پایان نامه روانشناسی گرایش کتابداری: بررسی عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال های 1385-1389 : مطالعه موردی دانشگاه شیراز |
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………….. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 5
1-4- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-1- هدف اصلی………………………………………………………………………………………………………… 5
1-4-2- اهداف فرعی………………………………………………………………………………………………………. 5
فصل دوم: مبانی نظری و تحقیقات پیشین
2- مبانی نظری و تحقیقات پیشین
2-1- مبانی نظری پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 6
2-1-1- علم چیست؟………………………………………………………………………………………………….. 6
2-1-1-1- تحولات علم در ایران…………………………………………………………………………….. 9
2-1-1-2- علم و فن آوری……………………………………………………………………………………. 10
2-1-2- دانشگاه و تولید علم…………………………………………………………………………………….. 11
2-1-2-1- اعضای هیات علمی……………………………………………………………………………… 12
2-1-2-2- ارتباطات علمی…………………………………………………………………………………….. 14
2-1-3- موانع تولید علم……………………………………………………………………………………………. 17
2-1-4- علم سنجی ………………………………………………………………………………………………….. 22
2-1-4-1- اهمیت علمی سنجی …………………………………………………………………………. 23
2-1-5- نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………… 24
2-2- پیشینه پژوهش
2-2-1- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………. 25
2-2-2- تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………….. 34
2-3-3- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………. 38
2-3- سوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 39
2-4- تعریف مفاهیم و متغیرها
2-4-1- تعاریف مفهمومی………………………………………………………………………………………….. 39
2-4-1-1- پایگاه موسسه اطلاعات علمی(ISI)……………………………………………….. 39
2-4-2-2- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)……………………………………….. 40
2-4-1-3- تولیدات علمی………………………………………………………………………………….. 40
2-4-1-4- عوامل سازمانی………………………………………………………………………………….. 40
2-4-1-5- عوامل فردی……………………………………………………………………………………… 41
2-4-2- تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………. 41
2-4-2-1- پایگاه موسسه اطلاعات علمی…………………………………………………………. 41
2-4-2-2- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام…………………………………………………… 41
2-4-2-3- تولیدات علمی………………………………………………………………………………….. 41
-4-1-4- عوامل سازمانی…………………………………………………………………………………….. 42
2-4-1-5- عوامل فردی……………………………………………………………………………………… 42
2-4-1-6- ارتباط علمی……………………………………………………………………………………… 42
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3- روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 44
3-2- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 44
3-3- جامعه مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………………… 44
3-4- روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………….. 45
3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………. 45
3-5-1- پایایی……………………………………………………………………………………………………………… 46
3-5-2- روایی……………………………………………………………………………………………………………… 47
3-6- روش گردآوری داده ها از پایگاه های ISIو ISC…………………………………………………….. 47
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………… 49
فصل چهارم: یافته ها
4- تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 51
4-2- یافته های توصیفی پژوهش……………………………………………………………………………………….. 51
4-2-1- توزیع اعضا برحسب مهارت های اطلاعاتی……………………………………………………… 53
4-2-2- توزیع اعضا برحسب رضایت خدمات رفاهی دانشگاهی………………………………….. 52
4-2-3- توزیع اعضا برحسب رضایت امکانات و تجهیزات پژوهشی…………………………….. 53
4-2-4- توزیع اعضا برحسب میزان ارتباط علمی ……………………………………………………….. 54
4-3- پاسخ به سوالات پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 55
4-3-1- سوال اول……………………………………………………………………………………………………………. 55
4-3-2- سوال دوم ………………………………………………………………………………………………………….. 57
4-3-3- سوال سوم ………………………………………………………………………………………………………… 58
4-3-4- سوال چهارم……………………………………………………………………………………………………….. 60
4-3-5- سوال پنجم…………………………………………………………………………………………………………. 61
4-3-6- سوال ششم ……………………………………………………………………………………………………….. 62
4-3-7- سوال هفتم ……………………………………………………………………………………………………….. 64
4-3-8- سوال هشتم ……………………………………………………………………………………………………… 64
4-2-9- سوال نهم …………………………………………………………………………………………………………. 64
4-3-10- سوال دهم ………………………………………………………………………………………………………. 65
4-3-11- سوال یازدهم……………………………………………………………………………………………………. 66
