل دهه 1990 بوجود آمده و شامل برنامهریزی و مدیریت عملیات و تولید، انتقال و توزیع کالا تا رسیدن به مشتری است، راهی را برای بهبود محیط تولید و رقابتی کردن آن پیشنهاد میدهد. یک زنجیرهیتأمین مجموعهای از امکانات، تأمینکنندگان، مشتریان، محصولات و روشهای کنترل موجودی، فروش و توزیع است که تأمینکنندگان را به مشتریان متصل میکند و با تولید مواد اولیه توسط تأمینکنندگان شروع شده و به مصرف محصول توسط مشتریان ختم میشود (گوناسکاران و همکاران، 2001). به دلیل اینکه زنجیره تامین نقش مهمی را در فرایند مدیریت تولید ایفا میکند، ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین به عنوان عنصر مهمی از عملکرد شرکت (سازمان) در نظر گرفته می شود. ارزیابی عملکرد را به صورت فرایند کمیسازی یا به صورت دقیقتر فرایند کمیسازی و آنالیز اثربخشی و بهرهوری تعریف میکنند. بر این اساس، بهرهوری زنجیرهیتأمین به صورت یک پیمانه اندازه گیری از میزان عملکرد منابع شرکت در کل زمینه زنجیرهیتأمین برای رسیدن به اهداف خاص آن تعریف می شود.
مسائل ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین دامنه وسیعی را از ارزیابی عملکرد واحدهای مستقل یک زنجیرهیتأمین تا ارزیابی عملکرد کل زنجیرهیتأمین را شامل می شود. مساله ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین یکی از جامعترین مسائل تصمیم گیری استراتژیک است که باید برای بهرهوری بلندمدت کل یک زنجیرهیتأمین در نظر گرفته شود.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 03:06:00 ب.ظ ]
|