: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables

 

: خطای مدل.εi,t

 

بین گروه ­های تجاری و مالکیت نهادی ارتباط معنادار وجود دارد.

 

Own Insi,t = β۰ + β۱Goupi,t + nControl Variables + εi,t

 

: ساختار مالکیت نهادی؛Own Ins

 

: ضرایب مدل؛β۰ و β۱

 

: گروه ­های تجاری؛Goup

 

: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables

 

: خطای مدل.εi,t

 

بین گروه ­های تجاری و مالکیت انفرادی ارتباط معنادار وجود دارد.

 

Own Ind i,t = β۰ + β۱Goupi,t + nControl Variables + εi,t

 

: ساختار مالکیت انفرادی؛Own Ins

 

: ضرایب مدل؛β۰ و β۱

 

: گروه ­های تجاری؛Goup

 

: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables

 

: خطای مدل.εi,t

 

فرضیه اصلی دوم

 

بین گروه ­های تجاری و هزینه بدهی ارتباط معنادار وجود دارد.

 

Debt Cost i,t = β۰ + β۱Goupi,t +nControl Variables + εi,t

 

: ساختار مالکیت انفرادی؛Debt Cost

 

: ضرایب مدل؛β۰ و β۱

 

: گروه ­های تجاری؛Goup

 

: متغیرهای کنترلی؛ وControl Variables

 

: خطای مدل.εi,t

 

به­منظور آزمون معنا­داری ضرایب جزئی رگرسیون در فرضیه ­ها از آزمون t و مقدار احتمال (p-value) محاسبه شده توسط نرم­افزار SPSS استفاده شده است. فرضیه ­های آزمون به­ صورت زیر بیان می­ شود:

 

H0: عدم وجود رابطه معنا­دار بین متغیر مستقل و وابسته

 

H1: وجود رابطه معنا­دار بین متغیر مستقل و وابسته

 

‌در صورتیکه مقدار احتمال بزرگ­تر از سطح خطای مورد نظر α (۵%) باشد، ضریب به­دست آمده معنا­دار نیست و فرضیه H0 را نمی‌توان رد کرد. به صورت مشابه، اگر مقدار احتمال کوچک­تر از سطح خطای مورد نظر باشد، ضریب به­دست آمده معنا­دار است و فرضیه ۰H رد می‌شود. به منظور آزمون معنا­داری معادله رگرسیون در فرضیه ­ها از آزمون F و مقدار احتمال محاسبه شده توسط نرم­افزار SPSS (جدول ANOVA ) استفاده می­ شود. اگر در سطح اطمینان ۹۵%، آماره F محاسبه شده از معادله رگرسیون، بزرگتر از مقدار F به دست آمده از جدول توزیع فیشر باشد، فرض H0رد می­ شود و در غیر این صورت فرض H0پذیرفته خواهد شد. در این زمینه نیز مشابه آزمون معنا­داری ضرایب جزئی از مقدار احتمال محاسبه شده به وسیله نرم­افزار SPSS استفاده می­ شود.

 

۳-۸-۳- تحلیل واریانس

 

برای مقایسه میانگین دو جامعه (یا نمونه) و بررسی معنا­داری بین آن­ها، از آزمون­هایZ و یا T استفاده می­ شود. اما زمانی که پژوهش­گر بخواهد به بررسی تفاوت­ میانگین­های بیش از دو جامعه (یا نمونه) بپردازد، به کارگیری آزمون­هایی از قبیلt مستقیماً امکان­ پذیر نخواهد بود. برای این منظور در این گونه پژوهش­ها از روش تحلیل واریانس استفاده می­ شود.

 