4-3-12- سوال دوازدهم ……………………………………………………………………………………………….. 66
فصل پنجم: بحث، نتایج، و نتیجه گیری
5- بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… 70
5-2- خلاصه نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 70
5-3- بحث از یافته های حاصل از پژوهش……………………………………………………………………….. 71
5-4 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… 76
5-5- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………. 77
5-6-1- پیشنهادات پژوهش………………………………………………………………………………………. 77
5-6-2- پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده………………………………………………………….. 78
فهرست منابع
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 79
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 84
پیوست
پیوست 1: پرسش نامه………………………………………………………………………………………………………………… 87
فهرست جدول ها
جدول 3-1- توزیع اعضای هیات علمی مورد مطالعه به تفکیک دانشکده…………………………….. 45
جدول 3-2- نتایج بررسی پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ…………………………. 47
جدول 4-1- توزیع اعضای بر حسب مهارت های اطلاعاتی…………………………………………………….. 52
جدول 4-2- توزیع اعضا بر حسب رضایت از خدمات رفاهی دانشگاهی………………………………… 53
جدول 4-3- توزیع اعضا بر حسب رضایت از فرصت ها و امکانات دانشگاهی……………………….. 54
جدول 4-4- توزیع اعضا بر حسب میزان ارتباطات علمی……………………………………………………….. 55
جدول 4-5- نتایج تحلیل واریانس یک راهه جهت بررسی تفاوت تولیدات علمی
گروه های سنی……………………………………………………………………………………………………………………………. 57
جدول 4-6- نتایج آزمون توکی برحسب گروه های مختلف سنی………………………………………….. 58
جدول 4-7- نتایج تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه تولیدات علمی
گروه های آموزشی………………………………………………………………………………………………………………………. 58
جدول 4-8- نتایج آزمون توکی بر حسب گروه های مختلف آموزشی…………………………………… 59
جدول 4-9- نتایج تحلیل واریانس یک راهه جهت مقایسه تولیدات علمی مرتبه………………… 60
جدول 4-10- نتایج آزمون توکی برحسب رتبه های مختلف دانشگاهی……………………………….. 60
جدول 4-11- نتایج تحلیل واریانس یک راهه جهت بررسی تفاوت تولیدات علمی
بر حسب سوابق کاری………………………………………………………………………………………………………………….. 61
جدول 4-12- نتایج آزمون توکی بر حسب سوابق کاری مختلف…………………………………………… 61
جدول 4-13- ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………. 62
جدول 4-14- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان جهت پیش بینی میزان
تولیدات علمی………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
جدول 4-15- ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه…………………………………………………….. 64
جدول 4-16- ابزارهای و مجراهای ارتباطی برای کسب اطلاعات علمی……………………………….. 65
جدول 4-17- مهم ترین عوامل انگیزشی……………………………………………………………………………….. 66
جدول 4-18- مهم ترین موانع و تنگناها………………………………………………………………………………… 67
فهرست نمودارها
نمودار 4-1-میزان تولیدات مقاله اعضای هیات علمی در پایگاه ISC و ISI……………………….. 56
نمودار 4-2- میزان تولیدات مقاله اعضای هیات علمی در هر دو پایگاه ISC و ISI
چکیده
در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز که دارای مقاله های ISC و ISI در سال های 1385-1389بوده اند، پرداخته شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که حاوی سوالاتی درباره ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان، مهارت های اطلاعاتی آنان، خدمات رفاهی و پژوهشی دانشگاه، مجراهای ارتباطی، عوامل انگیزشی، و موانع و تنگناهای علمی بود. نتایج حاصل از محاسبه پایایی و بررسی روایی پرسشنامه مطلوب بود. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز که در بازه زمانی 1389-1385 در دو پایگاه موسسه اطلاعات علمی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دارای مقاله بوده اند، می باشد که 466 نفر بوده اند. از این تعداد، 250 نفر به طور طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج پژهش نشان داد که بین میزان تولیدات علمی اعضا بر حسب سن، گروه های آموزشی، مرتبه علمی، و سابقه کار تفاوت معنی داری وجود دارد. بین مهارت های اطلاعاتی اعضای هیات علمی و میزان تولیدات علمی آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت اما بین میزان تولیدات علمی با رضایت اعضا از خدمات رفاهی دانشگاهی، رضایت از امکانات و تجهیزات پژوهشی و میزان ارتباطات علمی، رابطه معنی داری وجود نداشت. در مورد مجراهای ارتباطی، اعضای هیات علمی مجلات علمی و تخصصی را مهم ترین مجرای ارتباطی دانسته اند. از بین عوامل انگیزشی، علاقه به دانش افزایی و از بین موانع و تنگناهای انجام فعالیت پژوهشی، کمبود بودجه و اعتبارات پژوهشی به عنوان مهم ترین مانع انجام فعالیت پژوهشی شناخته شده است.
