پایان نامه ارشد رشته صنایع: زمانبندی دروس دانشگاهی تک هدفه و چند هدفه مبتنی بر ترجیحات اساتید و دانشجویان و دانشگاه |
![]() |
1-2- بیان مسأله……………………. 2
1-3- ضرورت تحقیق…………………….. 6
1-4- اهداف تحقیق…………………….. 6
1-5- سئوالات تحقیق…………………….. 7
1-6- جمعبندی…………………….. 7
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق……………………… 8
2-1-مقدمه……………………. 9
2-2- طبقه بندی مسائل جدول زمانی…………………….. 10
2-3- جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 11
2-3-1- محدودیتهای سخت جدول زمانی دروس دانشگاهی………. 12
2-3-2- محدودیتهای نرم جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 13
2-3-3- روشهای حل جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 17
2-4- انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی…………………….. 23
2-4-1- روشهای بهینه سازی ترکیبی…………………….. 24
2-4-1-1- الگوریتمهای فراابتکاری……………………. 25
2-5- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)…………………….
2-5-1- همسایگی…………………….. 29
2-5-2- لیست ممنوعه……………………. 29
2-5-3- معیار آرمانی…………………….. 30
2-5-4- استراتژی لیست کاندید…………………….. 31
2-5-5- استراتژی تقویت……………………… 32
2-5-6- استراتژی تنوع بخشی…………………….. 32
2-5-7- معیار توقف………………………. 33
2-6- الگوریتم جستجوی متغیر همسایگی (VNS)…………………….
2-6- 1- فرایند ارتعاش………………………. 35
2-6- 2- فرایند جستجوی محلی…………………….. 36
2-7- مدلهای بهینه سازی چند هدفه……………………. 37
2-7-1- مفهوم غلبه در مسائل بهینه سازی چندهدفه…………. 38
2-8- الگوریتم چند هدفه ژنتیک (NSGA II)…………………….
2-9- فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP)…………………….
2-9-1- درخت سلسه مراتبی…………………….. 42
2-9-2- انجام مقایسات زوجی…………………….. 43
2-9-3- محاسبه ضرایب اهمیت……………………… 44
2-9-4- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها…………………… 45
2-9-5- بررسی سازگاری سیستم…………………….. 45
2-10- جمعبندی…………………….. 48
فصل سوم: روش تحقیق……………………… 49
3-1- مقدمه……………………. 50
3-2- جدول زمانی دروس دانشگاهی مبتنی بر ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه……. 50
3-2-1- مفروضات مسأله ارائه شده……………………. 51
3-2-2- مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در مدل ارائه شده……………………. 52
3-3- روش جمع آوری اطلاعات……………………… 52
3-4- الگوریتمهای تکاملی مورد استفاده……………………. 52
3-5- مدل ریاضی…………………….. 53
3-5-1- محدودیتهای سخت……………………… 53
3-5-2- محدودیتهای نرم……………………. 54
3-5-3- پارامترها و مجموعه های مدل…………………….. 55
3-5-4- متغیر تصمیم…………………….. 56
3-6- مدل ریاضی تک هدفه……………………. 56
3-7- تشریح مدل ریاضی…………………….. 57
3-8- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)…………………….
3-8- 1- نحوه نمایش جواب……………………… 58
3-8-2- تولید جواب اولیه……………………. 59
3-8-3- همسایگی…………………….. 59
3-8-4- لیست ممنوعه……………………. 59
3-8-5- معیار آرمانی…………………….. 60
3-8-6- استراتژی لیست کاندید…………………….. 60
3-8-7- استراتژی تقویت……………………… 61
3-8-8- استراتژی تنوع بخشی…………………….. 61
3-8-9- معیار توقف………………………. 62
3-9- الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر در جستجوی ممنوعه (TS-VNS)…………………….
3-9-1- استراتژی های ساختار همسایگی…………………….. 64
3-10- فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP)…………………….
