پایان نامه مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی اجتماعی: مدلسازی پویایی سیستم برای ارزیابی و کنترل پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات |
- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایایی………………………………………………… 6
پایایی………………………………………………………………………………………….. 7
- روشهای ارزیابی پایایی………………………………………………………………. 8
- روشهای بهسازی پایایی……………………………………………………………… 9
- اطلاعات پایایی………………………………………………………………………….. 9
- روشهای پیش بینی پایایی…………………………………………………………… 10
محاسبهی شاخص های پایایی……………………………………………………….. 11
- تابع چگالی احتمال خرابی……………………………………………….. 11
- تابع پایایی…………………………………………………………………… 11
- تابع نرخ خرابی…………………………………………………………….. 11
- میانگین فاصلهی زمان بین خرابیها (MTBF)………………………. 12
- میانگین مدت زمان تعمیرات (MTTR)………………………………. 12
- قابلیت دسترسی……………………………………………………………. 12
- تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف………………………………………….. 13
- پایایی سیستمهای سری………………………………………………………………. 14
- پایایی سیستمهای موازی…………………………………………………………….. 14
- نقش تعمیرات در پایایی……………………………………………………………… 14
پویایی سیستم………………………………………………………………………………. 15
- بیان مسئله……………………………………………………………………………….. 19
- تدوین فرضیه های پویا……………………………………………………………….. 19
- فرموله کردن…………………………………………………………………………….. 20
- آزمون و اعتبارسنجی مدل……………………………………………………………. 21
- طراحی و ارزیابی سیاست…………………………………………………………… 23
کنترل کیفیت آماری……………………………………………………………………….. 23
- نمودار جمع تجمعی………………………………………………………………….. 24
- ماسک V………………………………………………………………………………… 24
- روش جدولی جمع تجمعی…………………………………………………………. 25
- فرضیات پژوهش………………………………………………………………………….. 27
- هدف پژوهش………………………………………………………………………………. 27
- روش پژوهش……………………………………………………………………………… 27
- ساختار پایان نامه ……………………………………………………………………………. 28
فصل دوم: ی بر ادبیات موضوع………………………………………………………………… 29
- مقدمه………………………………………………………………………………………… 30
سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………………………………………….. 30
- پیشرفتهای اخیر در زمینه نگهداری و تعمیرات……………………………. 34
- پایایی………………………………………………………………………………………… 36
- پویایی سیستم………………………………………………………………………………. 39
- کنترل کیفیت آماری……………………………………………………………………….. 46
- شکاف پژوهش…………………………………………………………………………….. 47
- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………… 48
فصل سوم: روش پژوهش………………………………………………………………………………. 49
- مقدمه………………………………………………………………………………………….. 50
طراحی مدل پویا برای سیستم نگهداری و تعمیرات………………………………… 50
- بیان مسئله…………………………………………………………………………… 52
- تدوین فرضیه های پویا……………………………………………………………. 54
- جدول متغیرهای مدل……………………………………………………………… 58
- نمودار علّت و معلول……………………………………………………………… 59
- نمودار انباشت و جریان………………………………………………………….. 89
- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………. 91
فصل چهارم: مطالعه عددی………………………………………………………………………….. 92
- مقدمه…………………………………………………………………………………………. 93
- اجرای مدل شبیهسازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات…………. 93
- اعتبارسنجی مدل شبیهسازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات….. 96
- تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نمودار CUSUM……………………………………. 104
- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………. 106
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها…………………………………………………………………. 107
- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………. 108
- پیشنهادها…………………………………………………………………………………….. 109
مراجع………………………………………………………………………………………………………. 110
مراجع فارسی………………………………………………………………………………………………. 111
مراجع لاتین………………………………………………………………………………………………… 111
فهرست شکلها
شکل 1-1- نقشه استراتژی ارزیابی متوازن سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………. 6
شکل 1-2- فرایند مدلسازی…………………………………………………………………………….. 16
شکل 1-3- فرایند مدلسازی در پویایی شناسی سیستم……………………………………………. 17
شکل 1-4- شکل پارامتری ماسک V…………………………………………………………………… 23
شکل 1-5- نمودار وضعیت جمع تجمعی…………………………………………………………….. 25
شکل 2-1- نمودار علّت و معلولی پژوهش دنیل و بنگت………………………………………… 40
شکل 2-2- نمودار انباشت و جریان پژوهش دنیل و بنگت………………………………………. 41
شکل 2-3- نمودار انباشت و جریان پژوهش ژانگ و ژیانگ…………………………………….. 42
شکل 2-4- نمودار انباشت و جریان پژوهش اولیوا و استرمن……………………………………. 43
