• نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی………………………………………………… 6
  • پایایی………………………………………………………………………………………….. 7

    • روش­های ارزیابی پایایی………………………………………………………………. 8
    • روش­های بهسازی پایایی……………………………………………………………… 9
    • اطلاعات پایایی………………………………………………………………………….. 9
    • روش­های پیش ­بینی پایایی…………………………………………………………… 10
    • محاسبه­ی شاخص ­های پایایی……………………………………………………….. 11

      • تابع چگالی احتمال خرابی……………………………………………….. 11
      • تابع پایایی…………………………………………………………………… 11
      • تابع نرخ خرابی…………………………………………………………….. 11
      • میانگین فاصله­ی زمان بین خرابی­ها (MTBF)………………………. 12
      • میانگین مدت زمان تعمیرات (MTTR)………………………………. 12
      • قابلیت دسترسی……………………………………………………………. 12
    • تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف………………………………………….. 13
    • پایایی سیستم­های سری………………………………………………………………. 14
    • پایایی سیستم­های موازی…………………………………………………………….. 14
    • نقش تعمیرات در پایایی……………………………………………………………… 14

  • پویایی سیستم………………………………………………………………………………. 15

    • بیان مسئله……………………………………………………………………………….. 19
    • تدوین فرضیه ­های پویا……………………………………………………………….. 19
    • فرموله کردن…………………………………………………………………………….. 20
    • آزمون و اعتبارسنجی مدل……………………………………………………………. 21
    • طراحی و ارزیابی سیاست…………………………………………………………… 23

  • کنترل کیفیت آماری……………………………………………………………………….. 23

    • نمودار جمع تجمعی………………………………………………………………….. 24
    • ماسک V………………………………………………………………………………… 24
    • روش جدولی جمع تجمعی…………………………………………………………. 25

  • فرضیات پژوهش………………………………………………………………………….. 27
  • هدف پژوهش………………………………………………………………………………. 27
  • روش پژوهش……………………………………………………………………………… 27
  • ساختار پایان نامه ……………………………………………………………………………. 28

فصل دوم: ی بر ادبیات موضوع………………………………………………………………… 29

  • مقدمه………………………………………………………………………………………… 30
  • سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………………………………………….. 30

    • پیشرفت­های اخیر در زمینه­ نگهداری و تعمیرات……………………………. 34
  • پایایی………………………………………………………………………………………… 36
  • پویایی سیستم………………………………………………………………………………. 39
  • کنترل کیفیت آماری……………………………………………………………………….. 46
  • شکاف پژوهش…………………………………………………………………………….. 47
  • نتیجه ­گیری…………………………………………………………………………………… 48

فصل سوم: روش پژوهش………………………………………………………………………………. 49

  • مقدمه………………………………………………………………………………………….. 50
  • طراحی مدل پویا برای سیستم نگهداری و تعمیرات………………………………… 50

    • بیان مسئله…………………………………………………………………………… 52
    • تدوین فرضیه ­های پویا……………………………………………………………. 54
    • جدول متغیرهای مدل……………………………………………………………… 58
    • نمودار علّت و معلول……………………………………………………………… 59
    • نمودار انباشت و جریان………………………………………………………….. 89
  • نتیجه ­گیری……………………………………………………………………………………. 91

فصل چهارم: مطالعه­ عددی………………………………………………………………………….. 92

  • مقدمه…………………………………………………………………………………………. 93
  • اجرای مدل شبیه­سازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات…………. 93
  • اعتبارسنجی مدل شبیه­سازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات….. 96
  • تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نمودار CUSUM……………………………………. 104
  • نتیجه ­گیری…………………………………………………………………………………. 106

فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادها…………………………………………………………………. 107

  • نتیجه ­گیری……………………………………………………………………………………. 108
  • پیشنهادها…………………………………………………………………………………….. 109

مراجع………………………………………………………………………………………………………. 110

مراجع فارسی………………………………………………………………………………………………. 111

مراجع لاتین………………………………………………………………………………………………… 111

 

فهرست شکل­ها

شکل 1-1- نقشه استراتژی ارزیابی متوازن سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………. 6

مقالات و پایان نامه ارشد

 

شکل 1-2- فرایند مدل­سازی…………………………………………………………………………….. 16

شکل 1-3- فرایند مدل­سازی در پویایی شناسی سیستم……………………………………………. 17

شکل 1-4- شکل پارامتری ماسک V…………………………………………………………………… 23

شکل 1-5- نمودار وضعیت جمع تجمعی…………………………………………………………….. 25

شکل 2-1- نمودار علّت و معلولی پژوهش دنیل و بنگت………………………………………… 40

شکل 2-2- نمودار انباشت و جریان پژوهش دنیل و بنگت………………………………………. 41

شکل 2-3- نمودار انباشت و جریان پژوهش ژانگ و ژیانگ…………………………………….. 42

شکل 2-4- نمودار انباشت و جریان پژوهش اولیوا و استرمن……………………………………. 43

شکل 2-5- نمودار انباشت و جریان پژوهش دوآن و همکاران………………………………….. 44

شکل 3-1- جایگاه سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………………………………….. 48

شکل 3-2 فلوچارت رویه­ی حل مسأله­ پژوهش………………………………………………….. 51

شکل 3-3- نمودار علّت و معلولی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات………….. 80

شکل 4-1- نتایج مدل شبیه­سازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات……………. 88