مقدمه
پویایی تفکر علمی با اتکا به خلاقیت نهفته الهی و قوه فعال اندیشه و ارزش بخشیدن به مرتبه تفکر و تعلیم و تعلم به نو آفرینی و پیشرفت فضای عمومی زندگی و ارتقای تمدن بشر منجر شده است. این پیشرفت، حاصل تلاقی فرهنگها و تمدنهای گوناگون و نتیجه فرایند رشد یابنده در ابعاد مختلف است که توانمندی، توسعه و استقلال واقعی کشورها را، که با توانایی آنها در تولید علم و تحقیقات نسبت مستقیم دارد، در برمیگیرد ( فضل الهی، 1388) .تولیدات علمی به عنوان منابع مهم در کشورها به حساب می آید و عاملی بسیار مهم برای رها شدن از وابستگی ها و استقلال کشورها به حساب میآیند. در جوامع امروزی توانمندی و توسعه اقتصادی نسبت مستقیم با تولیدات علمی – پژوهشی آن کشورها دارد و تولیدات علمی موتور محرکه برای کشورها به حساب میآید. امروزه، تحقیقات پس از آموزش نیروی انسانی به مثابه یکی از ستون های لازم برای توسعه سالم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تلقی میگردد و فرض توسعه یافتگی در دراز مدت، بدون تاسیس یک نظام تحقیقاتی در کشور، فرض محال است زیرا خوداتکایی در علم و فن آوری باعث بوجود آمدن تحرکی کیفی و پویا در چرخه تحقیقات هر جامعه میباشد (سلیمانی، 1387).
برای تولید علمی و ایجاد تحقیقات و پژوهش نیاز به ایجاد برنامه ریزی و راهبردهایست تا بتواند منجر به توسعه علمی و پژوهشی شود. در این راهبردها باید اهداف لازم برای رسیدن به تحقیق و پژوهش با کیفیت لحاظ گردد تا به یک شکوفایی علمی در جامعه دست یافت.
در جامعه ایران امروز، به رغم این که سالانه درصد اندکی از تولید ناخالص داخلی صرف امور پژوهشی می شود، با این حال، این نسبت به دلیل وجود پاره ای مسایل و موانع از قبیل موانع مالی، تجهیزاتی، مدیریتی، ساختاری و فرهنگی از وضع مطلوبی برخودار نیست. علم و پژوهش در جامعه ایران علاوه بر اصول، روش و ابزارهای پژوهشی دارای الزاماتی است که بدون آن امکان انجام تحقیق عینی و شناخت دقیق پدیده ها و مسایل وجود نخواهد داشت (طایفی، 1380).
با این حال کشور ما در سالهای اخیر رشد علمی بسیار خوبی داشته است. در مجله ساینس متریکس[1] با عنوان30 years in science: secular Movements in knowledge creation به این مسئله پرداخته شده است که سرعت رشد علمی در کشورهای خاورمیانه افزایش یافته (تقریبا چهار برابر جهانی )که ایران و ترکیه در راس این کشورها می باشند. به طور خاص، ایران یکی از سریع ترین ظرفیتهای علمی را داشته که جهان در طول این دو دهه به خود دیده است ودر توجیه پیشرفت حیرت انگیز ایران این گونه می نویسند که ” شواهد مربوط به رشد و تاکید روی زیررشته ها و راهبردها نشان میدهد که این امر ممکن است ناشی از برنامه توسعه فن آوری هستهای بحث برانگیز ایران باشد”(آرچمبولت[2]، 2010).