شکل 2-5- نمودار انباشت و جریان پژوهش دوآن و همکاران………………………………….. 44
شکل 3-1- جایگاه سیستم نگهداری و تعمیرات…………………………………………………….. 48
شکل 3-2 فلوچارت رویهی حل مسأله پژوهش………………………………………………….. 51
شکل 3-3- نمودار علّت و معلولی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات………….. 80
شکل 4-1- نتایج مدل شبیهسازی ارزیابی پایایی در سیستم نگهداری و تعمیرات……………. 88
شکل 4-2- اثر تغییر تعداد برنامهی آموزش روی میزان مهارت کارکنان……………………….. 90
شکل 4-3- اثر تغییر تعداد برنامهی آموزش روی بهرهوری کارکنان…………………………….. 91
شکل 4-4- اثر تغییر تعداد برنامهی آموزش روی هزینه آموزش………………………………. 92
شکل 4-5- اثر تغییر تعداد برنامهی آموزش روی کیفیت سیستم نگهداری و تعمیرات……… 93
شکل 4-6- اثر تغییر تعداد برنامه های تبلیغاتی روی تعداد مشتریان…………………………….. 94
شکل 4-7- اثر تغییر تعداد برنامه های تبلیغاتی روی سهم بازار…………………………………… 95
شکل 4-8- اثر تغییر نرخ تورم روی هزینه مواد به ازای هر ماشین……………………………. 96
شکل 4-9- اثر تغییر نرخ تورم روی قیمت محصول……………………………………………….. 97
شکل 4-10- نمودار کنترل CUSUM با بهره گرفتن از داده های پایایی……………………………… 99
فهرست جدولها
جدول 1-1- تابع پایایی به ازای توابع توزیع مختلف………………………………………………. 12
جدول 1-2- اعتبارسنجی مدلهای پویایی سیستم…………………………………………………… 21
جدول 3-1- فرایند مدلسازی سیستماتیک مسائل پویایی سیستم……………………………….. 49
جدول 3-2- متغیرهای تأثیرگذار بر مدل………………………………………………………………. 55
جدول 4-1- تعدادی از روابط حاکم بر مدل پویا در سیستم نگهداری و تعمیرات…………… 86
چکیده
ارزیابی و کنترل پایایی، یکی از مسائل مهم و حیاتی هر سیستم نگهداری و تعمیرات است؛ به گونه ای که پایایی یک سیستم، می تواند بیانگر میزان توانایی آن در مواجهه با مسائل گوناگون باشد. هدف از این مطالعه، ایجاد و توسعه روشی جدید برای ارزیابی پایایی در یک سیستم نگهداری و تعمیرات است. از این رو، مجموعه ای از حلقههای علّی و معلولی و نمودارهای انباشت و جریان برای فهم و درک بهتر عوامل پویا در سیستم نگهداری و تعمیرات به کار گرفته شده است. همچنین، از نمودار کنترل جمع تجمعی (CUSUM)، برای تعیین صحت عملکرد مدل، استفاده شده است و توانایی این نمودار در شناسایی انواع تغییرات در پایایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
از جمله عوامل مؤثر بر پایایی یک سیستم نگهداری و تعمیرات میتوان به میزان تعمیرپذیری تجهیزات و ماشینآلات، کیفیت سیستم نگهداری و تعمیرات، میزان استفاده از روشهای نوین کنترل کیفیت، میزان استفاده از برنامه های بهبود پایایی، میزان دستیابی به استانداردهای بینالمللی، میزان آموزش کارکنان، میزان مهارت کارکنان، میزان توانایی مواجهه با نیازهای مشتریان، میزان توانایی تشخیص تغییر در سیستم، میزان رضایت مشتریان و … اشاره نمود.
مقدمه
در طول سالیان بسیاری، در اکثر سازمانها و شرکتها، تمامی تمرکز مدیریت، بر فعالیتهای تولیدی بوده و به موضوع نگهداری و تعمیرات (نت)[1]، به چشم یک سربار و مزاحم، نگریسته شده و این نگرش، باعث شده است که فعالیتهای نت، نادیده گرفته شود؛ امّا، در سالهای اخیر، سیاستهای سازمانی و نیازمندیهای کسب و کار، باعث شده تا مدیران، به موضوع نگهداری و تعمیرات، بیشتر توجه کنند. یکی از دلایل اصلی این توجه، آن است که هزینه های نت در سازمانها به یکی از هزینه های اصلی، تبدیل شده است. فراوانی بسیار زیاد هزینه های بخش نت در کارخانهها، این توان بالقوه را برای مدیریت ایجاد كرده است تا با توجه به مقوله نت، جلوی بسیاری از این هزینهها گرفته شود.
از طرفی، جهانی شدن بازار و رشد سریع توانایی گردش اطلاعات، موجب افزایش رقابت جهانی شده است که در نتیجه، برای رقابت موفقیتآمیز در محیط تجاری رقابتی و آشفته امروزی، سازمانها به عنوان ابزاری برای تأمین سود رقابتی و بقا، روی رضایت مشتریان از طریق افزایش تأکید بر کیفیت محصولات و خدماتشان، متمرکز شدهاند که لازمهی این امر، بهرهگیری از روشهای نوین نگهداری و تعمیرات در صنایع مختلف است.
همچنین، مدیران، امروزه برای بقا در مواجهه با مسائل محیطی باید با پیچیدگی، تنوع و تغییرات روزافزون دست و پنجه نرم کنند. متدولوژی پویاییهای سیستم در نتیجه تلاش های انجام شده برای بررسی و رفع موضوعات پویا و مرتبط با سیاستهای بلند مدت که هم در بخش عمومی و هم بخش خصوصی رواج دارد؛ شکل گرفت. پویاییهای سیستم، متدولوژی مطالعه و مدیریت سیستمهای بازخوردی پیچیده مانند سیستمهای موجود در حوزه کسب و کار و سایر سیستمهای اجتماعی است [6].
در این پایان نامه ، یک سیستم نگهداری و تعمیرات به همراه اجزای آن، به طور جامع در راستای پایایی با روش پویایی سیستم، مدلسازی شده و با بهره گرفتن از مطالعات شبیهسازی، نتایج کنترلی آن با کمک نمودار کنترل CUSUM، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 03:23:00 ب.ظ ]
|