۱-۸ روش شناسی تحقیق

 

روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است.توصیفی ‌به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط پدیده‌های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود می‌باشد و همبستگی به دلیل اینکه در این تحقیق رابطه بین متغیرها مورد نظر است.تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی و بر اساس داده های تاریخی می‌باشد.‌بنابرین‏ می توان آن را از نوع پس رویدادی طبقه بندی نمود.در اینگونه تحقیقات،محقق به بررسی علت و معلول(متغیر وابسته و متغیر توضیحی)پس از وقوع می پردازد.در این تحقیقات بین متغیرها یک رابطه آماری وجود دارد که هدف بررسی این رابطه می‌باشد.

 

۱-۸-۱ روش گردآوری اطلاعات

 

با توجه به ماهیت این تحقیق از دو روش می‌دانی و کتابخانه ای استفاده می شود.

 

روش کتابخانه ای: استفاده از منابع کتابخانه ای که شامل کتاب،مجلات،پایان نامه ها،مقالات و اینترنت می‌باشد.این روش برای انجام مطالعات مقدماتی،تدوین فصل ادبیات تحقیق و چهار چوب نظری پژوهش به کار می رود.

 

روش می‌دانی: برای جمع‌ آوری داده های مربوط به فرضیات تحقیق به گروه شرکت های پذیرفته شده در بورس مراجعه خواهیم نمود و پس از استخراج اطلاعات مورد نیاز از طریق نرم افزار راه آورد نوین و بانک های اطلاعاتی سازمان بورس و تجمیع داده ها در ستون های excel به محاسبه متغیر های تحقیق می پردازیم و با بهره گرفتن از نرم افزار های spss و eviews فرضیات پژوهش را مورد آزمون قرار می‌دهیم.

 

۱-۸-۲ قلمرو تحقیق

 

تعیین قلمرو تحقیق، یکی از نکات مهم هر پژوهش می‌باشد.تعیین دقیق چهارچوب موضوعی،زمانی و مکانی تحقیق باعث افزایش کارایی و اثربخشی تحقیق می شود و از اتلاف زمان ،هزینه و نیروی انسانی جلوگیری می‌کند.

 

۱-۸-۲-۱ قلمرو موضوعی تحقیق

 

در این تحقیق تنها تاثیر مدیریت سود بر نوع اظهار نظر حسابرس مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر عوامل مؤثر بر نوع اظهار نظر حسابرس موضوع بررسی این تحقیق نمی باشد. پس به طور کلی می توان گفت که قلمرو موضوعی در حیطه حسابداری مالی می‌باشد.

 

۱-۸-۲-۲ قلمرو زمانی تحقیق

 

قلمرو زمانی تحقیق یک دوره‌ ۷ساله شامل صورت‌های مالی سال‌های ۱۳۸۶الی ۱۳۹۱ می‌باشد.

 

۱-۸-۲-۳ قلمرو مکانی تحقیق

 

قلمرو مکانی تحقیق ، بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.

 

۱-۸-۳ جامعه آماری تحقیق

 

کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، جامعه‌ آماری تحقیق حاضر را شکل می‌دهند.

 

۱-۹ تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

 

مدیریت سود: فرایند اعمال قضاوت و یا زمان‌بندی و انجام معاملات برای ایجاد تغییر در گزارش‌های مالی به منظور گمراه کردن عده‌ای از استفاده‌ کنندگان در رابطه با نتایج عملکرد اقتصادی شرکت و یا به منظور تحت تأثیر قرار دادن نتایج قراردادهای مبتنی بر ارقام حسابداری گزارش شده (هیلی و واهلن[۱]، ۱۹۹۹).

 

اقلام تعهدی: تفاوت بین سود حسابداری و جزء نقدی آن را اقلام تعهدی می‌گویند.به بیان دیگر تفاوت میان زمانبندی جریان های نقدی و زمانبندی شناخت معاملات است.

 

اظهار نظر حسابرس: به اظهار نظر حرفه ای حسابرس نسبت به مطلوبیت ارائه ی صورت های مالی گفته می شود.

 

۱-۱۰ ساختار پژوهش

 

این تحقیق در قالب پنج فصل و به صورت زیر ارائه شده است.در فصل اول (حاضر) تحقیق، کلیاتی از تحقیق ارائه شد که شامل تشریح و بیان موضوع تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه‌ها، روش تحقیق و تعریف واژه های تحقیق می‌باشد.