تحلیل واریانس در واقع روشی برای آزمایش تفاوت بین گروه ­های مختلف داده ­ها یا نمونه­ ها است. این روش، کل واریانس موجود در یک مجموعه از داده ­ها را به دو بخش تقسیم می­ کند. بخشی از این واریانس ممکن است به خاطر شانس و تصادف حادث شده باشد و بخش دیگر ممکن است ناشی از دلایل یا عوامل خاصی باشد. از طرف دیگر واریانس موجود ممکن است ناشی از تفاوت­ بین گروه ­های مورد مطالعه و یا به خاطر تفاوت­های موجود در درون نمونه­ ها حادث شده باشد. ‌بنابرین‏، ANOVA به عنوان یک روش تحلیل با بررسی مجموع این تفاوت­ها به تبیین پدیده مورد نظر می ­پردازد. به طور خلاصه در تحلیل واریانس، دو نوع واریانس باید برآورد شود که یکی از آن­ها واریانس بین گروه­ ها و دیگری واریانس درون گروه­هاست. واریانس بین گروه­ ها عبارت است از مجموع مجذورات انحراف میانگین هر گروه از میانگین کل و واریانس درون گروه­ ها عبارت است از مجموع مجذورات انحراف مقادیر هر فرد از میانگین گروه خود. بر مبنای تخمین این دو واریانس، می­توانF را از تقسیم واریانس بین گروه­ ها بر واریانس درون گروه­ ها محاسبه کرد. با محاسبه F، در صورت عدم استفاده از رایانه، پژوهش­گر باید میزان Fبدست آمده را بر مبنای درجه آزادی مورد نظر، با F جدول مقایسه کند. در صورتی­که F به دست آمده بزرگ­تر از F جدول باشد، بین میانگین گروه ­های مورد مطالعه، تفاوت معناداری وجود دارد. در صورت استفاده از رایانه، قضاوت بر اساس سطح معنا­داری انجام می­ شود (کلانتری، ۱۳۸۵). اگر مقدار احتمال کوچکتر از ۰۵/۰ باشد H0رد می­ شود و به عبارت دیگر تفاوت معنا­داری بین میانگین جوامع وجود دارد. در غیر این صورت H0 را نمی­ توان رد کرد. با این وجود، ANOVA به تنهایی مشخص نمی­کند که کدام میانگین­ها متفاوت هستند، به همین دلیل از آزمون­های پس از تجربه[۹۱] استفاده می­ شود. در صورتی­که .H رد نشود نیازی به انجام آزمون­های پس از تجربه نیست (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۸۶). برای تعیین محل تفاوت­ها در بین گروه ­های سه­گانه و بیشتر، باید از آزمون­هایی مانند آزمون شفه[۹۲]، آزمون چنددامنه دانکن[۹۳]، آزمون توکی[۹۴] و آزمون استیودنت- نیومن-کیول[۹۵] بر حسب ضرورت استفاده کرد (کلانتری، ۱۳۸۵).

 

۳-۹- خلاصه فصل

 

در این فصل، ابتدا روش پژوهش بیان شد. در ادامه، فرضیه ­ها و متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته و متغیرهای کنترلی پژوهش به صورت عملیاتی تعریف شد. سپس، قلمرو پژوهش، جامعه آماری، نمونه آماری، روش گردآوری داده ها و روش­های آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح شد.

 

فصل بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع ­آوری شده و تفسیر نتایج حاصل از آن اختصاص دارد و هر یک از فرضیه ­ها مورد آزمون قرار خواهند گرفت.

 

 

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱- مقدمه

 

در فصل قبل، پس از معرفی فرضیه‌های پژوهش و متغیرهای مورد نیاز برای آزمون آن­ها، به معرفی جامعه آماری، نحوه انتخاب اعضای جامعه و گردآوری داده های مورد نیاز پرداخته شد تا با بهره گرفتن از آن­ها، در این فصل فرضیه‌های پژوهش تجزیه و تحلیل شوند. تعیین روش پژوهش، تصمیم ­گیری در خصوص مفروضات فلسفی و انتخاب روش مربوط و به­ طور کلی ایجاد طرح پژوهش مناسب، گام­های مورد نیاز برای اجرای فرآیندهای پژوهش را به تصویر می­کشد. در بخش اول یافته ­های پژوهش، آمار توصیفی پژوهش شامل میانگین، انحراف معیار، حداکثر و حداقل متغیرهای پژوهش در بازه زمانی ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ ارائه شده است. در بخش­های بعد، نتایج آزمون­های آماری صورت پذیرفته برای بررسی پایایی متغیرهای پژوهش و بررسی مشکل هم­خطی بین متغیرهای توضیحی ارائه شده است. در ادامه، نتایج آماری مرتبط با آزمون مدل­های رگرسیونی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل فرضیه ­های پژوهش و دستیابی به اهداف اصلی پژوهش عرضه شده است.

 

۴-۲- یافته ­های پژوهش

 

۴-۲-۱- آمار توصیفی

 

جدول شماره ۴-۱، آماره‌های توصیفی محاسبه شده، شامل میانگین، انحراف معیار، حداکثر و حداقل متغیرهای گروه تجاری، مالکیت نهادی، مالکیت دولتی، مالکیت انفرادی، هزینه بدهی، اندازه شرکت­ها و نسبت بدهی را برای سال‌های مورد مطالعه نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...