کایرا[۲۶۶] و همکاران (۲۰۱۲) در مطالعه خود تأثیر ابتلا به PTSD بر هوش‌بهر نوجوانان مبتلا ‌به این اختلال را موردبررسی قراردادند. نتایج آن‌ ها نشانگر آن بود که بسته به نوع ترومایی که فرد با آن مواجه شده است، هوش‌بهر تغییرات متفاوتی خواهد داشت. بااین‌وجود، PTSD اثرات به طور معناداری منفی بر ۴ مؤلفه هوش ازجمله حافظه کاری، سرعت پردازش، ادراک کلامی و استدلال دریافتی دارد.

۲-۱۴- سرعت پردازش و افسردگی

اوکانر[۲۶۷] و همکاران (۱۹۹۰) گزارش کردند که بیماران افسرده اغلب اوقات تجربه‌ ذهنی کند شدن سرعت ذهنی را گزارش می‌کنند. بربیون[۲۶۸] و همکاران (۲۰۰۰) و فن[۲۶۹] و همکاران (۲۰۰۱) بیان کردند که کندی شناختی ممکن است در اختلال عصب روان‌شناختی مرتبط با افسردگی اساسی تک‌قطبی سهیم باشد. نبز[۲۷۰] و همکاران (۲۰۰۰) بیان کردند که کندی پردازش اطلاعات، همچنین اختلال در حافظه کاری، اختلال عصب روان‌شناختی را در سالخوردگان افسرده واسطه‌گری می‌کند. مطالعاتی در این راستا صورت گرفت که سرعت شناختی و حرکتی هر دو در افراد افسرده مختل می‌شوند (کالگیوری[۲۷۱] و الوانگر[۲۷۲]،۲۰۰۰). الیوت[۲۷۳] و همکاران (۱۹۹۶) دریافتند که میان‌سالان افسرده تنها در سرعت شناختی و نه حرکتی آسیب می‌بینند.

در حالی که بدکارکردی در افسردگی دوران سالخوردگی امری شایع است، تمام جنبه‌های شناختی به یک میزان تأثیر نمی‌پذیرند. آورده شده است که بیماران افسرده تنها در تکالیفی که تقاضاهای سنگینی از منابع پردازش دارد اختلال دارند ‌بنابرین‏ کاهش منابع در افسردگی سالخوردگی مشاهده می‌شود. مطالعه نبز[۲۷۴] و همکاران (۲۰۰۰) به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا منابع پردازش در شکل حافظه کاری و سرعت پردازش کاهش می‌یابند و اینکه آیا کاهش در این منابع می‌تواند واسطه اختلالات عصب روان‌شناختی باشد.

نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که عملکرد بیماران افسرده در هر دو مقیاس حافظه کاری و سرعت پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد. در حالی که این مقیاس‌ها در بیماران افسرده‌ای که درمان می‌شوند بهبود یافته و میزان اختلالات بیشتر از آنچه در گرده کنترل مشاهده می‌شود نخواهد بود.

براون و همکاران (۲۰۱۳) به منظور بررسی اثر افسردگی و شناخت بر روی افسردگی در سالخوردگان مبتلا به آمنزی و غیر مبتلا پرداختند. آن‌ ها دریافتند که علائم افسردگی، اختلالات حافظه و کاهش در سرعت پردازش اطلاعات به طور معناداری با اختلالات کارکردی در ارتباط بودند. سرعت پردازش در واقع واسطه اثر افسردگی بر عملکرد فرد بود و اثر بدکارکردی اجرایی را بر عملکرد بیماران کاملاً وساطت می‌کرد؛ ‌بنابرین‏ یافته ها نشانگر آن بودند که سرعت پردازش در اثری که افسردگی و اختلال در کارکردهای اجرایی بر اختلال عملکرد فرد دارند نقش مرکزی را ایفا می‌کند.

در تضاد با این یافته ها پورسل[۲۷۵]، ماروف[۲۷۶]، کاریوس[۲۷۷] و پانتلیس[۲۷۸] (۱۹۹۷) گزارش کردند که بیماران کم سال‌تر در اندازه‌گیری‌های برنامه‌ریزی و تغییر آمایه و نه در سرعت شناختی اختلالاتی را نشان می‌دهند. در نتیجه پورسل نتیجه گرفت که بیماران افسرده جوان کاهش سرعت شناختی، همانند آنچه در بیماران میانسال و سالخورده وجود دارد را نشان نمی‌دهند. مشکلی که در این تفسیر وجود دارد آن است که سرعت شناختی اندازه‌گیری شده به وسیله الیوت[۲۷۹] و همکاران (۱۹۹۶) و پورسل و همکاران (۱۹۹۷) با بهره گرفتن از زمان واکنش در مدت تکلیف برنامه‌ریزی سنجش شده است.

تاربوک[۲۸۰] و پیکل[۲۸۱] (۱۹۹۵) دریافتند که بیماران افسرده سالمند بیش از بیماران افسرده جوان کاهش در سرعت پردازش را نشان می‌دهند.

    1. . Brooks ↑
    1. . Schoeman ↑
    1. . Yamada ↑
    1. . Kawabe ↑
    1. . wilmshurst ↑
    1. . thackery ↑
    1. . harris ↑
    1. . Achenbach ↑
    1. . rescorla ↑
    1. . Simons ↑
    1. . Cahill ↑
    1. . Kenardy ↑
    1. . Hamblen ↑
    1. . Ehlers ↑
    1. . Olff ↑
    1. . Aupprle ↑
    1. . Beers ↑
    1. . De Bellis ↑
    1. . Schoeman ↑
    1. . Bremner ↑
    1. . Yasice ↑
    1. . Acosta ↑
    1. . Schuitevoerder ↑
    1. . Qureshi ↑
    1. . Twamley ↑
    1. .Vasterling ↑
    1. . Wearden ↑
    1. . Davalos ↑
    1. . Fink ↑
    1. .Wallace ↑
    1. . Happe ↑
    1. . Martino ↑
    1. .Whyman ↑
    1. . Moos ↑
    1. . Lueck ↑
    1. . Yang ↑
    1. . pacemaker-accumulator model ↑
    1. . Williams ↑
    1. . Plummer ↑
    1. . Humphery ↑
    1. . Verduyn ↑
    1. . Haarasilta ↑
    1. . Avenevoli ↑
    1. . Brooks ↑
    1. . O’Connor ↑
    1. . Brebion ↑
    1. . Rose ↑
    1. . Embeier ↑
    1. . Pelosi ↑
    1. . Pine ↑
    1. . Horan ↑
    1. . Klimkeit ↑
    1. . karl ↑
    1. . pannu ↑
    1. . kasai ↑
    1. . Eldrkin-Tompson ↑
    1. .Wagner ↑
    1. .Williams ↑
    1. . Wilkings ↑
    1. . Landro ↑
    1. . Nebes ↑
    1. . Porter ↑
    1. . Barch ↑
    1. . Bosboom ↑
    1. . Deijen ↑
    1. .Yang ↑
    1. . Simons ↑
    1. . Cahill ↑
    1. .Paunovic ↑
    1. .Vasterling ↑
    1. . Brewin ↑
    1. .Golier ↑
    1. .Yehuda ↑
    1. .Dalgleish ↑
    1. .Verduyn ↑
    1. . Rogers ↑
    1. .Wood ↑
    1. . Haarasilta ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...