3-10-1- درخت سلسه مراتبی…………………….. 69
3-10-2- انجام مقایسات زوجی…………………….. 69
3-10-3- محاسبه ضرایب اهمیت……………………… 70
3-10-4- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها…………………… 70
3-10-5- بررسی سازگاری سیستم…………………….. 70
3-11- مدل ریاضی چند هدفه……………………. 71
3-12- الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II)…………………….
3-12-1- نحوه نمایش جواب و جمعیت اولیه……………… 73
3-12-2- انتخاب……………………… 74
3-12-3- تقاطع……………………. 74
3-12-4- جهش………………………. 77
3-12-5- معیار توقف………………………. 78
3-13- الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS)………………..
3-14- جمعبندی…………………….. 81
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق……………………… 82
4-1- مقدمه……………………. 83
4-2- تنظیم پارامترهای الگوریتمهای فراابتکاری…………………….. 83
4-3- اجرای الگوریتمها…………………… 86
4-4- نتایج محاسباتی الگوریتمهای مدل تک هدفه و تجزیه و تحلیل آنها……. 86
4-4-1- تحلیل نتایج بهترین مقدار تابع هدف……………………… 87
4-4-2- تحلیل نتایج اولین زمان رسیدن به بهترین مقدار تابع هدف………….. 89
4-5- نتایج محاسباتی الگوریتمهای مدل چند هدفه و تجزیه و تحلیل آنها……. 91
4-5-1- تحلیل نتایج شاخص میانگین فاصله از نقطه ایده آل (MID)………………….
4-5-2- تحلیل نتایج شاخص تعداد جوابهای آرشیو پاراتو……………………. 95
4-5-3- تحلیل نتایج شاخص یکنواختی پاراتو……………………. 98
4-5-4- تحلیل نتایج شاخص پوشش مجموعه……………………. 100
4-5-5- تحلیل نتایج شاخص بیشترین گستردگی…………………….. 102
4-5-6- تحلیل نتایج زمان اجرای الگوریتمها ……………………104
4-6- جمعبندی…………………….. 106
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات……………………… 108
5-1- نتیجه گیری…………………….. 109
5-2- پیشنهادها برای تحقیقات آتی…………………….. 110
5-2-1- تحقیقات مربوط به گسترش مدل مسأله……………………. 110
5-2-2- تحقیقات مربوط به رویکرد حل مسأله……………………. 111
مراجع…………………….. 112
چکیده:
در این پایان نامه ، یک مدل برای مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی به دو صورت تک هدفه و دو هدفه ارائه شده است. هدف این مسأله تهیه جدول زمانی دروس دانشگاهی مناسب و قابل قبول، با در نظر گرفتن مجموعه ای از محدودیتها و ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه با توجه به فضای آموزشی در ایران است. در مسائل جدول زمانی محدودیتها به دو دسته سخت و نرم تقسیم میشوند. محدودیتهای سخت باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین می کنند و محدودیتهای نرم که بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته میشوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی با کیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیت نرم داشته باشیم. با توجه به NP-Hard بودن مسأله، برای حل مدلها از الگوریتمهای فرا ابتکاری استفاده شده است. در مدل تک هدفه از الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS) و الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر در جستجوی ممنوعه (TS-VNS) برای حل مدل استفاده شده است. با بهره گرفتن از فرایند تصمیم گیری AHP، جدولهای زمانی بدست آمده از الگوریتمهای فراابتکاری، رتبه بندی و گزینه برتر انتخاب می شود. در مدل دو هدفه از الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II) و الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS) استفاده شده است. همچنین در هر بخش با مقایسه عملکرد الگوریتمها، کارایی آنها ارزیابی شده است.