 

فصل دوم شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق است. در این فصل پس از ارائه مفاهیم بنیادی پژوهش، تحقیقات مختلفی را که از زوایای گوناگون به بررسی موضوع این تحقیق پرداخته‌اند بیان می‌گردند.

 

در فصل سوم روش تحقیق بیان شده است. در این فصل ابتدا فرضیه‌های تحقیق، جامعه‌ و نمونه‌ آماری تحقیق بیان می‌شود و سپس به چگونگی آزمون فرضیه‌های تحقیق می‌پردازد.

 

فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات و تحلیل یافته های پژوهش اختصاص داردکه در آن آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق و نتایج مربوط به آزمون فرضیه‌ها آورده شده است.

 

فصل پنجم شامل خلاصه تحقیق، نتایج و پیشنهادات می‌باشد. این فصل با ارائه‌ خلاصه‌ای در رابطه باموضوع تحقیق و نتایج آن شروع شده و سپس به تحلیل تطبیقی یافته های تحقیق می‌پردازد و پیشنهاداتی ارائه می‌گردد. در پایان، فهرست منابع و مآخذ تحقیق به پیوست ارائه می‌گردد.

 

فصل دوم

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

۲-۱ مقدمه

 

اطلاعات رکن رکین تصمیم‌گیری است. باجدایی مالکیت از مدیریت و به وجود آمدن عدم تقارن اطلاعاتی بین گروه‌های ذینفع درون سازمانی وبرون‌سازمانی، گزارشگری مالی به عنوان ابزاری برای ارائه‌ اطلاعات به ذینفعان برون‌سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به تضادمنافع بین گروه‌های ذینفع، تنوع نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان و پیامدهای اقتصادی ناشی از گزارشگری مالی، نهادهای مقررات‌گذار درصدد برآمدند که با وضع قوانین و مقررات لازم به منظور حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و سایرین به گزارشگری مالی، موجبات رشد و توسعه‌ اقتصادی را فراهم آورند.

 

صورت‌های مالی، هسته‌ی اصلی گزارشگری مالی می‌باشند. استانداردهای حسابداری شکل و محتوای صورت‌های مالی را تعیین می‌کنند.این استانداردها به دلیل پیچیده‌گی محیط تجاری، تنوع فعالیت‌های اقتصادی و توانایی ‌پاسخ‌گویی‌ به شرایط و معاملات جدید می‌بایست از انعطاف لازم برخوردار باشند.انعطاف‌پذیری موجود در استانداردهای حسابداری را می‌توان به شمشیری دو لبه تشبیه کرد زیرا از یک طرف موجبات تهیه و ارائه‌ صورت‌های مالی مربوط را فراهم می‌آورد و از طرف دیگر باعث کاهش قابلیت اتکای آن می‌شود و فرصت لازم را به مدیران می‌دهد که از طریق اعمال نظرها و قضاوت‌ها، زمینه‌ی لازم را برای حداکثر کردن منافع شخصی خود فراهم آورند. این منافع لزوماًًٌ در جهت منافع سایر استفاده‌ کنندگان نیستند.

 

از طرف دیگر عدم تقارن اطلاعاتی بین استفاده کنندگان و مدیران سبب شده تا شرکت ها هزینه های نمایندگی را متحمل شوند،هزینه ای که ضرورت حسابرسی را ایجاب می‌کند.حسابرسی از طریق اعتبار دهی به صورت های مالی موجب می شود تا قابل اتکا بودن اطلاعات گزارش شده افزایش یافته و هزینه های نمایندگی کاهش یابد.این عمل در چارچوب یک فرایند سیستماتیک با جمع‌ آوری شواهد و مدارک لازم و بررسی ادعاهای مدیران که در قالب اطلاعات صورت های مالی ارائه می شود،پرداخته و به اظهار نظر در خصوص قابلیت اتکای اطلاعات می پردازد.لذا در این تحقیق سعی شده است که ارتباط بین مدیریت سود با نوع اظهار نظر حسابرسان مورد بررسی قرار گیرد.

 

۲ -۲ مدیریت سود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...