دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – ۴-۲- یافته های پژوهش – 5 |
: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables
: خطای مدل.εi,t
بین گروه های تجاری و مالکیت نهادی ارتباط معنادار وجود دارد.
Own Insi,t = β۰ + β۱Goupi,t + nControl Variables + εi,t
: ساختار مالکیت نهادی؛Own Ins
: ضرایب مدل؛β۰ و β۱
: گروه های تجاری؛Goup
: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables
: خطای مدل.εi,t
بین گروه های تجاری و مالکیت انفرادی ارتباط معنادار وجود دارد.
Own Ind i,t = β۰ + β۱Goupi,t + nControl Variables + εi,t
: ساختار مالکیت انفرادی؛Own Ins
: ضرایب مدل؛β۰ و β۱
: گروه های تجاری؛Goup
: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables
: خطای مدل.εi,t
فرضیه اصلی دوم
بین گروه های تجاری و هزینه بدهی ارتباط معنادار وجود دارد.
Debt Cost i,t = β۰ + β۱Goupi,t +nControl Variables + εi,t
: ساختار مالکیت انفرادی؛Debt Cost
: ضرایب مدل؛β۰ و β۱
: گروه های تجاری؛Goup
: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables
: خطای مدل.εi,t
بهمنظور آزمون معناداری ضرایب جزئی رگرسیون در فرضیه ها از آزمون t و مقدار احتمال (p-value) محاسبه شده توسط نرمافزار SPSS استفاده شده است. فرضیه های آزمون به صورت زیر بیان می شود:
H0: عدم وجود رابطه معنادار بین متغیر مستقل و وابسته
H1: وجود رابطه معنادار بین متغیر مستقل و وابسته
در صورتیکه مقدار احتمال بزرگتر از سطح خطای مورد نظر α (۵%) باشد، ضریب بهدست آمده معنادار نیست و فرضیه H0 را نمیتوان رد کرد. به صورت مشابه، اگر مقدار احتمال کوچکتر از سطح خطای مورد نظر باشد، ضریب بهدست آمده معنادار است و فرضیه ۰H رد میشود. به منظور آزمون معناداری معادله رگرسیون در فرضیه ها از آزمون F و مقدار احتمال محاسبه شده توسط نرمافزار SPSS (جدول ANOVA ) استفاده می شود. اگر در سطح اطمینان ۹۵%، آماره F محاسبه شده از معادله رگرسیون، بزرگتر از مقدار F به دست آمده از جدول توزیع فیشر باشد، فرض H0رد می شود و در غیر این صورت فرض H0پذیرفته خواهد شد. در این زمینه نیز مشابه آزمون معناداری ضرایب جزئی از مقدار احتمال محاسبه شده به وسیله نرمافزار SPSS استفاده می شود.
۳-۸-۳- تحلیل واریانس
برای مقایسه میانگین دو جامعه (یا نمونه) و بررسی معناداری بین آنها، از آزمونهایZ و یا T استفاده می شود. اما زمانی که پژوهشگر بخواهد به بررسی تفاوت میانگینهای بیش از دو جامعه (یا نمونه) بپردازد، به کارگیری آزمونهایی از قبیلt مستقیماً امکان پذیر نخواهد بود. برای این منظور در این گونه پژوهشها از روش تحلیل واریانس استفاده می شود.