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
امروزه زمانبندی جزء ضروریات اجتناب ناپذیر زندگی بشری است. در برنامه های کلان کشورهای توسعه یافته، یکی از بخشهایی که در نیل به تحقق برنامهها و اهدافشان نقش به سزا و مؤثری ایفا کرده، نظام آموزشی است. بنابراین با توجه به نقش کلیدی نظام آموزشی در هر جامعه، میتوان به اهمیت برنامه ریزی درست و مناسب در این سیستم پی برد. به طوری که یک زمانبندی مناسب سبب ارتقای کیفیت آموزشی و رضایتمندی کارکنان میباشد. جدول زمانی نوع خاصی از مسأله زمانبندی است. مسأله زمانبندی در دانشگاهها به دو دسته جدول زمانی برای امتحانات و زمانبندی دروس تقسیم می شود. مقصود از زمانبندی در این تحقیق، دسته دوم است. در این تحقیق تلاش شده است که تا حد امکان از مقالات اخیر در حوزه جدول زمانی، بویژه جدول زمانی دروس دانشگاهی و همچنین مقالات مربوط به روشهای حل فراابتکاری استفاده شود تا بیان نوین و کارا با اثربخشی مناسب ایجاد گردد.
2-1- بیان مسأله
جدول زمانی نوع خاصی از مسأله زمانبندی است، در سال 1996، آقای رن[1] تهیه جدول زمانی را بعنوان مسئله قرار دادن منابع خاص، با توجه به محدودیتها، در تعداد محدودی بازه زمانی و مکان، با هدف ارضاء مجموعه ای از اهداف تا حد ممکن توصیف کرد. این تعریف عمومی توصیفی از مسائل تهیه جدول زمانی است که به طور کلی پذیرفته شده است.
جدول زمانی در مسائلی با دامنههای وسیع و متنوع کاربرد دارد که از آن جمله میتوان مسائل آموزشی، مسابقات ورزشی، مسائل حملونقل، برنامهی کاری کارکنان، زمانبندی جلسات و زمانبندی فرایندهای تولیدی نام برد.
جدول زمانی دروس دانشگاهی عبارت از تخصیص تعداد معینی از منابع مانند اساتید و دروس، به تعداد محدودی از دوره های زمانی و کلاس در یک دوره مشخص با توجه به مجموعه ای از محدودیتها، جهت رسیدن به یکسری از اهداف مشخص است. معمولاً در این نوع مسائل محدودیتها به دو دسته سخت و نرم تقسیم میشوند. محدودیتهای سخت، محدودیتهایی هستند که حتماً باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین می کنند و محدودیتهای نرم بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته میشوند و حتماً لزومی ندارد که همانند محدودیتهای سخت به طور کامل برآورده شوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی باکیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیتهای نرم داشته باشیم [4].
محدودیتهای نرم از طریق تابع پنالتی ارزیابی میشوند و تابع هدف این مسائل از مجموع وزن دهی شده توابع پنالتی محدودیتهای نرم تشکیل می شود.
محدودیتهای سخت عمومی به کار گرفته شده در این مسائل به صورت زیر هستند:
- یک منبع (درس، استاد، دانشجو) نمی تواند در آن واحد در چند جا (کلاس، پریود زمانی) استفاده شود.
- در هر دوره زمانی باید منابع در دسترس برای مواردی که زمانبندی شده اند کافی باشد.
اما محدودیتهای نرم با توجه به نوع و ترجیحات، برای هر مسأله متفاوت است. ما در این تحقیق ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه را مد نظر قرار دادهایم.
در حال حاضر در اغلب دانشگاهها زمانبندی دروس به صورت دستی و توسط افراد مجرب انجام میگیرد. در برنامه ریزی دستی، با روشی تکراری دروس زمانبندی میشوند بدین صورت که در هر تکرار، یک درس انتخاب می شود و زمانبندی از دو درسی شروع می شود که تعداد دانشجوی بیشتری همزمان برای آن دو درس ثبت نام کرده باشند و بنابراین این دو درس نباید در یک زمان ارائه شوند و باید انتخاب استاد و بازه زمانی به گونه ای صورت گیرد که محدودیتهای دیگر را نیز نقض نکند. این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا تمامی دروس به استاد و زمانی تخصیص داده شوند.
از آنجا که زمانبندی دستی وقتگیر است و لزوماً تمام خواسته های اساتید و دانشجویان را به بهترین نحو برآورده نمی کند، استفاده از روش کامپیوتری که در زمانی بسیار کمتر، جواب خوبی را فراهم میآورد، مناسب به نظر میرسد.