شکل 4-2- اثر تغییر تعداد برنامه­ی آموزش روی میزان مهارت کارکنان……………………….. 90

شکل 4-3- اثر تغییر تعداد برنامه­ی آموزش روی بهره­وری کارکنان…………………………….. 91

شکل 4-4- اثر تغییر تعداد برنامه­ی آموزش روی هزینه­ آموزش………………………………. 92

شکل 4-5- اثر تغییر تعداد برنامه­ی آموزش روی کیفیت سیستم نگهداری و تعمیرات……… 93

شکل 4-6- اثر تغییر تعداد برنامه ­های تبلیغاتی روی تعداد مشتریان…………………………….. 94

شکل 4-7- اثر تغییر تعداد برنامه ­های تبلیغاتی روی سهم بازار…………………………………… 95

شکل 4-8- اثر تغییر نرخ تورم روی هزینه­ مواد به ازای هر ماشین……………………………. 96

شکل 4-9- اثر تغییر نرخ تورم روی قیمت محصول……………………………………………….. 97

شکل 4-10- نمودار کنترل CUSUM با بهره گرفتن از داده ­های پایایی……………………………… 99

فهرست جدول­ها

جدول 1-1- تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف………………………………………………. 12

جدول 1-2- اعتبارسنجی مدل­های پویایی سیستم…………………………………………………… 21

جدول 3-1- فرایند مدل­سازی سیستماتیک مسائل پویایی سیستم……………………………….. 49

جدول 3-2- متغیرهای تأثیرگذار بر مدل………………………………………………………………. 55

جدول 4-1- تعدادی از روابط حاکم بر مدل پویا در سیستم نگهداری و تعمیرات…………… 86

چکیده

ارزیابی و کنترل پایایی، یکی از مسائل مهم و حیاتی هر سیستم نگهداری و تعمیرات است؛ به گونه­ ای که پایایی یک سیستم، می ­تواند بیانگر میزان توانایی آن در مواجهه با مسائل گوناگون باشد. هدف از این مطالعه، ایجاد و توسعه­ روشی جدید برای ارزیابی پایایی در یک سیستم نگهداری و تعمیرات است. از این رو، مجموعه ­ای از حلقه­های علّی و معلولی و نمودارهای انباشت و جریان برای فهم و درک بهتر عوامل پویا در سیستم نگهداری و تعمیرات به کار گرفته شده است. همچنین، از نمودار کنترل جمع تجمعی (CUSUM)، برای تعیین صحت عملکرد مدل، استفاده شده است و توانایی این نمودار در شناسایی انواع تغییرات در پایایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

از جمله عوامل مؤثر بر پایایی یک سیستم نگهداری و تعمیرات می­توان به میزان تعمیرپذیری تجهیزات و ماشین­آلات، کیفیت سیستم نگهداری و تعمیرات، میزان استفاده از روش­های نوین کنترل کیفیت، میزان استفاده از برنامه ­های بهبود پایایی، میزان دستیابی به استانداردهای بین­المللی، میزان آموزش کارکنان، میزان مهارت کارکنان، میزان توانایی مواجهه با نیازهای مشتریان، میزان توانایی تشخیص تغییر در سیستم، میزان رضایت مشتریان و … اشاره نمود.

مقدمه

در طول سالیان بسیاری، در اکثر سازمان­ها و شرکت­ها، تمامی تمرکز مدیریت، بر فعالیت­های تولیدی بوده و به موضوع نگهداری و تعمیرات (نت)[1]، به چشم یک سربار و مزاحم، نگریسته شده و این نگرش، باعث شده است که فعالیت­های نت، نادیده گرفته شود؛ امّا، در سال­های اخیر، سیاست­های سازمانی و نیازمندی­های کسب و کار، باعث شده تا مدیران، به موضوع نگهداری و تعمیرات، بیشتر توجه کنند. یکی از دلایل اصلی این توجه، آن است که هزینه­ های نت در سازمان­ها به یکی از هزینه­ های اصلی، تبدیل شده است. فراوانی بسیار زیاد هزینه­ های بخش نت در کارخانه­ها، این توان بالقوه را برای مدیریت ایجاد كرده است تا با توجه به مقوله نت، جلوی بسیاری از این هزینه­ها گرفته شود.

از طرفی، جهانی شدن بازار و رشد سریع توانایی گردش اطلاعات، موجب افزایش رقابت جهانی شده است که در نتیجه، برای رقابت موفقیت‌آمیز در محیط تجاری رقابتی و آشفته امروزی، سازمان‌ها به عنوان ابزاری برای تأمین سود رقابتی و بقا، روی رضایت مشتریان از طریق افزایش تأکید بر کیفیت محصولات و خدماتشان، متمرکز شده‌اند که لازمه­ی این امر، بهره‌گیری از روش­های نوین نگهداری و تعمیرات در صنایع مختلف است.

همچنین، مدیران، امروزه برای بقا در مواجهه با مسائل محیطی باید با پیچیدگی، تنوع و تغییرات روزافزون دست و پنجه نرم کنند. متدولوژی پویایی­های سیستم در نتیجه تلاش­ های انجام شده برای بررسی و رفع موضوعات پویا و مرتبط با سیاست­های بلند مدت که هم در بخش عمومی و هم بخش خصوصی رواج دارد؛ شکل گرفت. پویایی­های سیستم، متدولوژی مطالعه و مدیریت سیستم­های بازخوردی پیچیده مانند سیستم­های موجود در حوزه کسب و کار و سایر سیستم­های اجتماعی است [6].

در این پایان نامه ، یک سیستم نگهداری و تعمیرات به همراه اجزای آن، به طور جامع در راستای پایایی با روش پویایی سیستم، مدل­سازی شده و با بهره گرفتن از مطالعات شبیه­سازی، نتایج کنترلی آن با کمک نمودار کنترل CUSUM، مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد.

ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...