تحلیل واریانس در واقع روشی برای آزمایش تفاوت بین گروه های مختلف داده ها یا نمونه ها است. این روش، کل واریانس موجود در یک مجموعه از داده ها را به دو بخش تقسیم می کند. بخشی از این واریانس ممکن است به خاطر شانس و تصادف حادث شده باشد و بخش دیگر ممکن است ناشی از دلایل یا عوامل خاصی باشد. از طرف دیگر واریانس موجود ممکن است ناشی از تفاوت بین گروه های مورد مطالعه و یا به خاطر تفاوتهای موجود در درون نمونه ها حادث شده باشد. بنابرین، ANOVA به عنوان یک روش تحلیل با بررسی مجموع این تفاوتها به تبیین پدیده مورد نظر می پردازد. به طور خلاصه در تحلیل واریانس، دو نوع واریانس باید برآورد شود که یکی از آنها واریانس بین گروه ها و دیگری واریانس درون گروههاست. واریانس بین گروه ها عبارت است از مجموع مجذورات انحراف میانگین هر گروه از میانگین کل و واریانس درون گروه ها عبارت است از مجموع مجذورات انحراف مقادیر هر فرد از میانگین گروه خود. بر مبنای تخمین این دو واریانس، میتوانF را از تقسیم واریانس بین گروه ها بر واریانس درون گروه ها محاسبه کرد. با محاسبه F، در صورت عدم استفاده از رایانه، پژوهشگر باید میزان Fبدست آمده را بر مبنای درجه آزادی مورد نظر، با F جدول مقایسه کند. در صورتیکه F به دست آمده بزرگتر از F جدول باشد، بین میانگین گروه های مورد مطالعه، تفاوت معناداری وجود دارد. در صورت استفاده از رایانه، قضاوت بر اساس سطح معناداری انجام می شود (کلانتری، ۱۳۸۵). اگر مقدار احتمال کوچکتر از ۰۵/۰ باشد H0رد می شود و به عبارت دیگر تفاوت معناداری بین میانگین جوامع وجود دارد. در غیر این صورت H0 را نمی توان رد کرد. با این وجود، ANOVA به تنهایی مشخص نمیکند که کدام میانگینها متفاوت هستند، به همین دلیل از آزمونهای پس از تجربه[۹۱] استفاده می شود. در صورتیکه .H رد نشود نیازی به انجام آزمونهای پس از تجربه نیست (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۸۶). برای تعیین محل تفاوتها در بین گروه های سهگانه و بیشتر، باید از آزمونهایی مانند آزمون شفه[۹۲]، آزمون چنددامنه دانکن[۹۳]، آزمون توکی[۹۴] و آزمون استیودنت- نیومن-کیول[۹۵] بر حسب ضرورت استفاده کرد (کلانتری، ۱۳۸۵).
۳-۹- خلاصه فصل
در این فصل، ابتدا روش پژوهش بیان شد. در ادامه، فرضیه ها و متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته و متغیرهای کنترلی پژوهش به صورت عملیاتی تعریف شد. سپس، قلمرو پژوهش، جامعه آماری، نمونه آماری، روش گردآوری داده ها و روشهای آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح شد.
فصل بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و تفسیر نتایج حاصل از آن اختصاص دارد و هر یک از فرضیه ها مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه
در فصل قبل، پس از معرفی فرضیههای پژوهش و متغیرهای مورد نیاز برای آزمون آنها، به معرفی جامعه آماری، نحوه انتخاب اعضای جامعه و گردآوری داده های مورد نیاز پرداخته شد تا با بهره گرفتن از آنها، در این فصل فرضیههای پژوهش تجزیه و تحلیل شوند. تعیین روش پژوهش، تصمیم گیری در خصوص مفروضات فلسفی و انتخاب روش مربوط و به طور کلی ایجاد طرح پژوهش مناسب، گامهای مورد نیاز برای اجرای فرآیندهای پژوهش را به تصویر میکشد. در بخش اول یافته های پژوهش، آمار توصیفی پژوهش شامل میانگین، انحراف معیار، حداکثر و حداقل متغیرهای پژوهش در بازه زمانی ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ ارائه شده است. در بخشهای بعد، نتایج آزمونهای آماری صورت پذیرفته برای بررسی پایایی متغیرهای پژوهش و بررسی مشکل همخطی بین متغیرهای توضیحی ارائه شده است. در ادامه، نتایج آماری مرتبط با آزمون مدلهای رگرسیونی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش و دستیابی به اهداف اصلی پژوهش عرضه شده است.
۴-۲- یافته های پژوهش
۴-۲-۱- آمار توصیفی
جدول شماره ۴-۱، آمارههای توصیفی محاسبه شده، شامل میانگین، انحراف معیار، حداکثر و حداقل متغیرهای گروه تجاری، مالکیت نهادی، مالکیت دولتی، مالکیت انفرادی، هزینه بدهی، اندازه شرکتها و نسبت بدهی را برای سالهای مورد مطالعه نشان میدهد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 10:50:00 ب.ظ ]
|