تحقیق و جستجو درباره زمانبندی ماشینی دروس به دهه 60 میلادی برمیگردد. بیشتر این روشها، به نوعی شبیهسازی نحوه زمانبندی توسط نیروی انسانی است. در این روشها، ابتدا مفیدترین دروس زمانبندی میشوند. سپس دروس با اولویت کمتر، به طور متناوب به جدول زمانی ناتمام اضافه شده تا اینکه تمام دروس زمانبندی شوند. پس از آن محققان به بررسی روشهای عمومیتر پرداختند مانند روش های برنامه ریزی عدد صحیح، جریان شبکه، رنگ آمیزی گراف و …. در دو دهه آخر، تلاشها بر روی روشها ابتکاری و فراابتکاری متمرکز شده است [5].
البته این گونه مسائل زمانبندی نمی تواند به صورت کاملاً نرمافزاری انجام شود. زیرا معیارهای بهتر بودن نسبی زمانبندیها، لزوماً به آسانی به زبان نرم افزارهای کامپیوتری بیان نمیشوند. از طرفی، از آنجا که فضای جواب در این گونه مسائل بسیار بزرگ است، دخالت نیروی انسانی می تواند مسأله را در راستای جوابهای مناسبتر هدایت کند، در حالی که روشهای کامپیوتری به صورت کامل، قادر به یافتن این جوابهای مناسب نیستند. به همین دلیل، بیشتر سیستمهای حل، امکان تغییر و دستکاری در جواب را برای کاربر فراهم میسازند. که در این تحقیق از مدیر گروه دانشکده به عنوان تعدیل کننده نهایی خروجی برنامه (برای مدل تک هدفه) با کمک گرفتن از روش AHP استفاده شده است، که در فصل 3 به صورت کامل تشریح شده است.
مفاهیم استفاده شده در جدول زمانی دروس دانشگاهی به شرح ذیل است:
رویداد: فعالیتی که باید زمانبندی شود، مانند: جلسات درسی.
برش زمانی: یک تعداد بازه زمانی، که هر یک از رویدادها در آن بازههای زمانی، زمانبندی میشوند.
منبع: منابعی که توسط رویدادها مورد نیاز است، مانند: کلاسها.
قید: یک محدودیت برای زمانبندی رویدادها، مانند: ظرفیت کلاس درسی.
افراد: کسی یا کسانی که همراه با رویدادها وجود دارند، مانند: اساتید، دانشجویان.
برخورد: اگر دو رویداد با یکدیگر برخورد داشته باشند، مانند: زمانبندی بیش از یک درس در یک کلاس در یک زمان یکسان.
1-3- ضرورت تحقیق
از آنجایی که زمانبندی دستی وقتگیر بوده و لزوماً تمام خواسته ها و ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه را پوشش نمیدهد و همچنین با افزایش روز افزون رشتهها، گرایشات، تنوع دروس، افزایش تعداد دانشجویان و محدود بودن منابع در یک دانشگاه، كار زمانبندی دروس را دشوار مینماید. همه این عوامل ضرورت استفاده از روشهای مدلسازی و حل کامپیوتری که در زمان بسیار کمتری جواب خوبی فراهم میآورند، را دو چندان می کند. با توجه به این که در دنیای واقعی، مشخصات و ابعاد مسأله فوق گوناگونی و محدودیتهای زیادی دارد، در نظر گرفتن تمام این خصوصیات منجربه فضای حل بسیار بزرگی می شود که این مسأله را تبدیل به یک مسأله NP-Hard کرده [6]، و در برخی منابع نیز این مسأله به عنوان یک مسأله NP-Complete معرفی شده است [7].
مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی با توجه به ساختار و مقرارت آموزش عالی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت میباشد و حتی با توجه به قوانین داخلی هر دانشگاه، محدودیتها و تابع هدف می تواند تغییر کند.
[1]. Wren
[2]. University Course Timetabling
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 12:29:00 ب.ظ ]
|