بدون شک نقش دانشگاه ها به عنوان پایگاه های علمی بسیار مهم است. به نظر بالدوین[3](1985) دانشگاه یا دانشکده در واقع همان وجود مجموعه اعضای هیات علمی آن است و آنان ارزشمندترین و اساسی ترین منابع یک دانشگاه هستند. تجهیز یک موسسه به علم، دانش، توان قابلیت ها حرفه ای، و تعهد و انگیزه واقعی آموزش و پژوهش کیفی در نبود اعضای هیات علمی غیر ممکن است (دون[4]، 1998). دانشگاه یکی از پر ارزشترین منابعی است که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد که می تواند سبب گسترش تواناییها و ظرفیت های فکری، کیفیت، دانش و مهارت های فنی، خلاقیت و نوآوری شود. همچنین این نهاد باعث افزایش توان قابلیت های انسان برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین بهره مندی از منابع، دستاوردها، و امکانات جامعه و به طور کلی، شرایط بهبود زندگی مادی و معنوی افراد جامعه گردد. از سویی پیوندی که اطلاعات و جامعه با یکدیگر برقرار کرده اند و نیازی که جامعه برای حل مسائل مختلف به اطلاعات دارد، موجب شده که تمامی پدیدههای جامعه نیازمند اطلاعات گردند و تحول پدیدههای اجتماعی در گرو ارتقای سطح دانش افراد جامعه باشد. در این بین نظامهای آموزش عالی و کارکردهای مختلف آن به عنوان مهم ترین و موثرترین ابزار جوامع برای مقابله با چالشهای هزاره سوم و توسعه دانش مدار و جامعه ای دانایی محور مطرح میباشند. بنابراین، پیوند آموزش عالی بخشهای مختلف جامعه می تواند در راستای رشد و اعتلای جامعه از اهمیت و جایگاه بسیار ضعیفی برخوردار باشد ( قاسمی،حسینی، و حجازی، 1388).
تولیدات علمی به شکلهای مختلفی وجود دارد. کتابها، پایان نامهها، طرحهای پژوهشی، ثبت اختراعات، و مقالات تحقیقی علمی- پژوهشی داخلی و خارجی، نمونه هایی از تولیدات علمی به حساب می آیند. تعداد انتشارات علمی، در واقع، مهمترین شاخص کمی تولید علم محسوب میگردد (پاپون[5]، ریمی[6]، 1996). فعالیت علمی با تولید انتشارات علمی اندازه گیری می شود و انتشار، محصولی اساسی از کار علمی است (جکوبسون[7]، 1997).
در حوزه فعالیتهای علمی- تخصصی، معمولترین ابزار برای انتقال اطلاعات نو، نشریات علمی هستند. همگان مجلات علمی را مهمترین مجرای رسمی انتقال و نشر اطلاعات علمی و فنی میدانند. اصولاً موسسات تحقیقاتی و آموزش عالی حاصل کار خود را به صورت مقاله در مجلات علمی ارائه می کنند و منابع اصلی تغذیه مجلات علمی، محسوب میشوند. مقاله علمی، در واقع سهم دانشمند را در پیشبرد دانش نشان میدهد و ملاکی برای ارزشیابی فعالیتهای او توسط همکاران و کارفرمایان به حساب میآید. از سوی دیگر، میزان اهمیت یک زمینه علمی خاص- اعم از هزینهای که صرف تحقیقات در آن زمینه علمی می شود و یا میزان مصرف محققان از مطالب یک زمینه علمی خاص- را میتوان از طریق تعداد مقالات و ارجاعات مجله یا مجلاتی که موضوع خاص مقالاتشان آن زمینه علمی است، بررسی کرد (کلاه چی،1376). مجلات علمی از آن جهت که آخرین دستاوردهای علمی را در هر رشته نشان می دهد دارای اهمیت میباشند در این میان، تحلیل انتشار مقالات و کتابهای علمی معمولترین شیوه ارزیابی میزان تحقیقات علمی به شمار میآید
ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-10-03] [ 02:02:00 ب.ظ ]
|